تغذيه و مصرف آنتي‌بيوتيك در كودكان

نوشته : دكتر ابراهيم فلاحي متخصص تغذيه، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي لرستان 
با شروع فصل سرما احتمال عفونت‌هاي باكتريايي در كودكان زياد مي‌شود و در نتيجه مراجعه به پزشك و مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها در آنها افزايش مي يابد. نحوه مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها و ارتباط آنها با غذا خوردن نياز به رعايت نكاتي چند دارد كه در زير به آنها اشاره مي‌شود:
دارو مي‌تواند بر ارزش مواد غذايي كه ما مي‌خوريم تاثير بگذارد و مواد مغذي آنها را كاهش يا افزايش دهد. از طرفي كارايي و اثربخشي دارو نيز ممكن است تحت تاثير مواد غذايي و وضعيت تغذيه‌اي – از سو‌ء‌تغذيه گرفته تا چاقي – قرار گيرد.
مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها بايد يك ساعت قبل از غذا و يا دو ساعت بعد از صرف آن باشد؛ مانند پني‌سيلين‌هاي خوراكي، آمپي‌سيلين،  اريترومايسين، تتراسايكلين، و ريفامپين.
آنتي‌بيوتيك‌هايي مانند آموكسي‌سيلين، آزيترومايسين، آمپي‌سيلين، سفيكسيم، سفالكسين، مترونيدازول، ريفامپين، پني‌سيلين و تتراسايكلين باعث ايجاد اسهال مي‌شوند.
بنابراين به منظور جبران كمبودهاي بدن، مصرف ميوه، سبزي، مايعات و سوپ‌ها در دوره مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها توصيه مي‌گردد.




مترونيدازول باعث بي‌اشتهايي و تغيير در تشخيص مزه غذا مي‌شود. آنتي‌بيوتيك‌ها ممكن است باعث سوء‌هاضمه يا سوء‌جذب مواد مغذي گردند. همچنين ممكن است اثر آنتاگونيستي بر ويتامين‌ها داشته باشند و باعث افزايش دفع مواد معدني در اثر ايجاد مسموميت كليوي شوند.
اگر كودكان دارو را همزمان با غذا مصرف كنند، جذب دارو كاهش مي‌يابد. دارو بايد هنگام گرسنگي و يا دو ساعت پس از غذا مصرف شود.
در PEM (سوء تغذيه ناشي از كـمبود پروتئين و انرژي)‌ به علت اختلال در عمل پانـــكراس (و چون آنتي‌بيوتيك‌ها به شكل شربت و به فرم استر به كودكان داده مي‌شوند) استر شكسته نشده و يا اندكي هيدروليز مي‌شود. پس از جذب چنانچه آلبومين پلاسما كاهش يافته باشد، دارو به علت داشتن بخش آزاد بيشتر در پلاسما فعال‌تر بوده و در نتيجه اختلال در عملكرد كبد و كليه سطح پلاسمايي بيشتر از حد انتظار خواهد بود.
در PEM شديد جذب كلرامفنيكل وتتراسايكلين و ريفامپيسين كاهش مي‌يابد و يا به تاخير مي‌افتد.
توصيه‌هاي كلي براي كودكاني كه آنتي‌بيوتيك مصرف مي‌كنند به شرح زير است:
1- مصرف دارو يكساعت قبل يا دو ساعت پس از غذا.
2- مصرف ميوه‌هاي مختلف و متنوع .
3- مصرف سبزيجات تازه و همچنين سبزيجات سبز تيره، نارنجي و قرمز .
4- عدم مصرف شير و لبنيات همراه با آنتي‌بيوتيك.
5- مصرف مايعات، به‌خصوص نوشيدني‌هاي شيرين و در صورت امكان افزودن مقداري نمك به اين نوشيدني‌ها در هنگام مصرف.
6- مصرف سوپ سبزيجات.



منبع: دنیای تغذیه  ش 78

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر