تغذیه قبل و بعد از اهداي خون

نوشته  : سهيل عباسي زير نظر دكتر آزيتا حكمت دوست 
همانطور که مي‌دانيد یکی از مهم‌ترين فواید اهداي خون برای هر فردی، مطلع شدن از وضعیت جسمی خود فرد از طریق مجموعه تست‌هایی است که سازمان انتقال خون بر روی خون اهدایی انجام مي‌دهد و اهدا کننده خودبخود یک چکاپ کامل از بيماري‌های انتقالی خون انجام داده است. تنظیم گردش خون، وادار شدن مغز استخوان به ساخت گلبول‌های خونی جدید و رضایت قلبی اهدا کننده از اهدای خون خویش از دیگر مزایای اهدای خون است. حال باید توجه داشت علی‌رغم اینکه نقش تغذیه سالم در اهدای خون موفق بسیار حائز اهمیت است، ولی باید مدنظر قرار داد که فرایند خونسازی یک عمل ساده نیست که فقط در مدت زمانی کوتاه قبل و بعد اهداي خون به آن توجه شود.

مواد مغذي مورد نياز براي خونسازي:
 

در فرآیند خونسازی مجموعه‌ای از آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و حتی مواد معدنی ایفای نقش مي‌كنند، به طوری که نبود یا کمبود هر کدام مي‌تواند باعث توقف یا کند شدن این فرآیند شود. از مهم‌ترين ویتامین‌های مورد نیاز برای تولید سلول‌های خونی مي‌توان بطور مستقیم از برخی ویتامین‌های گروه B و بطور غیر مستقیم ویتامین C که در جذب آهن مورد نیاز برای ساخت هِم کمک مي‌كند نام برد. کمبود ویتامین‌های فولات و B12 باعث آنمی‌های مگالوبلاستیک و ماکروسیتیک مي‌شود که در آن گلبول‌های قرمز بزرگ مي‌شوند و کارایی خود را از دست مي‌دهند. آهن هم چنانچه که گفته شد در ساخت هِم که عامل انتقال اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز است نقش دارد و اساسا بخشی از ساختار "هِم" از آهن تشکیل شده است. بنابر مواردی که در بالا گفته شد، فرآیند تولید سلول‌های خونی نیازمند زمان است و نمي‌توان انتظار معجزه از تغذیه پس از اهداي خون  داشت که در مدت زمان کوتاهی خون از دست رفته را جبران کند!!


 آب بنوشيد
برای جلوگیری از افت فشار خون و بدنبال آن احساس سرگیجه و ضعف، شب و صبح قبل از اهداي خون مقدار زیادی آب بنوشید.
 مواد مدر مصرف نكنيد:
سعی كنيد قبل از اهداي خون و بعد از آن از موادی که مدر هستند (مانند چای و قهوه) استفاده نكنيد.



 بلافاصله بعد از اهداي خون:
یک تکه میوه یا کیک بلافاصله پس از اهدای خون مي‌تواند قند‌های قابل هضم مورد نیاز برای جلوگیری از افت قند خون را تآمین کند.


 مواد غذايي حاوي آهن بخوريد:
در مدت زمانی قبل و بعد از اهداي خون از مواد غذایی که آهن نسبتا بالایی دارند و آهن آنها از نوع آهن هِم (آهن موجود در گوشت، مرغ و ماهی) است که درصد جذب بالاتری دارد، برای تامین آهن مورد نیاز برای ساخت سلول‌های قرمز خون استفاده نماييد.


 اگر گياهخوار هستيد:
اگر شما فردی گیاهخوار هستید، انواع آلوها و عصاره آنها مي‌تواند برای رفع مشکل تامین آهن به شما کمک کند.
 سريع بلند نشويد:
در نهایت توصیه مي‌شود تا 15 دقیقه پس از اهدای خون از جای خود بلند نشوید و پس از آن کارهای روزمره خود را به آرامی شروع کنید. اگر پس از اهدای خون دچار سرگیجه شدید، سریع روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را بالا قرار دهید.



منبع: دنیای تغذیه  ش  116

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر