جـــايــگـزيــن‌هــاي طــــلايــــــي بـــــراي دســــــرهـــاي بچــــــه‌ها


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
بچه‌ها و شيريني دوستان جداناپذيري هستند. بعضي بچه‌ها با پول توجيبي خود فقط به دنبال خريد كلوچه و بيسكويت هستند و برخي ديگر با گذاشتن چند ميز و صندلي روي يكديگر سعي دارند تا دستان كوچكشان را به شكلات و شيريني برسانند و بالاخره با هر ترفند و كلكي شده مي‌خواهند تا به جعبه‌هاي شيريني و كاكائوي بالاي قفسه دست پيدا كنند.
از اين حرف‌ها كه بگذريم، خبرخوب اين است كه حتماً دسرهايي كه براي بچه‌ها درست مي‌كنيد لزوماً نبايد كالري و چربي بالايي داشته باشند.
حتماً شما هم در درست كردن شيريني و دسر براي كودكانتان محتاط هستيد. از اين رو، در اين مقاله به چند مورد از خوردني‌هاي مورد علاقه بچه‌ها اشاره مي‌كنيم كه به راحتي آنها را با برخي مواد مغذي و سالم جايگزين كرده‌ايم تا علاوه بر طعم و مزه مورد نظر، ارزش غذايي نيز داشته باشند. مطمئن باشيد كه براي بچه‌ها اين تفاوت‌هاي كوچك آن‌چنان قابل توجه نمي‌باشد.


اگر هنوز فكر مي‌كنيد بچه‌ها با خوردن اين خوراكي‌ها متقاعد نمي‌شوند، به ايده‌هاي زير عمل كنيد:
‌ سيب و كره بادام زميني
‌ پنير محلي با كمپوت ميوه
‌‌ مخلوط شير با شكلات بدون شكر يا با عصاره‌ توت‌فرنگي
‌‌ شكلات داغ بدون شكر
‌ ژله بدون شكر
‌‌ بستني يخي‌هاي خانگي (كه از آبميوه‌ها درست مي‌شوند و فاقد قند مي‌باشند).

كلك‌هاي سودمند
با دستكاري در برخي مواد  اوليه و دستورالعمل‌ها، مي‌توانيد آنها را مغذي‌تر و آسان‌تر تهيه كنيد. سعي نماييد تا حداقل يكي دو مورد از اين جايگزين‌ها را امتحان كنيد:
‌‌ ميزان شكر را به نصف كاهش دهيد (معمولاً مقدار شكر يا قند در دستورالعمل‌هاي موجود زياد است). از آنجايي كه ميزان مصرف شيريني‌جات در زندگي انسان همچنان رو به افزايش است و توليدكنندگان مواد غذايي نيز در محصولات خود از شكر تا حد زيادي استفاده مي‌كنند، لذا با كمتر مصرف كردن مواد قندي قادر خواهيد بود تا طعم واقعي مواد را حس كرده و حتي شايد طعم بهتري را نسبت به قبل تجربه كنيد.
‌‌ در تهيه‌ كيك، تارت و كلوچه، به جاي آرد سفيد از آرد گندم كامل استفاده كنيد. آرد گندم كامل حداقل 2 برابر آرد سفيد فيبر دارد و در ضمن همان كار را براي شما انجام مي‌دهد.
‌‌ به جاي استفاده از 1 عدد تخم مرغ كامل، 2 سفيده تخم مرغ را در نظر بگيريد. با به‌كارگيري اين روش ميزان چربي و كالري را پايين آورده‌ايد.
 

مطمئناً دسر چيزي نيست كه بچه‌ها حتماً بايد آن را هر روز يا بعد از وعده‌هاي غذايي بخورند. تمايل كودك براي خوردن اين شيريني‌جات تا حدي بستگي به خود شما دارد.
در خاتمه، يادآور مي‌شويم كه با به‌كارگيري روش‌هاي بالا، علاوه بر داشتن دسرهايي سالم براي كودكان، آنها را از رژيم متعادل‌تري برخوردار خواهيد نمود.



منبعک دنیای تغذیه  ش 106

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر