10 خوردني آرامش‌بخش و ضد استرس‌


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
با مصرف مواد غذايي كه در ذيل به آنها اشاره شده، مابقي زندگي را با اعصابي آرام و رواني سالم ادامه دهيد. بر كسي پوشيده نيست كه تغذيه تأثير چشمگيري بر خلقيات و احساسات انسان مي‌گذارد. براي مثال، هنگامي كه مقدار زيادي شكر تصفيه‌شده (شكر سفيد) مصرف مي‌كنيد، تا چند ساعت بعد احساس افسردگي و بي‌حوصلگي مي‌كنيد. اين افزايش سطح قند خون بر روي تمركز فرد تأثير مي‌گذارد و متعاقب آن در كار و روابط او خلل وارد مي‌كند.
پرهيز از خوردن اينگونه مواد به معناي رسيدن به آخر دنيا نيست، بلكه در عوض با خوردن اين مواد مفيد و مغذي علاوه بر داشتن اندامي متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهيد بود.

از مغزها استفاده كنيد.
كمبود سلنيوم در بدن باعث اضطراب، افسردگي و خستگي مي‌شود. آجيل (مغزها) سرشار از سلنيوم هستند، لذا مصرف مقداري از انواع آن به‌طور روزانه براي كاهش اضطراب و دل‌آشوب مفيد مي‌باشد.
قارچ، ماهي‌تن و ماهي سالمون نيز حاوي مقادير مناسبي از سلنيوم هستند. با اين وجود، مصرف مغزها را فراموش نكنيد.


مانند ملوان زبل غذا بخوريد!
منيزيم باعث آرامش اعصاب و عضلات مي‌شود. همچنين بدن ما براي جلوگيري از فشارهاي عصبي به منيزيم نياز دارد، لذا كمبود آن منجر به تنش‌هاي عصبي، گرفتگي عضلاني و خستگي مي‌شود. اسفناج يك موتورخانه منيزيم است و به‌علاوه سرشار از ويتامين‌هاي A، C و اسيدفوليك و نيز آهن مي‌باشد. سعي كنيد روزانه يك پيمانه اسفناج تازه و خام يا نيم‌پيمانه اسفناج پخته بخوريد، البته ماهي و تخم كدو حلوايي نيز جايگزين‌هاي مناسبي براي اسفناج مي‌باشند.
 

براي درمان از گياهان كمك بگيريد.
ريحان منبع خوبي از منيزيم است كه باعث تمدد اعصاب، شل شدن عضلات و راحتي رگ‌هاي خوني مي‌شود. همچنين در ريحان خواص ضدباكتريايي و ضدالتهابي ديده شده كه براي بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتريت روماتوييد) يا التهاب روده مفيد مي‌باشد. با مصرف مشتي برگ ريحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌اي دلپذير، مقدار زيادي آهن، كلسيم، پتاسيم و ويتامين C نيز دريافت خواهيد كرد.
براي اينكه طعم و عطر ريحان از بين نرود، مي‌توان آن را در انتهاي پخت به غذا اضافه كرد. گفتني است كه بادرنجبويه و بابونه هم از سبزي‌هاي معروف در رفع استرس و كاهش اضطراب مي‌باشند.

 تلخ‌هاي مفيد را فراموش نكنيد.
تريپتوفان يك اسيد‌آمينه ضروري براي بدن است كه باعث ساخت سروتونين در مغز و در نتيجه تسكين و آرامش مي‌شود. شكلات تلخ جدا از خواص آنتي‌اكسيداني آن، سبب تقويت قلب مي‌گردد، لذا به هنگام خريد شكلات دقت كنيد تا ميزان كاكائوي آن زياد و شكرش كم باشد.
 

از فوايد جو بهره ببريد.
مجموعه كربوهيدرات‌هاي موجود در بدن سبب افزايش جذب تريپتوفان و در پي آن ساخت سروتونين مي‌شود. جو داراي نشاسته مفيد است و در نتيجه باعث تجمع مواد قندي در خون و به دنبال آن شوك انسوليني نمي‌شود. به‌علاوه جو منبع خوبي از فيبر محلول است كه در پايين آوردن كلسترول خون نقش مهمي دارد. براي داشتن اثر تسكين‌دهنده، توصيه مي‌گردد جو را همراه با مقداري مواد پروتئيني (مانند مغزهاو يا دانه‌هاي مفيد) مصرف كنيد. برنج قهوه‌اي، غلات خام و حبوبات نيز منابع خوبي از كربوهيدرات‌ها به شمار مي‌آيند و مي‌توانند جايگزين مناسبي براي جو باشند.
به لبنيات «نه» نگوييد!
شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد شير اثر آرامبخش دارد. فقط كافي است شب‌هايي را به ياد آوريد كه مادرتان شيشه شير گرمي را در دهانتان مي‌گذاشت. شير از آنجايي كه حاوي تريپتوفان مي‌باشد (تريپتوفان در ساخت سروتونين نقش دارد) باعث تسكين و آرامش مغز مي‌شود. سروتونين علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عميق و راحت هم مي‌شود. اگر بدن شما قادر به هضم لاكتوز موجود در شير نيست، در عوض از شيرهاي گياهي مانند شير سويا استفاده نماييد.
از خوردن غذاهاي دريايي لذت ببريد.
ميگو ممكن است ظاهري كوچك داشته باشد، ولي از نظر ارزش غذايي، ماده‌اي كامل به حساب مي‌آيد. اين موجودات دريايي كوچك منابع بسيار خوبي از تريپتوفان و سلنيوم هستند كه براي حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروري مي‌باشند. همچنين ميگو داراي مقادير مناسبي از اسيدهاي چرب امگا-3 و ويتامين‌هاي D و B12 مي‌باشد.
 آبزيان ديگر مانند ماهي هم همان خواص ميگو را دارند و مصرف ماهي نيز توصيه مي‌گردد.

مصرف گل‌هاي خوردني را افزايش دهيد.
همانطور كه مي‌دانيد كمبود پتاسيم سبب خستگي عضلات، بي‌حوصلگي و ضعف، تندمزاجي و اضطراب مي‌شود، اما با مصرف كلم بروكلي مي‌توانيد مقدار مناسبي از پتاسيم لازم را دريافت كنيد. به‌ علاوه، بروكلي سرشار از بتاكاروتن و ويتامين‌هاي C و E مي‌باشد كه تقويت سيستم ايمني بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طي هفته توصيه مي‌گردد.
منابع ديگر پتاسيم شامل آواكادو، موز، كلم‌پيچ، كلم بروكسل، كدوحلوايي، گوجه‌فرنگي و بادمجان هستند.
 

روز را با نوشيدن چاي آغاز كنيد.
برگ‌هاي چاي حاوي يك اسيدآمينه ضروري براي  بدن مي‌باشند كه با توليد امواج مغزي آلفا سبب كاهش استرس و افزايش آرامش مي‌شود. چاي سبز نيز كه لقب پادشاه گياهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي و سرطان را كاهش مي‌دهد و از فشار خون بالا جلوگيري مي‌كند.
با كيوي اوج بگيريد!
مغز براي تبديل تريپتوفان به سروتونين نيازمند ويتامين C است. در واقع، مغز يك پمپ مخصوص براي ويتامين C دارد و ويتامين C  اضافي در خون را به سمت خود مي‌كشد و نگاه مي‌دارد. ميوه كيوي منبع خوبي از ويتامين C است كه مصرف روزانه آن توصيه مي‌شود.
اگر از كيوي خوشتان نمي‌آيد، مي‌توانيد ميوه‌هاي ديگر غني از ويتامين C را جايگزين آن كنيد كه مهم‌ترين آنها عبارتند از توت‌فرنگي، پرتقال و گريپ‌فروت.



منبع: دنیای تغذیه  ش 106

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر