نـكات تغـذيه‌اي جـلبـك كلرلا و تأثــير آن در سلامــت


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
جلبك كلرلا، يك جلبك تك سلولي است كه در آب‌هاي تازه مي‌رويد. كلرلا به علت ميزان بالاي كلروفيل موجود در آن، بويي شبيه به علف يا چمن دارد. ميزان كلروفيل در اين جلبك از هر گياه ديگري در دنيا بيشتر است. اين جلبك ميلياردها سال است كه روي كره زمين وجود دارد و يكي از اولين غذاهاي موجود در زمين بوده است. فسيل‌هايي از كلرلا يافت شده كه قدمت آنها به سه ميليارد سال پيش باز مي‌گردد. كلرلا يكي از سالم‌ترين غذاهاست.

كلرلا چگونه پرورش داده مي‌شود؟
كلرلا در استخرهاي بزرگ آب تميز پرورش مي‌يابد. ابتدا آب استخر را يونيزه كرده، سپس از صافي عبور مي‌دهند تا صاف و زلال شود. كلرلا هر 24 ساعت يكبار چهار برابر مي‌شود و اين نشانه خلوص ژنتيكي و تاثير فوق‌العاده آن در سلامت انسان است. براي مثال، كلرلا باعث مي‌شود كه باكتري‌هاي مفيد معده انسان به نام لاكتوباسيل‌ها چهار برابر سريع‌تر رشد كنند.

آيا مي‌توان هر نوع جلبكي را خورد؟
بيش از 70000 نوع جلبك وجود دارد كه بعضي از آنها بسيار مغذي و بعضي بي‌نهايت سمي هستند. كلرلاي آب شيرين يكي از انواع خاص جلبك است كه خواص مفيد فراواني دارد.


اين جلبك چه زماني كشف شد؟
كلرلا حدودا اواخر قرن 19 ميلادي كشف شد. در دهه 1940 ژاپني‌ها شروع به مطالعه وسيع‌تر درباره آن كردند. شهرت امروزه كلرلا بيشتر مرهون تلاش آنها براي شناخت اين جلبك است. ژاپني‌ها بيش از آنچه كه آمريكاييان ويتامين C مصرف مي‌كنند، جلبك كلرلا مي‌خورند و اين در حالي است كه ويتامين C رايج‌ترين ويتامين مصرفي آمريكايي‌هاست. البته كلرلا قوي‌تر از يك غذاي كامل يا هر مولتي ويتامين يا مكمل ديگر است.


كلرلا در كجا يافت مي‌شود؟
تايوان بزرگ‌ترين توليدكننده جلبك كلرلاست و بزرگ‌ترين شركت توليدكننده آن كلرلا را با دقت بسيار از نظر خلوص و آلودگي باكتريايي آزمايش مي‌كند. اين شركت تنها شركت دنياست كه اجازه صدور جلبك كلرلا را به ژاپن دارد و مورد تأييد وزارت بهداشت ژاپن مي‌باشد.


اثرات سودمند جلبك كلرلا چه هستند؟
علاوه بر اينكه كلرلا تمام مواد مغذي مورد نياز بدن را دارد، سيستم ايمني بدن را نيز تقويت و آن را كاملا سم‌زدايي مي‌كند.
چقدر تحقيقات علمي در مورد جلبك كلرلا انجام شده است؟
كلرلا يكي از مواد غذايي است كه بيشترين تحقيقات علمي در مورد آن انجام شده است و بنابر تصميم ناسا يكي از اولين گياهاني خواهد بود كه در ايستگاه فضايي پرورش داده خواهد شد. تحقيقات در مورد اين جلبك توسط دانشمندان، دانشگاه‌ها، صنايع خصوصي و توليدكنندگان كلرلا انجام شده و تا جايي كه به سلامت انسان مربوط مي‌باشد، تا به حال حتي يك اثر منفي در مورد آن گزارش نشده است.


كلرلا چه خواصي دارد؟
اولين نتيجه مصرف كلرلا گوارش بهتر است؛ به‌خصوص اگر يبوست و دهان بدبو داشته باشيد. هم يبوست و هم بوي بد دهان به راحتي با خوردن كلرلا برطرف مي‌شود. برخي از خواص ديگر كلرلا نياز به بررسي بيشتري دارد. به طور مثال گفته مي‌شود كه مي‌تواند با فلزات سنگين و ديگر مواد صناعي تركيب شده و آنها را از جريان خون خارج كند؛ ولي براي اثبات اين ادعا بايد ميزان فلزات سنگين خون را قبل و بعد از مصرف كلرلا اندازه گرفت. بسته به ميزان مصرف كلرلا سه تا شش ماه طول مي‌كشد كه فلزات سنگين از خون خارج شوند.

در چه ساعتي از روز مي‌توان كلرلا را خورد؟
در هر زماني از شبانه‌روز مي‌توان كلرلا را خورد. مقدار مورد نياز بدن را مي‌توان يكجا و يا طي چند نوبت در طول روز مصرف كرد، كه البته شكل دوم بهتر است. توصيه مي‌شود كلرلا را 30-20 دقيقه قبل از غذا ميل كنيد، زيرا به هضم غذا و جذب مواد مغذي كمك مي‌كند. صبح نيز زمان خوبي براي مصرف كلرلاست؛ ولي هرگز آن را بلافاصله قبل يا بعد از قهوه يا نوشابه نخوريد، زيرا كافئين بي‌نهايت براي هضم و گوارش مضر است.


چرا بهتر است كلرلا را نزديك زمان غذا خورد؟
از آنجا كه كلرلا باعث مي‌شود كه باكتري‌هاي معده، موسوم به لاكتوباسيل‌ها، چهار برابر سريع‌تر از معمول تكثير شوند، خوردن كلرلا نزديك زمان غذا، موجب مي‌گردد كه گوارش بهتر انجام شود و جذب مواد مغذي نيز افزايش يابد.
كاهش آنزيم‌هاي گوارشي و كمبود اسيد كلريدريك معده از جذب مواد مغذي جلوگيري مي‌كند. كمبود مزمن مواد مغذي و تشكيل و تجمع مواد سمي در بدن و مغز يكي از فاكتورهاي مهمي است كه براي سلامتي همه افراد و بخصوص سالمندان مشكلاتي ايجاد مي‌كند. براي مثال، در نمونه‌هاي مغز تمام افراد مبتلا به آلزايمر سطح بالايي از آلومينيوم مشاهده شده است.


آيا كلرلا در مبارزه با سرطان موثر است؟
اينترفرون يكي از بزرگ‌ترين دفاع‌‌هاي طبيعي بدن عليه سرطان است و مشخص شده كه كلرلا توليد اينترفرون را افزايش مي‌دهد. يكي از راه‌هاي مبارزه با سرطان استفاده از عناصري است كه توليد و فعاليت ماكروفاژها را تحريك مي‌كنند. اينترفرون يكي از ترشحات طبيعي بدن است كه به نظر مي‌رسد تحريك‌كننده ماكروفاژها باشد. كلرلا با افزايش اينترفرون باعث تحريك فعاليت سلول‌هاي T و ماكروفاژها شده و توانايي سيستم ايمني بدن را در مبارزه با سرطان و مهاجمان بيگانه از قبيل باكتري‌ها، ويروس‌ها، مواد شيميايي و پروتئين‌هاي بيگانه افزايش مي‌دهد. البته درمان سرطان مبحثي پيچيده است كه نياز به بررسي و تحقيق بسياري دارد.


آيا مي‌توان كلرلا را به صورت موضعي استفاده كرد؟
مي‌توان پودر كلرلا را با كمي آب مخلوط كرد و روي بريدگي‌ها و خراش‌ها ماليد. عامل رشدي كه در كلرلا وجود دارد باعث تاثير مثبت آن در بافت پوست و درمان سريع‌تر آن مي‌شود. اگر كسي يك سال به طور مرتب از كلرلا استفاده كند، حتي بدون استفاده موضعي از كلرلا، تأثير آن را در بهبود زخم‌ها و بريدگي‌ها مشاهده خواهد كرد.
مواد مغذي موجود در كلرلا چه هستند؟
آمينواسيدها (پروتئين)، آنزيم‌ها (از جمله آنزيم پپسين براي گوارش)، ويتامين‌ها، مواد معدني و كربوهيدرات‌ها از مواد تشكيل‌دهنده كلرلا مي‌باشند. 60 درصد كلرلا را پروتئين تشكيل مي‌دهد كه به صورت اسيدهاي آمينه مي‌باشند. 18 تا 22 نوع آمينواسيد شناخته شده در كلرلا وجود دارد. پروتئين كلرلا ارزشمندتر از ساير منابع پروتئيني از قبيل گوشت، ماهي و تخم‌مرغ است، زيرا پروتئين اين مواد از نوع ثانويه است؛ به اين معنا كه آمينواسيدها تبديل به پروتئين شده‌اند و بافت تخم‌مرغ و گوشت را تشكيل داده‌اند. 


وقتي ما غذاهايي چون گوشت را مي‌خوريم، بدن ما پروتئين را مي‌شكند و به آمينواسيد تبديل مي‌كند؛ در حالي كه با مصرف كلرلا آمينواسيد مستقيما وارد بدن مي‌شود. به جز كلرلا و اسپيرولينا هيچ منبع طبيعي پروتئين ديگري وجود ندارد كه چنين آرايه كامل و متعادلي از آمينواسيدها داشته باشد.


آيا همزمان با مصرف كلرلا بايد ويتامين نيز استفاده كرد؟
استفاده از مولتي ويتامين همزمان با كلرلا زياني ندارد؛ ولي نياز به اين كار هم نيست. كلرلا طيف وسيعي از ويتامين‌ها، مواد معدني و آنزيم‌ها را دارد.


آيا كلرلا نوع ديگري از ويتامين‌هاست؟
خير، كلرلا يك نوع غذا است و با ويتامين‌ها تفاوت دارد. گرچه انواع گوناگوني از ويتامين، مواد معدني و آنزيم‌ها در آن موجود مي‌باشد، از بسياري جهات از مكمل‌هاي ويتاميني مفيدتر و برتر است؛ زيرا كلرلا طبيعي است و ويتامين‌ها و مواد معدني و آمينواسيدهاي آن به طور طبيعي در يكديگر آميخته شده‌اند؛ ولي قرص‌هاي ويتامين، مخلوطي از كنسانتره و اسانس هستند كه به طور مصنوعي با يكديگر تركيب شده‌اند.  فرمول آنها فقط روي كاغذ با فرمول ويتامين‌هاي طبيعي مشابه است. غذاهايي همچون كلرلا ميزان چشمگيري از مواد مغذي را كه به طور طبيعي متعادل شده‌اند، در اختيار بدن قرار مي‌دهد كه هرگز در بدن تجمع نمي‌كنند و مسموم‌كننده نيستند.


عامل رشد كلرلا چيست؟
عامل رشد كلرلا مخلوطي از RNA، DNA، آمينواسيد، ويتامين‌ها و مواد معدني است. اين ماده باعث رشد سريع‌تر كودكان مي‌شود و سيستم ايمني بزرگسالان را تقويت مي‌كند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 81

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر