آب رودخانه ها و چشمه هاي ناشناخته را مصرف نكنيد

 به منظور پيشگيري از ابتلا به وبا؛


به منظور پيشگيري از ابتلا به وبا بايد از مصرف آب رودخانه ها و چشمه هاي ناشناخته و نيز آب پارك هايي كه فاقد علائم هشدار دهنده هستند جدا پرهيز كنيد.

به گزارش خبرنگار وب دا،‌ مركز مديريت بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: وبا بيماري اسهالي است كه توسط باكتري ايجاد مي شود و از طريق آب و مواد غذايي آلوده به باكتري،‌ بيماري انتقال يافته و در صورت عدم رعايت بهداشت فردي و عمومي و مصرف آب و غذاي آلوده، همه گيري ايجاد مي شود.
بنابراين گزارش، دوره نهفتگي بيماري وبا بين 12 ساعت تا 6 روز به طول مي انجامد و طي اين مدت، اين بيماري در  بيشتر افراد فاقد علائم بوده و يا به صورت اسهال خفيف بروز مي كند بنابراين امكان شيوع از طريق مسافران آلوده و بدون علامت زياد است.
اين گزارش مي افزايد، اسهال، استفراغ بدون حالت تهوع قبلي، عطش فراوان و بعضا بدون دل درد از علائم باليني اين بيماري است و در كودكان،‌ بيماري ممكن است با تب، تشنج و عدم هوشياري همراه باشد.
بر اساس اين گزارش، در صورت ابتلا به بيماري وبا و به منظور جبران بخش مهمي از آب و املاح از دست رفته فرد بيمار، مي توان از پودر ORSاستفاده كرده و فورا فرد مبتلا را به نزديكترين مركز بهداشتي درماني يا بيمارستان انتقال داد.
مركز مديريت بيماري هاي واگير به منظور جلوگيري از ابتلا به اين بيماري به افراد توصيه كرد: يخ را از مكان هاي بهداشتي تهيه كنند،‌ دست ها را به طور مرتب با آب و صابون شستشو دهند و از خريد مواد غذايي از دست فروشان دوره گرد به خصوص بستني،‌ آبميوه دست ساز، فالوده و ساندويچ خودداري كنند.
بر اساس اين گزارش،‌ پرهيز از خوردن سبزيجات خام و سالاد فصل در مراسم هاي مختلف نيز توصيه مي شود و همچنين لازم است در مسير راه ها،‌ از رستوران ها كه كليه ضوابط بهداشتي را رعايت كردند، مواد غذايي تهيه شود و از مصرف ماهي هاي صيد شده از رودخانه هاي آلوده به فاضلاب جدا خودداري كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر