خـــــواص میـــوه انــبه

نوشته  : دكتر منصور شهركي وناهيد هاشمي 
انبه میوه‌‌اي خوشمزه و غنی از ویتامین ها، املاح و آنتی اکسیدان‌هاست. انبه حاوی فیبر فراوان، مقادير بسيار کمي چربی‌های اشباع، کلسترول و سدیم مي باشد. اين ميوه منبع خوبی از فیبرهای رژیمی، ويتامين B6 و سرشار از ویتامین‌هاي A و C است. ویتامین A براي تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندان‌ها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت‌های نرم بدن مفيد است. ويتامين B6 نيز در تشكيل آنتي‌بادي‌ها، خون‌سازي و سنتز بعضي از ويتامين‌ها نقش دارد. ويتامين C موجود در انبه نيز به خونسازي و افزايش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها كمك مي‌كند. اين ميوه حاوی مقدار کمی آهن است. یک انبه متوسط حدود 40 درصد از نیاز به فیبر روزانه را مي‌تواند تامين كند. بر اساس تحقیقات انجام شده فیبرهای رژیمی خطر بيماري‌هاي معده‌اي‑روده‌اي (گوارشي)، ديابت، چاقي، بيماري‌هاي قلبي‑عروقي و بعضي از سرطان‌ها مثل سرطان كولون و ركتوم را كاهش مي‌دهند.
انبه همچنين محتوای آنزیم‌هایی است که خاصیت آرامش‌بخش براي معده دارند. بعضي تحقيقات نشان مي‌دهند كه انبه از پوسیدگی دندان‌ها جلوگيري مي‌كند. در مطالعه‌اي که سال 2007 در کشور هندوستان انجام گرفت، اثر عصاره انبه بر روی چهار میكروارگانسیم که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند (استرپتوکوکوس موتانس [Mutans]، استرپتوکوکوس سالیواویوس [salivavius] استرپتوکوکوس میتيس [mitis] و استرپتوکوکوس سانگيوئیس [sanguis] مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد كه جویدن شاخه‌های کوچک انبه که در جمعیت‌های روستایی و شهری هندوستان جهت پاکیزگی دندان‌ها مرسوم است، باعث بهبود پوسیدگی دندان‌ها نيز مي‌شود.
ارزش غذايي انبه
هر 100 گرم انبه رسيده 57 كيلوکالری انرژي توليد مي‌كند و شامل موادي همچون فسفر (16 میلی‌گرم) آب ( 82گرم) آهن (7/0 میلی‌گرم)، پتاسيم (180 ميلي‌گرم)، سديم (2 ميلي‌گرم) ویتامین A (300 ميكروگرم)، پروتئین (7/0 گرم)، چربی (2/0 گرم)، کلسیم (12ميلي‌گرم) ساكارز (10 گرم‌) و ويتامين C (37 ميلي‌گرم‌) مي‌باشد.
خواص غذایی و دارویی انبه
انبه به دليل داشتن كالري، برای چاق شدن افراد لاغر مفید است. اين ميوه ملین بوده و موجب بهبود هموروئید (بواسير) و یبوست نيز مي‌شود. همچنين حرارت بدن و تب را کاهش مي‌دهد. ویتامین‌های A و C موجود در انبه هر دو آنتی‌اکسیدان بوده و از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و در نتیجه ریسک برخی سرطان‌ها را كاهش مي‌دهد. با توجه به مقدار ناچیز سدیم موجود در انبه اين ميوه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مناسب است.
توصیه‌ها
انبه چون گرم است، برای افراد گرم مزاج مناسب نیست و این اشخاص باید آن‌ را با سکنجبین بخورند. هضم انبه برای بعضی افراد مشكل است و بهتر است از خوردن آن امتناع كنند. اگر خوردن انبه ایجاد نفخ مي‌کند باید آن‌ را با زنجبیل مصرف نمود. افرادی که محدودیت رژیم پتاسیم دارند (مثل رژیم غذایی برای نارسایی کلیه) باید از مصرف انبه پرهیز کنند. مصرف انبه، به خصوص ترشی آن، با معده خالی ایجاد ناراحتی معده می‌کند؛ بنابراین بهتر است ميوه انبه بعد از غذا و ترشی آن همراه با غذا میل شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش 83

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر