غذاهای ضد آلزایمر...


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
کارشناسان در حال مطالعه هستند که چگونه رژیم غذایی ممکن است زمان شروع و پیشرفت بيماری آلزایمر را تحت تاثیر قرار دهد. آخرین تحقیقات راجع به این بیماری را با هم مرور می‌کنیم:
در زندگی هیچ چیز ترسناک‌تر از این نیست که کسانی را که دوست داریم و به آنها عشق می‌ورزیم و همین طور گذشته خودمان، و حتی شخص خودمان را فراموش كنيم. بيش از 5 میلیون نفر در آمریکای شمالی با اين بيماري دست و پنجه نرم می‌کنند.
با وجود تحقیقات گسترده به عمل آمده، درمان قطعی برای درمان بیماری آلزایمر به دست نیامده و هنوز هم علت بروز این بیماری کاملاً ناشناخته باقی مانده است. کارشناسان علت بروز اين بيماري را مجموعه‌اي از عوامل ژنتيكي و محیطي می‌دانند، ولی آنها هنوز در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه آلزايمر به وجود می‌آید و چگونه می‌توانند از بروز آن جلوگیری کنند.

یکی از موارد منطقی کشف شده در این مورد، رژیم‌های غذایی هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط خاصي بین غذاها و آلزایمر وجود دارد.


اسيدهاي چرب امگا- 3
بسياري از تحقیقات، بيانگر ارتباط بین رژیم غذایی حاوي ميزان بالايي ماهی و اسيدهاي چرب امگا-3 و کاهش پیشرفت آلزایمر بوده‌اند.


ويتامين‌هاي گروه B
سطح بالای هموسیستئین در خون با خطر زوال عقل در ارتباط است. تحقيقات نشان داده‌اند كه افزایش مصرف فولات و ویتامین‌هاي B6 و B12، با از بین بردن هموسیستئین در ارتباط مي‌باشد که می‌تواند از بروز آلزایمر پیشگیری کند.


رژیم غذایی مدیترانه‌ای
اخیرا مطالعاتی توسط محققان بخش مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شده که در مورد رژیم‌های غذایی معمولی مردم کشور‌های اطراف مدیترانه مي‌باشد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، روغن زیتون، برخی فرآورده‌های لبنی، و گوشت و مرغ آن هم به میزان کم مي‌باشد. اگرچه مطالعات بیشتری نیاز است، اما نتایج اين مطالعات، بيانگر كاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش مرگ و میر اين بيماران بوده‌است.
با این گفته‌ها، طبق تحقیقاتی که در زمینه آلزایمر انجام شده، بسياري از محققان بر این باور هستند که افراد باید شیوه مناسب و سالمي را برای زندگی خود اتخاذ کنند، به اين ترتيب كه مثلاً غذاهاي حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده را بسيار كاهش دهند و بيشتر از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هاي گروه B استفاده نمايند.



آنتی‌اکسیدان‌ها
مطالعات نشان داده‌اند كه رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداري هستند كه باعث پیری زودرس می‌شوند و سلول‌هاي بدن را از بین می‌برند.
براي كاهش تماس با رادیکال‌های آزاد، كمتر در برابر آلاینده‌های زیست‌محیطی قرار بگيريد و سیگار نكشيد. به هر حال، رادیکال‌های آزاد محصول سوخت و ساز بدن هستند، اتفاقی که در هر دقیقه از روز رخ می‌دهد. از آنجایی که از بین بردن رادیکال‌های آزاد به‌طور کامل غیرممکن است، مصرف غذاهاي حاوي آنتی‌اکسیدان‌ها، مثل ویتامین E، ویتامین C، بتا-کاروتن و فلاوونويیدها، می‌تواند کمک کند.
غذاهایی که دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی هستند، عبارتند از توت‌ها، سبزيجات با برگ سبز تیره و سبزیجات نارنجی رنگ، آجیل‌ها و لوبیاها. به‌طور خاص، مطالعات نشان داده‌اند که پس از انجام آزمایشات مختلف بر روی موش‌های صحرایی و موش‌های آزمایشگاهی به منظور مطالعه روند توسعه بیماری آلزایمر، دیده شد که عملکرد ذهنی آنها پس از استفاده از زغال اخته، توت فرنگی و توت‌ها، بهبود یافته است. چای سبز نیز از منابع مهم آنتی‌اکسیدان‌ها است. با این وجود هنوز به طور خاص ثابت نشده که برای پیشگیری از آلزایمر مفید است یا خیر، اما ثابت شده که استفاده از چای سبز آن هم به تعداد 5 فنجان در روز، بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.



منبع: دنیای تغذیه  ش107

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر