ميـوه‌ها و سبزيـجات زمستاني

نوشته : تحریریه دنیای تغذیه 
اگر چه فصل تابستان از نظر فراواني و تنوع ميوه‌ها، بهترين فصل سال مي‌باشد، اما ميوه‌ها  و سبزيجاتي كه در فصول سرد سال (پاييز و زمستان) وجود دارند نيز كم نمي‌باشند و نبايد از آنها صرف‌نظر كرد. فصل زمستان، بهترين فصل براي انواع مركبات مانند پرتقال، نارنگي، ليموشيرين و... مي‌باشد. ساير ميوه‌ها و سبزيجاتي كه در فصل پاييز و زمستان وجود دارند، نيز بسيار مطبوع بوده و داراي تركيبات مغذي فراوان مي‌باشند كه علاوه بر تأمين ذائقه شما، موادمغذي مورد نياز بدن را نيز تامين مي‌كنند. در اينجا مواردي را ذكر مي‌كنيم:


گلابـــي:
گلابي داراي فيبر فراواني بوده و منبع خوبي از ويتامين C مي‌باشد.
بيشترين ويتامين C
 موجود در گلابي و همچنين فيبر آن در پوست اين ميوه وجود دارد، بنابراين سعي كنيد گلابي را با پوست بخوريد تا از تركيبات مغذي موجود در پوست آن بهره‌مند شويد. گلابي حاوي مقادير فراواني اسيد فوليك مي‌باشد. اين ويتامين مي‌تواند از بروز برخي ناهنجاري‌هاي عصبي در دوران جنيني پيشگيري نمايد، بنابراين توصيه مي‌شود زنان باردار گلابي زياد بخورند. از طرفي گلابي داراي شاخص گليسميك پاييني مي‌باشد. بدين معنا است كه قند طبيعي موجود در گلابي بتدريج جذب بدن مي‌شود و از نوسانات شديد قندخون (افت ناگهاني و يا بالا رفتن سريع قندخون) جلوگيري مي‌كند. نگهداري گلابي در درجه حرارت‌ اتاق سبب فساد آن مي‌شود، بنابراين سعي كنيد آن را در يخچال نگهداري نماييد. از آنجايي كه گلابي از درون خراب مي‌شود، بهترين راه براي تشخيص سالم و يا خراب بودن آن اين است كه انگشت شست خود را به آرامي در قسمت گردن و بالاي گلابي فشار دهيد. اگر كاملاً سفت بود و جاي انگشت بر روي آن نماند، نشان از سالم بودن آن مي‌باشد.



گل‌كلم:
گل كلم از سبزيجاتي است كه منبع غني از فولات، فيبر و فيتوكميكال‌ها مي‌باشد. اگرچه گل‌كلم در ساير فصول سال نيز يافت مي‌شود، اما از جمله سبزيجاتي است كه در شرايط آب و هوايي سرد رشد بهتري دارد. گل كلم‌هايي را خريداري كنيد كه به رنگ سفيد و يا كرم باشند و با توجه به اندازه گل‌كلم، از سنگيني و حجم لازم برخوردار باشند. گل‌كلم‌هايي كه زردرنگ شده‌اند و سبك نيز به نظر مي‌رسند كيفيت غذايي خود را از دست داده‌اند. گل كلم را مي‌توان به مدت 2 هفته در يخچال نگهداري كرد.


كــلــم:
كلم نيز مانند گل كلم اگرچه در تمام فصول سال وجود دارد، اما در فصل زمستان طعم و مزه بهتري دارد. كلم سرشار از ويتامين‌هاي A و C مي‌باشد. كلم را مي‌توان به روش‌هاي مختلف مصرف كرد، مثلاً مي‌توان آن را خام خورد و يا بخارپز كرد و يا اينكه آن را تفت داد و مصرف نمود. زماني كه قصد خريد كلم را داريد دقت كنيد كه برگ‌هاي آن شفاف و درخشان باشند و انتهاي برگ‌ها طراوت و تازگي خود را از دست نداده و رطوبت لازم را داشته باشند.
 

كلم براكلي:
كلم براكلي از جمله سبزيجاتي است كه سرشار از ويتامين‌هاي A، C و K و فولات، فيبر، منيزيم، پتاسيم و لوتئين مي‌باشد. كلم براكلي‌هايي را انتخاب كنيد كه داراي ساقه‌هاي سفت و محكم و سبزرنگ باشند. كلم براكلي تازه بايد به نسبت اندازه‌‌اي كه دارد از سنگيني لازم برخوردار باشد. از خريدن كلم براكلي كه تازگي خود را از دست داده‌ و پلاسيده شده و به رنگ زرد متمايل شده خودداري نماييد.
 

رازيانه:
رازيانه از محصولاتي است كه در آب و هواي سرد رشد مي‌كند و از پاييز تا بهار وجود دارد. رازيانه داراي عطر و طعم بسيار مطبوعي مي‌باشد و مناسب غذاهايي است كه در فصل زمستان و پاييز طبخ مي‌شوند. مي‌توان از دانه‌هاي رازيانه در انواع سالادها نيز استفاده كرد.


انـــار:
انار سرشار از ويتامين‌هاي A و C مي‌باشد، انارهايي را خريداري كنيد كه سنگين و آبدار باشند و پوستي درخشان داشته باشند. از دانه‌هاي انار مي‌توانيد در تهيه دسرها و يا به عنوان يك نوشيدني استفاده نماييد.


انواع تـرب:
ترب نيز داراي انواع مختلفي بوده كه از نظر رنگ و اندازه با يكديگر متفاوتند. نوعي از ترب كه در آسيا موجود مي‌باشد، در سرتاسر سال ديده مي‌شود، اما در فصل زمستان طعم و مزه مطبوع‌تري دارد. اين ترب‌ها تقريباً بزرگ و به شكل هويج مي‌باشند. زماني كه مي‌خواهيد ترب بخريد، توجه نماييد كه نوع بدون لكه و سفت آن را خريداري كنيد، از خريدن ترب‌هايي كه نرم شده‌اند و يا بافت اسفنجي دارند خودداري كنيد. ترب‌ها نيز داراي كالري‌ كمي بوده اما ويتامين C، اسيد فوليك و پتاسيم بالايي دارند. ترب به رفع سوء‌هاضمه كمك مي‌كند، از طرفي به عنوان اكسپكتورانت از آن استفاده مي‌شود.


قـــارچ:
قارچ‌هاي خوراكي داراي انواع مختلف مي‌باشند. قارچ‌ها منبع غني از ريبوفلاوين‌، نياسين و سلنيوم هستند. هنگام خريد قارچ دقت كنيد كه سفت باشد. از خريد قارچ‌هايي كه داراي لكه‌هاي سياه بوده و يا چروكيده شده‌اند، خودداري كنيد.
انگور:
اگرچه انگور در اواخر زمستان در دسترس مي‌باشد، اما مي‌توان آن را از ميوه‌هاي زمستاني به حساب آورد. انگور حاوي ويتامين C
و فيبر مي‌باشد.
 

پـرتــقــال:
پرتقال منبع غني از ويتامين C، اسيد فوليك و فيبر مي‌باشد. هنگام خريد پرتقال دقت كنيد كه پوست آن نرم و لطيف بوده و به نسبت اندازه خود، سنگين باشد و از رنگ شفاف برخوردار باشد.
 

آنــانــاس:
آناناس نيز حاوي ويتامين C و فيبر مي‌باشد. هنگام خريد آناناس دقت كنيد كه داراي برگ‌هاي كاملاً سبز و سنگين وزن باشد. آناناس سالم داراي عطر مطبوعي مي‌‌باشد. 


منبع: دنیای تغذیه  ش 116

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر