غذا، محيط و اختلالات هورموني


نوشته  : دكتر رضا اماني ونازلي عزبدفتري كارشناس ارشد علوم تغذيه 
امروزه اختلالات هورمون‎های جنسی مشكل بسیاری از زنان و مردان سراسر دنیا و موضوع بحث بسیاری از پژوهشگران مي‌باشد كه از پیامدهای مهم آن عقیمی و ناباروری است. برخی هورمون‎های غذایی و آلاینده‎های شیمیایی محیطی از عوامل ایجاد اين اختلالات هورمونی، به ویژه هورمو‎ن‎های جنسی می‎باشند. چاقی که در اثرعدم تعادل مقدار مصرف و دریافت انرژی به وجود می‎آید، تأثیر نامطلوبي بر سیستم تولید مثل به ویژه در زنان دارد.
تغذیه و چاقی:
چاقی مهم‌ترین نتیجه رژیم غذایی نامتعادل، عدم تحرک، شیوه نادرست زندگی و عامل بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات هورمونی است. در این میان چاقی شکمی بیشترین ارتباط را با اختلالات متابولیکی و تولید مثل، دیابت و سندرم تخمدان چندکیستی (PCOS) به صورت افزایش هورمون مردانه (آندروژنیک) و درنتیجه ناباروری در زنان دارد. در بین زنان چاق یا زنان بسیار لاغر مانند ورزشکاران، دونده‎ها، بالرین‎ها و افراد مبتلا به بی‎اشتهایی عصبی عدم قاعدگی یا کم قاعدگی و ناباروری شيوع زيادي دارد.

درمان چاقی و دیابت با رژِیم غذایی، ورزش یا داروهای مولد انسولین باعث بهبود عملکرد غدد تناسلی و سیکل پریودي طبیعی شده و تغییر الگوی زندگی از قبیل کنترل وزن منجر به از سرگیری تخمک‌گذاری در طی چند هفته می‎شود.
 برخی موادغذایی موثر بر اختلال هورمون‌های جنسی:
چای چینی:
طی مطالعه‎ای، مصرف یک نوع چای چینی منجر به کاهش دریافت غذا و در نتیجه کاهش وزن بدن و افزایش وزن تخمدان افراد مبتلا به PCOS شد که به نظر می رسد در درمان این افراد موثر بوده است.
نعناع:
تحقيقات دانشگاه اسپارتای ترکیه نشان داد که نوشیدن چای نعناع با نام علمی Mentha spicata abiatae می‎تواند باعث کاهش سطح آندروژن در زنان مبتلا به PCOS شود. در این بررسی محققان، به 21 زن دو فنجان چای نعناع (تهیه شده از 5 گرم برگ‎ خشک نعناي خیس‌خورده به مدت 5 تا 10 دقیقه)، روزانه دو بار در روز و به مدت پنج روز متوالی در فاز فولیکولار سیکل پریودی (قبل از تخمک‌گذاری) دادند. این فاز زمانی است که هورمون استروژن افزایش می‎یابد. در پایان مطالعه، به طور معنی‌داری تستوسترون آزاد (هورمون مردانه) زنان در سطح پايين و LH و استرادیول (هورمون زنانه) آنها نسبت به آغاز مطالعه در سطح بالايي قرار داشت.
آنتی اکسیدان‎ها ( ویتامینC، ویتامینE و ویتامینA) :
رادیکال‎های آزاد به عنوان محصول استرس اکسیداتیو، نقش مهمی در ایجاد ناباروری در زنان مبتلا به PCOS دارند که به نظر می‎‎رسد استرس اکسیداتیو یکی از مهم‌ترین علل اختلال محیط آندومتریال رحم و ناتوانی پذیرش جنین است؛ به طوری که با لقاح مصنوعی نيز باروری ايجاد نمي‌شود. بنابراين جهت تقویت سیستم آنتی‎اکسیدانی بدن، مصرف آنتی‌اکسیدان‎های طبیعی مانند ویتامینE و C و بتاکاروتن (ویتامین A) توصیه شده است.
هورمون‎های جنسی استروئیدی موجود در غذاها:
طی چند دهه اخیر، روند نامطلوبی در سلامتی سیستم تناسلی مردان و زنان و نقش احتمالی مواد شیمیایی محیطی با عملکرد شبه هورمونی گزارش شده است. وجود این مواد شیمیایی با نام  زینواستروژن‎ها در محیط پیرامون توجه بسیاری را در مورد تاثير بر سلامتی انسان وحیوانات به خود جلب کرده است. در میان زینواستروژن‎ها ترکیبات شبه استروژن، به ویژه استرادیول بسيار مورد توجه است. مواجهه با این مواد نه تنها از طریق کشاورزی و صنعت، بلکه از طریق تغذیه و استفاده از این ترکیبات در محصولات غذایی و بسته‎بندی آنها می‎تواند صورت گیرد ( از جمله از طریق باقیمانده آفت‌کش‌ها در میوه‎ها و سبزی‎ها و بسته‎بندی‎های پلاستیکی مواد غذایی).
برخی مواد غذایی نیز به طور طبیعی حاوی زینواستروژن‎ها هستند؛ مانند هورمون‎های استروئیدی طبیعی تستوسترون (هورمون مردانه)، استروژن و پروژسترون (هورمون‎های زنانه) در منابع حیوانی و در بافت گوشت قرمز، مرغ و طیور و ماهی.
شیر و فراورده‎های لبنی، گیاهان و مخمر نیز به طور طبیعی حاوی این هورمون‎ها می‎باشند. نوع ومقدار هورمون‎های جنسی طبیعی موجود در غذاها متفاوت است؛ به عنوان مثال گوشت گاو وگوسفند دارای مقادیر بیشتر تستوسترون و پروژسترون است، در حالی که مرغ‎ها بیشتر استروژن و پروژسترون در بافت گوشتی خود دارند. آندروژن نيز به مقدار اندک در طیور وجود دارد. عمده‌ترین هورمون جنسی موجود درچربی شیر نیز پروژسترون است. به نظر مي‌رسد که فرایند آماده سازی غذاها نیز تاثیری در کاهش این هورمون‎ها در مواد غذایی ندارد.
فیتواستروژن‎ها هورمون طبیعی موجود در منابع غذایی گیاهی به ویژه سویا می‎باشند که می‎توانند از ابتلا به برخی بیماری‎های هورمونی جلوگیری کنند و برخی نیز می‎توانند مضر باشند. نوعی از استروژن‎های گیاهی به نام کامسترول، اثرات نامطلوبی بر رشد جنسی دارند. در یک مطالعه‎ دادن رژیم حاوی این استروژن گیاهی به موش‎های ماده منجر به ایجاد بلوغ زودرس وسیکل‎های پریودی نامنظم و در موش‎های نر باعث کاهش سرعت وزن‎گیری قبل از بلوغ شد. با این وجود، فیتواستروژن‎ها از سرطان‎های مربوط به دستگاه تناسلی نظیر سرطان رحم جلوگیری می‎کنند.
به برخی مواد غذایی نیز به طور ثانویه هورمون‎های جنسی افزوده می‎شود. براي افزایش وزن و تغذیه بهتر حیوانات گوشتی، در پنجاه سال اخیر تزریق هورمون‎های جنسی اگزوژن به دام و طیور رواج‌زيادي در کشاورزی آمریکا و سایر کشورهای غربی و کانادا پیدا کرده است. این هورمون‎های اگزوژن می‎توانند طبیعی (استروژن، پروژسترون و آندروژن) یا سنتتیک  باشند. معمولاً برای تهیه استروئیدهای جنسی اگزوژن جهت پروار کردن حیوانات گوشتی، از پروژسترون، تستوسترون و دو هورمون سنتتیک استات ترنبولون و استات ملنگسترول در ترکیب با استروژن استفاده می‎شود. هورمون افزودني دیگر که در شیر و گوشت وجود دارد، فاکتور رشد شبه انسولین نوع 1 می باشد که در روده جذب نشده، با عمل هضم شکسته ودفع می‎شود. طبق نظر سازمان‎های خواربار و کشاورزی و بهداشت جهانی (FAO/WHO)، کمیته افزودنی‎های غذایی (JECFA) وسازمان غذا و دارو(FDA)، در سال 1988 مصرف گوشت‎های حاوی هورمون‎های جنسی اگزوژن، به علت مقادیر بسیار کم باقیمانده آنها در بافت گوشت بلامانع و مطمئن می‎باشد.
اثرات بیولوژیکی زینواستروژن‎ها در انسان:
هورمون‎های استروئیدی ترکیباتی با اثرات بیولوژیکی قوی در انسان و حیوان هستند. اثر هورمو‎ن‎های طبیعی اگزوژن همانند اثر هورمون‎های جنسی موجود در بدن انسان است. هورمون‎‎های استروئیدی در میزان ابتلا به سرطان‎های سینه و رحم زنان، سرطان بیضه و پروستات مردان و سایر بیماری‌ها مانند PCOS مؤثرند. اخیرا علاوه بر بررسی اثر این هورمون‎ها در بزرگسالان، توجه خاصی به نوجوانان در سنین بلوغ شده است. این هورمون‎ها منجر به شروع زودرس بلوغ جنسی و افزایش قد در سنین پایین، افزایش بیماری‎های مرتبط با استروژن و سرطان‎ها (به ویژه سرطان سینه) می‌شود. هورمون‎های استروئیدی دارای اثرات خاص در دوران‎های جنینی، نوزادی و بلوغ به علت نقش بالقوه این هورمون‎ها در تنظیم رشد و تکامل هستند؛ بنابراین لازم است توجه خاصی به نقش ترکیبات محیطی با فعالیت استروژنی در گسترش بیماری‎های وابسته به هورمون و باروری انسان شود.
آلاینده‎های شیمیایی محیطی و ناباروری:
برخی آلاینده‎های محیطی نیز اثرات نامطلوبی بر سیستم تولید مثل انسان دارند. مصرف آب و مواد غذایی آلوده به این مواد شیمیایی و سمی با فعالیت شبه هورمونی منجر به عوارض مختلف از قبیل ناباروری، تمایز جنسی غیرطبیعی و سرطان می‎شود که گاه غیرقابل جبران است. این عوامل که می‎توانند وضعیت هورمونی افراد را در سال‎های اول زندگی و حتی قبل از تولد تغییر دهند، منجر به ایجاد تغییرات نامطلوبی در بافت تناسلی و غدد جنسی زنان و مردان می‎شوند. برخی مواد شیمیایی محیطی دارای فعالیت‎های استروژنی بوده یا به عنوان ضد استروژن عمل می‎کنند و روی تعادل هورمون‎های جنسی اثر می‎گذارند. برخی از مواد شیمیایی محیطی که بر متابولیسم استروژن تاثير دارند، منجر به افزایش خطر سرطان پستان و رحم می‎شوند. اثرات بیولوژیکی این مواد بستگي زيادي به میزان زیست دسترسی آنها، مقادیرشان در بافت‎ها ومایعات بدن و اتصال‌شان به پروتئین‎های سرم، استرادیول و رسپتورهای استروژن دارد. از جمله آلاینده‎های شیمیایی می‎توان به آفت‌کش‌ها، فتالات‌ها، PCBها و دی اکسین اشاره کرد.
آفت‌کش‌ها:
شامل DDT، دیلدرین، لیندین، کلردکون می‎‎‎باشد که البته درسال‎های اخیر مصرف آنها کاهش یافته است. به علت تجزیه آهسته این مواد شیمیایی، این مواد می‎توانند تا مدت زیادی در بافت‎های انسانی و حیوانی باقی بمانند.
DDT با عبور از جفت وارد بدن جنین مي‌شود و اثرات آنتی‎آندروژنی خود را اعمال می‎کند. از آفت‌کش‌های دارای خاصیت استروژنی، مي‌توان متوکسی کلر و کلردکون را نام برد. متوکسی کلر برخلاف DDT به سرعت از بدن دفع مي‌شود و در بافت چربی تجمع نمی‎یابد. این مواد در مردان منجر به کاهش اسپرم و ناباروری مي‌گردد. وين كلوزولين از آفت‌کش‎هایی است که خاصیت هورمون مردانه داشته و بر عمل هورمون‎های جنسی مردانه اثر تداخلی دارد اين آفت‌كش در قارچ‌کشی میوه‎ها و سبزی‎ها بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
فتالات‌ها:
دی اتیل هگزیل فتالات (DEHP) یک ماده سمی و سرطانزا برای سیستم تناسلی حیوانات بوده و به طور بالقوه برای انسان مضر است (به علت استفاده از مواد پلاستیکی در طب و بسته‎بندی مواد غذایی و نفوذ این ماده در محصولات).  فتالات‎ها منجر به ایجاد سیکل بدون تخمک‌گذاری و در نهایت PCOS می‎شوند.
PCBها:
این مواد به طور طبیعی وجود ندارند، بلکه حاصل فعالیت‎های صنعتی هستند و در مقادیر اندک وارد محیط می‎شوند. این مواد خاصیت ضد استروژنی دارند؛ با این وجود با افزایش مقادیر کلرین این مواد بر خاصیت استروژنی آنها افزوده می‎شود. PCBها در دوران جنینی و نوزادی  باعث نارسایی سیستم تناسلی و در نهایت ناباروری در بزرگسالی می‎شوند.
دی اکسین:
این مواد از محصولات تجاری نيست بلكه از مواد زائد حاصل از تولیدات شیمیایی مانند صنعت تولید کاغذ و خمیر کاغذ می‎باشد. مواجهه با این ماده بیشتر از طریق رژیم غذایی است و به علت محلولیت در چربی، محصولات لبنی منبع اصلی آلودگی با دی‎اکسین هستند. ویژگی اصلی دی اکسین، مانند PCB، فعالیت ضداستروژنی آن است. این ماده باعث کاهش وزن بافت کبد و رحم می‎شود. بیشترین مقدار مواجهه انسان با این ماده در سال 1976 طی یک حادثه صنعتی در کشور ایتالیا رخ داد و 300 گرم از این ماده در مساحتی حدود 2/2 کیلومترمربع پخش شد. جالب اینكه نتایج حاصل از مطالعات اپیدمیولوژیک اخیر حاکی از بروز کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده سرطان سینه و آندومتریال رحم در زنان آن ناحیه است. پژوهشگران دانشگاه تگزاس آمریکا نیز به نتایج مشابهی دست یافتند که نشان می‎داد مقدار خاصی دی‎اکسین از تکثیر سلول سرطانی جلوگیری می‎کند. با این وجود، این ماده در مقادیر دیگر، اثرات نامطلوبی بر رفتارهای جنسی، اسپرماتوژنز و قدرت باروری موش‎های نر دارد.
نتیجه‌گیری:
تاکنون کمتر به رابطه مواد شیمیایی موجود در غذاها و بروز اختلالات هورمونی درکشور پرداخته شده است. پیشرفت فن‎آوری در علم صنایع غذایی دستاوردهای شگفتی را به انسان ارزانی داشته كه از آن جمله افزایش زمان نگهداری مواد غذایی، امکان تولید حجم بیشتر محصولات غذایی و انتقال آن به دورترین نقاط جهان، بهبود طعم و رنگ غذاها و درآمدزایی را می‎توان بر شمرد. اما از سوی دیگر ورود مواد شیمیایی و افزودنی‎های گوناگون به غذاهای تولید‌شده، مشكلاتي را به دليل برخی اثرات ناخواسته آنها ايجاد كرده است. آفت‎ کش‎ها و ضایعات کارخانه‎ای اثرات نامطلوبي بر سیستم‌های هورمونی دارند و موجب  برهم‎زدن تعادل ظریف آن مي‌شوند. در این راستا یافتن راه‌حل‎های سودمند و کاربردی برای کاهش مواجهه یا استفاده کمتر از این مواد از اولویت‎های تغذیه‎ای ملی است.
 

منبع: دنیای تغذیه  ش 79

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر