مبتلايان به آرتروز، مواد غذايي حاوي امگا 3 مصرف كنند

113-9.jpg
معاون پژوهشي گروه طب فيزيكي و توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي تهران به مبتلايان به آرتروز توصيه كرد كه مواد غذايي سرشار از ويتامين‌ C و D و امگا 3 مصرف كنند چرا كه اگر افراد غذاهاي حاوي امگا 3 و ويتامين‌هاي C و D را روزانه به مقدار كافي مصرف كنند، نياز به مكمل‌هاي غذايي پيدا نمي‌كنند.
دكتر پژمان مدني در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» ايسنا، افزود: در صورت نامناسب بودن تغذيه لازم است، افراد رژيم غذايي خود را اصلاح و املاح و ويتامين‌ها را به حد كافي مصرف كنند.
اين متخصص طب فيزيكي و توانبخشي با اشاره به اثرات مكمل‌هاي غضروف‌ساز اظهار كرد: در ابتداي عرضه اين محصولات به بازار گمان مي‌شد كه نيمي از مبتلايان به آرتروز با مصرف مكمل‌هاي غضروف‌ساز وضعيت بهتري پيدا مي‌كنند و در صورت موثر بودن مصرف اين داروها استفاده از آن‌ها بايد ادامه يابد اما مكمل‌هاي غضروف‌ساز در حال حاضر به عنوان يك روش درماني به ويژه براي مصرف خودسرانه پيشنهاد نمي‌شود.
مدني درباره راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به آرتروز زانو گفت: لازم است فشاري كه روي مفصل زانو مي‌آيد را كاهش و قدرت عضلات را افزايش داد چرا كه به ازاي هر يك كيلوگرم افزايش وزن،‌ در هر قدم 4 تا 5 كيلوگرم به مفصل زانو فشار وارد مي‌شود. با افزايش فشار، تخريب مفصل زانو شدت مي‌يابد بنابراين نخستين كار براي پيشگيري از آرتروز زانو، كاهش وزن و دومين اقدام تقويت مفصل زانو است.
معاون پژوهشي گروه طب فيزيكي و توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: شنا باعث افزايش تقويت مفصل زانو مي‌شود البته دست كم پياده‌روي 5 روز در هفته و در هر روز 45 دقيقه در مسير صاف با كفش مناسب مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد البته انحراف‌هايي كه ممكن است در زواياي مفصلي برخي افراد وجود داشته باشد را ممكن است بتوان با وسايل كمكي يا ورزش اصلاح كرد اما استفاده از مكمل‌ها حتي براي افرادي كه دچار آرتروز هستند نيز پيشنهاد نمي‌شود.
مدني در پايان گفت: افرادي كه اضافه وزن دارند و از پله استفاده مي‌كنند چند برابر بيشتر به مفصل زانوي آنان فشار وارد مي‌شوند. از سوي ديگر خم كردن زانو براي كساني كه مستعد ابتلا به آرتروز زانو هستند يا در مراحل اوليه ابتلا به اين بيماري قرار دارند، مضر است. دو زانو، چهارزانو و روي زمين نشستن و از پله بالا و پايين رفتن نيز ضايعه پيش‌رونده زانو را تشديد مي‌كند.
انتهاي پيام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر