تغذيه آنلاين

نوشته : تحریریه دنیای سلامت 


كالري‌ شكلات تلخ از شكلات معمولي كمتر نيست
عضو هيأت علمي‌‌انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي با اشاره به خواص شكلات‌ها، اظهار كرد:«شكلات و حتي بستني گاهي براي تغيير حالات روحي مفيد هستند و فرد را از افسردگي خارج مي‌كنند، زيرا اين مواد موجب ترشح هورمون «بتاآندورفين» در بدن مي‌شوند كه شادي بخش است».
كيمياگر ادامه داد: «مصرف يك يا دو تكه كوچك از شكلات در طول شبانه روز مشكل ساز نيست، اما اگر شخصي بخواهد مجوز مصرف آزاد شكلات را از ما دريافت كند، اين گونه نيست، بلكه مي‌‌تواند موادي چون فنول را از سبزي‌ها تامين كند».

اين متخصص تغذيه همچنين در توضيح تمايز ميان شكلات شيرين با شكلات تلخ اظهار كرد: «شكلات تلخ قند ندارد، اما كالري‌ آن از شكلات معمولي كمتر نيست. اين تصور كه مصرف شكلات تلخ، موجب چاقي نمي‌شود، اشتباه است. تصور كنيد در يك شكلات معمولي50 گرمي، 20 گرم شكر اضافه مي‌كنند، اما در يك شكلات تلخ با همان وزن، به جاي شكر، 50 گرم شكلات وجود دارد. در حالي كه هر گرم شكر 4 كالري، ولي هر گرم شكلات 5 كالري دارد».
كيمياگر در پايان درباره تاثير مصرف شكلات بر پوست و بروز آكنه گفت: «بستگي به طبع افراد دارد. برخي با مصرف شكلات دچار ناراحتي‌هاي پوستي چون آكنه مي‌شوند، برخي هم خير. به طور كلي تغذيه در سلامت پوست افراد تاثير دارد. به عنوان مثال مصرف برخي مواد افزودني در تركيباتي چون سوسيس و كالباس براي پوست مضر است، اما مصرف سبزي‌ها و ميوه‌ها به طراوت پوست كمك مي‌كند».



سبزيجات بايد بيشترين قسمت سفره را اشغال کنند
يك کارشناس ارشد تغذيه در همايش آموزشي ويژه بيماران ديابتي در يزد گفت: «سبزيجات عامل مهمي‌‌در کنترل و حتي پيشگيري از ديابت هستند، در حالي كه مردم نسبت به اين موضوع كم توجهي مي‌كنند».
شکيبافر در اين همايش كه با حضور مسؤولين مركز تحقيقات ديابت يزد و جمعي از بيماران ديابتي برگزار شد، گفت: «با توجه به اينکه بيشترين رشد ديابت در کشورهاي خاورميانه گزارش شده است در کشور ما بيشترين شيوع ديابت در يزد است كه اين موضوع از حساسيت بالايي برخوردار است».
وي ادامه داد: «سبک زندگي قطعا مهم‌ترين عامل در بروز اين روند است و با توجه به اينکه کمترين مصرف سبزيجات را در استان يزد داريم، بايد سبک زندگي و به ويژه تغذيه را اصلاح کنيم».
اين کارشناس ارشد تغذيه در ادامه گفت: «مصرف سبزيجات عامل مهمي‌‌در کنترل و حتي پيشگيري از ديابت است، ولي با اين وجود در استان يزد کم‌توجهي‌ها به اين موضوع از سوي مردم زياد است».
وي در ادامه با اشاره به اينکه تغذيه فرد ديابتي فرق چنداني با سايرين ندارد، گفت: «افراد ديابتي مي‌توانند با داشتن يک برنامه صحيح غذايي از تمام گروه‌هاي غذايي استفاده کنند و تنها موردي که همه مردم به ويژه افراد ديابتي بايد از آن پرهيز داشته باشند شکر و مشتقات آن مانند انواع کيک، بيسکويت، شکلات، آبميوه‌هاي صنعتي، بستني، قند و شکر و ... است».
وي گفت: «سبزيجات بايد بيشترين قسمت از سفره ما را اشغال کنند، در حالي که مردم به آن به عنوان يک تزئين بر سر سفره استفاده مي‌کنند و يا اينکه با اضافه کردن سس به سالاد سبزيجات آن را به يک عامل مضر تبديل مي‌کنند».
 

استرس و اشتها
يک متخصص تغذيه با اشاره به اينکه جوانان بايد از تغذيه متنوع، متعادل و متناسب با خودشان استفاده کنند گفت: «مجموعه‌اي از عوامل اقتصادي و اجتماعي منجر مي‌‌شود تا جوانان رفتار تغذيه‌اي مناسب نداشته باشند».
دكتر عليزاده با اشاره به تاثير استرس‌ها و دغدغه‌هاي فکري بر روي تغذيه جوانان گفت: «استرس مي‌تواند در غذا خوردن تاثير داشته باشد خصوصا در افراد چاق که به هنگام مضطرب شدن نمي‌‌توانند اشتهاي خود را کنترل کنند که اين امر سبب تشديد اضافه وزن در آنها مي‌‌شود».
وي در ادامه با بيان اينکه اين استرس‌ها بر روي افراد لاغر تاثير‌گذاري عکسي دارد گفت: «اين استرس‌ها در افراد لاغر باعث مي‌‌شود که نتوانند به خوبي غذا بخورند».
دكتر عليزاده تصريح کرد: «استرس مي‌‌تواند ناراحتي گوارشي به وجود بياورد و مکانيسمي‌‌در بدن ايجاد کند که براي سلامتي کل بدن مضر باشد».
 

گياه ضدعفوني کننده
يك متخصص داروهاي گياهي گفت: «گياه بابونه ضدعفوني كننده‌اي قوي است».
هادي گلزاري مكمل اظهار كرد: «استان‌هاي لرستان، خوزستان، تهران و خراسان از مناطق عمده برداشت بابونه كوموميل (آلماني) است».
گلزاري خاطرنشان كرد: «از خواص اين گياه دارويي، اشتها آور بودن، آرام بخش، صفرا آور، قاعده آور و تب بر است».
وي اظهار کرد: «دمكرده و در صورت نبود گياه عصاره و عرق بابونه در درمان نفخ روده بسيار موثر است. همچنين بخور بابونه براي جوش‌هاي صورت مفيد است».
وي افزود: «بابونه بايد در مكان‌هاي خشك و دور از نورخورشيد نگهداري شود. اين گياه دارويي در گلخانه قابل پرورش است و در جهاد دانشگاهي همدان نيز پرورش داده مي‌شود».

چرا يكسال پس از رژيم گرفتن، دوباره چاق مي‌شويم؟
نتايج يك آزمايش جديد و جالب نشان داده است بيش از 80 درصد از افراد چاقي كه رژيم مي‌گيرند، يكسال پس از اولين نوبتي كه وزنشان كاسته مي‌شود، در ادامه اين روند ناكام مانده و دوباره شروع به چاق شدن مي‌كنند.
در اين آزمايشات معلوم شده است كه علت اين ناكامي ‌‌و چاقي مجدد، تغييرات هورموني است. در اين بررسي‌ها 50 فرد بالغ چاق و يا داراي اضافه وزن شركت داشتند كه شاخص توده بدني آنها بين 27 تا 40 برآورد شده و ميانگين وزن آنها 95 كيلوگرم بوده است. اين افراد در يك برنامه كاهش وزن 10 هفته‌اي شركت كردند و رژيم غذايي حاوي انرژي خيلي پايين داشتند.
به گزارش شبكه خبري اي‌بي‌سي، سطح هورمون‌هاي تنظيم كننده اشتها در مراحل مختلف اين برنامه از آغاز تا پايان آن، اندازه‌گيري شد. نتايج اين بررسي‌ها مشخص كرد: «پس از آغاز رژيم لاغري و حدود 13 كيلوگرم كاهش وزن، سطح هورمون‌ها در بدن شركت كنندگان تحت تاثير گرسنگي، دستخوش تغيير مي‌شود و به شيوه‌اي اين اتفاق مي‌افتد كه در واقع اشتهاي افراد را افزايش مي‌دهد. اين تغييرات حداقل يك سال ادامه يافت و شركت كنندگان با وجود ادامه دادن رژيم لاغري در طول اين دوره يكساله، دوباره 5 كيلوگرم افزايش وزن پيدا كردند».
پروفسور جوزف پرويتو از دانشگاه استراليايي ملبورن و مركز سلامت اوستين در اين باره تاكيد كرد: «اين آزمايشات نقش مهم هورمون‌ها را در تنظيم وزن بدن نشان مي‌دهند و در نهايت مشخص مي‌كنند كه اين هورمون‌ها باعث مي‌شوند تغييرات در رفتار و رژيم غذايي افراد در بلندمدت بي‌تاثير باشند».
 

فيبرغلات؛ گزينه‌اي براي كاهش خطر سرطان روده
مطالعه اخير کالج سلطنتي انگليس نشان مي‌دهد كه مصرف فيبرغلات مي‌تواند خطر پيشرفت سرطان روده را كاهش دهد.
نتايج اين مطالعه كه در ژورنال پزشكي انگليس منتشر شده است، نشان مي‌دهد مصرف 10 گرم فيبر غلات در روز، 10 درصد خطر ابتلا به سرطان روده را كاهش مي‌دهد.
بررسي تمامي‌‌مطالعات صورت گرفته در لندن و هلند نشان مي‌دهد كه مصرف فيبر غذايي به خصوص فيبر موجود در غلات به جلوگيري از بروز سرطان روده كمك مي‌كند.
به گفته محقق ارشد اين مطالعه، مصرف زياد غلات يكي از گزينه‌هايي است كه شما با خوردن آن مي‌توانيد از پيشرفت اين بيماري جلوگيري كنيد و عوامل ديگري از جمله وزن مناسب، فعاليت فيزيكي مناسب وعدم مصرف دخانيات نيز مي‌تواند در جلوگيري از پيشرفت اين بيماري موثر باشد.
 

پختن زياد گوشت، سرطانزا است
پزشكان هشدار دادند: «پختن زياد گوشت خطر سرطانزايي آن را دو برابر بيشتر از آنچه در گذشته تصور مي‌شد، افزايش مي‌دهد».
اين پزشكان در آزمايشات جديد خود متوجه شدند كه لايه تيره رنگي كه در اثر طبخ و سرخ كردن زياد گوشت قرمز روي آن شكل مي‌گيرد، احتمال بروز تومورهاي روده را تا دو برابر افزايش مي‌‌دهد.
به نوشته روزنامه ديلي اكسپرس، متخصصان انستيتو بهداشت عمومي‌‌نروژ در اين آزمايشات متوجه شدند كه سرخ كردن و كبابي كردن، اين خطر را خيلي بيشتر افزايش مي‌دهد، چون حرارت زياد، اسيدهاي آمينه موجود در بافت ماهيچه‌اي گوشت قرمز را به تركيبات فوق‌العاده سرطانزا تبديل مي‌كند. اين تركيبات كه HCAs ناميده مي‌شوند، خاصيت سرطانزايي بالايي دارند.
اين مطالعه تاييد مي‌كند كه احتمال ابتلا به تومورهاي روده پس از مصرف گوشت سرخ شده و كبابي در موش‌هايي با ژنتيك شبه انساني، 80 درصد بيشتر مي‌شود.



از حبوبات غافل نشويد
حبوبات، منابع گياهي حاوي مقادير زيادي پروتئين، كربوهيدرات و مواد معدني شامل آهن، كلسيم، پتاسيم، منيزيم و ويتامين‌ها بويژه ويتامين‌هاي گروه B هستند.
حبوبات، مواد غذايي كم چرب با خواص زياد و بسيار مفيد براي بدن هستند. حبوبات منبع مهم پروتئين گياهي و گلوسيدها محسوب مي‌شوند.
سايت اينترنتي هوفودز در مقاله جديدي منتشر كرد: «حبوبات با وجود خواص زيادي كه دارند فاقد برخي از اسيدهاي آمينه هستند و به همين خاطر است كه اغلب با موادغذايي ديگر مثل غلات مصرف مي‌شوند تا كمبود اين اسيد آمينه‌ها جبران شود. معمولا توصيه مي‌شود كه حبوبات را قبل از پختن، يك شب كامل در آب خيس كنيد و در يخچال بگذاريد. با اين روش حبوبات زودتر مي‌پزند و آنزيم‌هاي بيشتري آزاد مي‌كنند كه در نتيجه به هضم آنها كمك مي‌كند».
حبوبات همچنين سرشار از موادي به نام «فيتونوترينت‌ها» هستند كه موادي موثر براي مقابله با بيماري‌هاي مختلف مي‌باشند. حبوبات منبع مرغوبي از «فولات» يا همان ويتامين B9 هستند كه در مادران باردار باعث رشد مناسب جنين مي‌شود. اين مواد غذايي همچنين براي افراد ديابتي مفيد هستند. مصرف حبوبات براي قلب نيز سودمند است، چون ميزان كلسترول مضر (LDL) و همچنين ميزان تري‌گليسيريد را كاهش مي‌دهند.
پزشكان معتقد هستند افرادي كه قصد دارند جذب چربي‌هاي اشباع شده و مضر را كاهش دهند مي‌توانند حبوباتي چون لوبيا و عدس را جايگزين گوشت قرمز كنند.



گاستروانتريت و توصيه‌هاي غذايي
آنفلوانزاي معده اساسا اصطلاح شايعي است كه براي عفونت ويروسي «گاستروانتريت» يا همان ورم معده و روده به كار مي‌رود.
عفونت ويروسي «گاستروانتريت» شامل التهاب معده و روده به دليل فعاليت ويروس‌ها در دستگاه گوارش است. يك نكته بسيار مهم در هنگام مواجهه با بيماري آنفلوانزاي معده اين است كه اين عضو مي‌تواند التهاب ويروسي خود را محدود سازد و بنابراين معمولا به خودي خود بهبود مي‌يابد، اما اگر اين بيماري شما را نگران و رنجور كرده است، اولين اقدام موثر اين است كه رژيم غذايي خود را تغيير دهيد تا به درمان مشكل خود كمك كنيد. براي اين منظور فقط كافي است مايعاتي را كه بدنتان در طول بيماري از دست داده، جايگزين كنيد. به اين ترتيب خواهيد ديد كه در طول يك مدت كوتاه بهبود خواهيد يافت. همچنين بايد مراقب تغذيه خود در زمان ابتلا به آنفلوانزاي معده باشيد.
به گزارش پايگاه اينترنتي هيلبلاگ، هرچند برخي افراد معتقد هستند كه نوشيدن مايعات كافي براي جبران آب و الكتروليت‌هاي ازدست رفته به منظور بهبود اين بيماري كافي است، اما توجه به اين نكته بسيار حياتي است كه برخي از مواد غذايي مي‌توانند اين بيماري را تشديد كنند و منجر به آسيب ديدگي بيشتر معده و روده شوند، بنابراين توجه به يك برنامه تغذيه‌اي مناسب در اين شرايط حائز اهميت است.
يك قانون مهم براي فرد مبتلا به اين عفونت ويروسي، استراحت دادن به روده‌ها است. البته اين قانون به معني نخوردن و گرسنه ماندن نيست بلكه منظور از آن، خوردن مواد غذايي ملايم، سبك و با هضم راحت شامل موز، برنج، سيب و نان تست است. با اين نوع مواد غذايي، دستگاه گوارش هرگز دچار فشار و استرس نمي‌شود.
زماني كه از اين عفونت خلاص شديد، بايد از مصرف هر غذايي كه دوباره موجب بروز اين مشكل مي‌شود، پرهيز كنيد. پيشگيري از آنفلوانزاي معده بسيار مهم است چون ابتلا به آن خطر از دست رفتن آب بدن را تشديد مي‌كند.



مناسب‌ترين ظروف كدامند؟
يك متخصص تغذيه عنوان كرد: «ظروف چدني، مناسب‌ترين ظروف براي پخت غذا هستند». دكتر مسعود كيمياگر افزود: «ظروف چدني حرارت را به خوبي منتقل مي‌كنند و هيچ عنصري از جداره اين ظروف به غذا منتقل نمي‌شود. چدن تركيبي از آهن و كربن است».
وي با بيان اينكه به علت جدا شدن مواد به كار رفته در ظروف تفلون و وارد شدن آن به غذا، تفلون‌ها عمدتا ظروف مناسبي به منظور طبخ غذا نيستند، گفت: «البته عده‌اي عنوان مي‌كنند كه چون اين مواد جذب نشده و وارد سيستم گردش خون نمي‌شوند، ضرر ندارند و نيازمند كار و مطالعه بيشتر است».
كيمياگر در ادامه با اشاره به اينكه استفاده از ظروف مسي منسوخ است، اظهار كرد: «ظروف آلومينيومي‌‌و استيل هم ظروف مناسبي هستند. تفاوت اينها با يكديگر در نحوه انتقال حرارتشان است».
اين متخصص تغذيه، ادامه داد: «اخيرا عنوان مي‌شود پخت غذا در ظروف برنجي بويژه براي كودكان مفيد است، در صورتي‌ كه اينگونه نيست و ما نمي‌دانيم چه مقدار آلياژ وارد بدن كودكمان مي‌شود. بهتر است مواد مورد نياز بدن را از طريق مواد مغذي و سالم تامين كنيم، چون مايل نيستيم ماده‌اي از طريق ظرف وارد بدن شود».
استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، درباره سرطانزا بودن ليوان‌هاي يكبار مصرف نيز توضيح داد: «چاي داغ، پليمر به كار رفته در جداره اين ليوان‌ها را در خود حل مي‌كند. استفاده از ليوان‌هاي كاغذي به جاي ليوان‌هاي يكبار مصرف پلاستيكي توصيه مي‌شود».
وي اضافه كرد: «اما استفاده از ظروف يكبار مصرف فوم و اسفنجي كه بيشتر در رستوران‌ها و به منظور نگهداري و حمل غذا به كار مي‌روند، بدون مشكل است».
 

مشكل از كجاست؟ چرا لاغر نمي‌شويد؟
آيا شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه با وجود ورزش كردن، تغذيه سالم و كنترل شديد اشتهاي خود، باز هم نتوانسته‌ايد وزنتان را كاهش دهيد؟
كارشناسان بهداشت عمومي‌‌توصيه مي‌كنند كه محدود كردن الگوي غذايي و حتي ورزش كردن در چند سال اخير زندگي، فاكتورهاي كافي براي كاهش وزن نيستند بلكه تلاش براي لاغر شدن بايد روندي مداوم باشد كه تمام عادات روزانه زندگي را شامل شود.
سايت اينترنتي مديسين نت در اين مقاله به شش عامل اصلي اشاره كرده است كه مانع از عملكرد و تاثير مناسب برنامه‌هاي كاهش وزن مي‌شوند. اين عوامل عبارتند از:
 

رژيم غذايي غلط: شايد شما از خوردن غذاهاي سرخ كرده و ادويه‌دار خودداري كنيد اما آيا جايگزين مناسبي مانند غلات سبوس‌دار براي آن در نظر گرفته‌ايد؟ به علاوه اگر تصور مي‌كنيد كه با نخوردن يك يا دو وعده غذايي مي‌توانيد به رژيم لاغري خود كمك كنيد بايد بدانيد كه اين كار فقط منجر به پرخوري در طول روز مي‌شود. بهترين برنامه غذايي براي هر فرد سه وعده در روز غذاي اصلي همراه با ميان وعده‌هاي مغذي و مناسب بين اين سه وعده است.
 

پايين بودن فعاليت بدني: اگر تصور مي‌كنيد يك زمان مشخص براي ورزش كردن در روز كافي است بايد بدانيد كه دستيابي به نتيجه دلخواه و مناسب نياز دارد فعاليت بدني خود را تا حدود 65 تا 85 درصد افزايش دهيد به طوري كه ضربان قلبتان تند شده و به حداكثر برسد.
 

 مصرف زياد كالري مايع: مصرف زياد هر نوع كالري مايع همانند آبميوه‌هاي شيرين مي‌تواند تمام زحمات شما را براي كاهش وزن هدر بدهد. بنابراين توصيه مي‌شود از نوشيدني‌هايي مثل شير بدون چربي يا آب سبزيجات استفاده كنيد.
 

 استرس بيش از حد: استرس در هر قالبي چه جسمي‌‌و چه رواني يك مانع اصلي براي ثمربخشيدن برنامه‌هاي كاهش وزن است. استرس موجب توليد هورمون كورتيزول در بدن مي‌شود كه حاصل آن كاهش مقاومت انسوليني و افزايش تجمع چربي‌ها در بدن است. براي پيشگيري از استرس از تكنيك‌هاي آرامش بخش استفاده كنيد.
 

خواب نامناسب: بي‌خوابي هم مثل استرس توليد هورمون ذخيره كننده چربي را افزايش مي‌دهد. بعلاوه هر نوع اختلال الگوي خواب مي‌تواند موجب اضافه وزن شود.
 نداشتن اراده: در نهايت تمام اين تلاش‌ها به اراده شما براي تداوم انجام برنامه‌هاي كاهش وزن بستگي دارد.
با قلب و ذهن خود روي تلاشتان متمركز شويد اما هيچگاه اراده را با زياده روي و افراط اشتباه نگيريد. گاهي اوقات كاهش اراده نشانه اين است كه بدنتان به استراحت و زماني براي بهبود يافتن از فشارها و استرس‌ها نياز دارد.


آب زغال اخته چه خواصي دارد؟
يك آزمايش جديد نشان داد كه آب زغال اخته بيشتر از عصاره اين ميوه براي مقابله با عفونت‌هاي باكتريايي موثر است.
زغال اخته داراي ويتامين‌هاي C و B و همچنين مقادير زيادي از املاح معدني از جمله آهن، کلسيم و منيزيم است. زغال اخته حاوي بيش از 10 درصد تانن، قند، پکتين، اسيدهاي آلي و رنگدانه است. اين ميوه خوشمزه کم کالري است و باعث اضافه وزن نمي‌شود. محتواي قند فروکتوز و گلوگز زغال اخته کم بوده و مصرف آن براي افراد چاق و بيماران ديابتي مشکلي ايجاد نمي‌کند. همچنين اين ميوه منبع خوبي از فيبر خوراكي است.
آزمايشات نشان مي‌دهد كه زغال اخته سلاحي مفيد براي مبارزه با انواع تومورهاي سرطاني از قبيل تومور‌هاي ريه، گردن، پروستات، سينه و همچنين سرطان خون است. علاوه براين، زغال اخته بالاترين قدرت مقابله با اکسيده شدن را در بين ميوه‌هاي معمول دارد و در جلوگيري از تکثير سلول سرطاني در کبد بسيار سودمند است.
پزشكان تاكيد دارند كه آب زغال اخته بيشتر از عصاره آن در پيشگيري از بروز عفونت در مجاري ادراري مفيد است. علت اين است که زغال اخته از چسبيدن باکتري بيماري‌زاي اي. كولاي به ديواره مجراي ادرار جلوگيري مي‌کند و موجب دفع آن از طريق ادرار مي‌شود. به عبارت ديگر زغال اخته به خروج باکتري‌ها از بدن کمک و از رشد و تکثير باکتري و ايجاد عفونت جلوگيري مي‌کند. باکتري اي.كولاي عامل 90 درصد عفونت‌هاي مجاري ادراري است. آب زغال اخته همچنين براي افراد مبتلا به سنگ‌هاي کليه مؤثر است. اگر سنگ کليه از جنس کلسيمي‌‌ باشد، آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگيري دارد‌. مصرف زغال اخته در عين حال به کاهش بيماري‌هاي قلبي کمک مي‌کند چون سبزيجات و ميوه‌هاي تيره رنگ يك آنتي‌اکسيدان طبيعي موسوم به «آنتوسيانين» را توليد مي‌كنند که براي سلامت قلب مفيد است.
زغال اخته به کاهش سطح کلسترول نيز کمک کند. پلي‌فنول‌هاي موجود در زغال اخته باعث کاهش کلسترول خون مي‌شوند و براي سلامتي قلب مفيد هستند.



سردرد، علامتي براي كم‌آبي بدن
عوامل متفاوت بسياري از جمله تغييرات ناگهاني در رژيم غذايي يا در برنامه روزانه مثل خواب خيلي كم يا خيلي زياد، استرس، ساعات طولاني كاري، نخوردن يك وعده غذايي، مصرف الكل، تماشاي تلويزيون در اتاق تاريك و يا استفاده طولاني مدت و بدون وقفه از رايانه در بروز سردردها نقش دارند.
با وجودي كه اين عوامل همگي منجر به سردرد مي‌شوند، اما حقيقتي كه بسياري از مردم از آن بي‌اطلاع هستند اين است كه اغلب اوقات يك سردرد معمولي علامت كم شدن آب بدن يا به اصطلاح «دهيدراته شدن» است.
آب هم به اندازه اكسيژن، مهم‌ترين و ضروري‌ترين فاكتور براي بقاي انسان است. ما بدون غذا مي‌توانيم دو ماه به زندگي ادامه دهيم، اما بدون آب فقط چند روز مي‌توانيم زنده بمانيم.
اكثر مردم نمي‌دانند كه بدنشان به چه مقدار آب نياز دارد. در واقع بسياري از مردم به طور عادي در وضعيت دهيدراته و با ذخيره آب كم در بدنشان، زندگي مي‌كنند.
سايت تخصصي «نيچروتراپيست» در مقاله‌اي دراين باره آورده است: آب در سياره زمين و در بدن ما مايع حيات است. از آنجا كه 70 درصد از حجم كره زمين آب و 30 درصد از آن خشكي است، بدن انسان نيز نسخه كوچكي از همين الگو است.
بنابراين گزارش، دي‌هيدراته شدن پديده‌ايست كه در آن آب و الكتروليت‌ها مثل سديم، كلريد و پتاسيم كه وجودشان براي فعاليت و سلامت بدن حياتي است، از دست مي‌روند يا از حجم آنها كاسته مي‌‌شود. مهم‌ترين علت دي‌هيدراته شدن، عدم نوشيدن آب و مايعات به ميزان كافي است.
سردرد به خودي خود يك بيماري نيست اما علامتي است كه به ما هشدار مي‌دهد در بدنمان مشكلي بوجود آمده است. اغلب اوقات بدن به طور مستقيم به مشكل ايجاد شده، اشاره نمي‌كند. براي مثال وقتي بدنمان دچار كمبود آب مي‌شود، معمولا احساس تشنگي نمي‌كنيم، بلكه اغلب بروز اين قبيل سردردها به طور غيرمستقيم به ما يادآوري مي‌كنند كه بدنمان دچار كمبود آب شده است.
به طور معمول بدن يك فرد بالغ روزانه به دو تا پنج ليتر آب نياز دارد كه تعيين مقدار دقيق آن به قد، وزن و شكل الگوي زندگي فرد بستگي دارد. با اين حال به طور متوسط مصرف 8 ليوان آب در روز براي يك فرد بالغ در شرايط عادي توصيه مي‌شود. بويژه اگر دچار سردرد شده‌ايد سعي كنيد آرام آرام اما مداوم آب بنوشيد تا سردردتان برطرف شود. در اين شرايط آب مثل يك معجون جادويي عمل مي‌كند. اگر با وجود مصرف آب كافي سردردتان ادامه پيدا كرد، قطعا مشكل جاي ديگري است و بايد با يك پزشك مشورت كنيد.



در هفته چند نوبت ماهي مصرف مي‌كنيد؟
نتيجه يك ارزيابي بين‌المللي نشان داده است اشخاصي كه چند نوبت در هفته ماهي مي‌خورند، كمتر با خطر سكته مغزي مواجه مي‌شوند.
«سوزانا لارسون» و «نيكولا اورسيني» دو كارشناس قلب و عروق در انستيتو «كارولينسكاي» سوئد با انتشار مقاله جديدي در مجله «سكته» تاكيد كردند كه اسيدهاي چرب امگا – 3 موجود در روغن ماهي به دليل تاثيرات مثبتي كه روي فشارخون و كلسترول دارند، خطر سكته مغزي را كاهش مي‌دهند.
به گزارش رويترز، اين يافته حاصل بازبيني و ارزيابي روي 15 مطالعه قبلي است كه در آمريكا، اروپا، ژاپن و چين انجام گرفته‌اند. در اين مطالعات از شركت‌كنندگان پرسيده شده كه در هفته چند نوبت ماهي مصرف مي‌كنند. اين افراد طي چهار تا 30 سال آينده، تحت نظر بودند تا معلوم شود كدام يك از آنها در اين مدت سكته مغزي كردند.
بنابراين گزارش، دكتر داريوش مظفريان از متخصصان همه‌گيرشناسي در دانشكده بهداشت عمومي‌ هاروارد در اين مطالعه خاطرنشان كرد: «ماهي حاوي مواد مغذي مفيد از جمله چربي‌هاي امگا – 3 است كه اين تاثير مثبت را توجيه مي‌كنند. انجمن قلب آمريكا نيز مصرف حداقل دو نوبت ماهي‌ چرب را در هفته توصيه مي‌كند».



بهترين مواد غذايي براي جلوگيري از پوكي استخوان
عضو هيات‌علمي‌‌دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: «كم‌تحركي يكي از مهم‌ترين عوامل افزايش پوكي استخوان در افراد است. تحرك و ورزش موجب افزايش تراكم استخوان‌ها مي‌شود».
دكتر بهمن قادريان افزود: «براي كامل شدن پروسه جذب كلسيم بايد دستگاه گوارش، كبد و كليه فعال باشند. بروز مشكل در كار هريك از اين اندام‌هاي بدن موجب مي‌شود جذب كلسيم به خوبي صورت نگيرد».
قادريان گفت: «مواد غذايي حاوي ويتامينD مانند زرده تخم‌مرغ، روغن ماهي و غلات غني شده بهترين مواد غذايي براي جلوگيري از ابتلا به پوكي استخوان‌ هستند. فرآورده‌هاي لبني هم كلسيم فراواني‌ دارند. مصرف روزانه چهار ليوان شير يا ماست مي‌تواند كلسيم بدن را تامين كند. البته فردي كه در صورت مصرف فرآورده‌هاي لبني دچار مشكل گوارشي مي‌شود، مي‌تواند كلسيم را به صورت دارويي مصرف كند. عضو هيات‌علمي‌‌دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز تصريح كرد: «آمار دقيقي از جمعيت مبتلا به پوكي استخوان در دسترس نيست، ولي در ايران و خوزستان جمعيت زيادي به اين بيماري مبتلا شده‌اند. تقريبا تمامي‌‌افراد مسن و خانم‌ها پس از يائسگي با اين مشكل مواجه مي‌شوند».
وي خاطرنشان كرد: «بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت، بيماري‌هاي ريوي و بيماري‌هاي قلبي و عروقي هم باعث مي‌شوند بدن ميزان زيادي از كلسيم استخوان‌ها را جذب كند و تراكم استخوان‌ها كاهش يابد».



براي پيشگيري از سرماخوردگي شلغم بخوريد
شلغم گياهي بسيار مقوي و مغذي است كه به دليل دارا بودن قند گياهي و املاح مفيدي مانند كلسيم و منيزيم، جزو مواد غذايي بسيار با ارزش محسوب مي‌شود.
شلغم يك منبع غني از فوليك اسيد، اسيد پانتوتنيك، ويتامين‌هاي C، B و A و همچنين املاح معدني ضروري شامل فسفر، كلسيم، گوگرد، منيزيم، يد و مس است.
سايت تخصصي تغذيه تحت عنوان «اوري نوترينت» در مقاله جديدي در اين باره آورده است: شلغم يكي از پاك كننده‌ها و مواد خون‌ساز مفيد است و كلسيم و منيزيم موجود در آن نقش به سزايي در جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي خطرناك مانند سرطان دارد.
در اين مقاله همچنين آمده است: شلغم بسيار مقوي و اشتها آور است. ضعف جنسي را درمان كرده و موجب افزايش سلول‌هاي جنسي مردانه مي‌شود. شلغم سرفه را تسكين مي‌دهد و براي معده و روده نيز مقوي است. آب شلغم، قند خون را پايين مي‌‌آورد و قرقره كردن آب شلغم پخته براي درمان گلودرد موثر است.
يكي ديگر از مزاياي نوشيدن آب شلغم درمان جوش صورت است. شلغم همچنين به تقويت حافظه كمك مي‌كند و به دليل دارا بودن مقادير قابل توجهي از ويتامين B1 براي درمان كم خوني بسيار مفيد است. اين گياه پرخاصيت همچنين براي رشد و نمو استخوان‌ها سودمند است و به همين خاطر مصرف آن به زنان باردار و شيرده توصيه مي‌شود.
شلغم به عنوان يكي از مهم‌ترين گياهان ضد سرطان محسوب مي‌شود تا جايي كه حتي گسترش سرطان را متوقف مي‌كند. شلغم پخته نيز دارويي بسيار موثر براي درمان برونشيت است. اين ماده غذايي سودمند حاوي نشاسته، پروتئين و سلولز است و به همين سبب به عنوان يك ماده غذايي نيروزا شناخته مي‌شود.
متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند كه در فصل زمستان براي پيشگيري از سرماخوردگي و بيماري‌هاي تنفسي حداقل چند نوبت در هفته شلغم بخوريد. اگر به ناراحتي معده مبتلا نيستيد به ياد داشته باشيد كه خواص آب شلغم خام بيشتر از شلغم پخته است، اما به طور كلي آب شلغم، بدن را تميز كرده و مواد سمي ‌‌را از بدن خارج مي‌سازد.
 

ارتباط هله هوله‌ها با قدرت باروري
غذاهاي هله هوله يا اصطلاحا "junk food" باعث تخريب اسپرم در مردان مي‌شود.
نتايج تحقيق پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد نشان داد مردان سالمي‌‌که عادت به مصرف هله هوله دارند قدرت باروري خود را در معرض خطر قرار مي‌‌دهند. در اين ميان خطر جدي بيشتر از همه متوجه مرداني است که تمايل به مصرف هله هوله‌هاي حاوي چربي ترانس بالا دارند که بيشتر در غذاهاي فرآوري شده و بشدت سرخ شده يافت مي‌شود.
در ادامه گزارش منتشر شده در «The Sun» آمده است: «پس از تحليل رژيم غذايي و کيفيت اسپرم تعدادي از مردهاي داوطلب، مشخص شد عده‌اي از آنان که به غذاهايي با چربي بالا و هله هوله‌هايي نظير شکلات، کيک، کلوچه، چيپس و سيب زميني سرخکرده علاقه‌مند هستند از کيفيت اسپرم پايين‌تري در قياس با افرادي که از رژيم سالم استفاده مي‌کنند برخوردارند».
از سوي ديگر مشخص شد مرداني که حبوبات، سبزي و ماهي مصرف کرده بودند، بهترين شرايط را دارا هستند.
همچنين مشخص شد مواد غذايي مانند تخم مرغ، ماهي آزاد، ماست، مغزها، غلات، انواع توت و كلم براکلي در افزايش قدرت باروري مردان تاثير مثبتي دارد.



آب هندوانه بنوشيد
نتايج تحقيق پژوهشگران آمريکايي نشان داد: «هندوانه خطر ابتلا به آترواسکلروز (تصلب شرايين) را کاهش مي‌‌دهد».
دکتر سيبو ساها از دانشگاه کنتاکي و مسؤول اصلي اين طرح تحقيقاتي و همکارانش با انجام آزمايشاتي بر روي موش‌ها به نتيجه فوق دست يافتند.
در اين آزمايش دو گروه موش انتخاب شد، به گروه اول آب و به گروه دوم آب هندوانه داده شد، پژوهشگران بعد از هشت هفته دريافتند که در گروه دوم مصرف آب هندوانه منجر به کاهش تراکم چربي و در نتيجه کاهش وزن شد.
همچنين نوشيدن آب هندوانه منجر به کاهش چشمگير آسيب‌هاي ناشي از تصلب شرايين شده بود.



ماست كم‌چرب و كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي
پزشكان مي‌گويند مصرف روزانه ماست به مقدار متعادل، مانع از ضخيم شدن ديواره سرخرگ گردني شده و در نتيجه خطر بروز بيماري قلبي را كاهش مي‌دهد.
كري ايوي متخصص تغذيه در بيمارستان «سر چارلر گاردنر» در اين باره گفت: «اين مطالعات نشان داده است كه مصرف ماست و فرآورده‌هاي لبني پروبيوتيك براي سلامت قلب و عروق مفيد است».
روزنامه سيدني مورنينگ هرالد در اين باره نوشت: «اين آزمايشات روي 1080 زن 70 ساله صورت گرفته است. اين زنان به طور تصادفي براي شركت در «مطالعه مصرف كلسيم و پيامد شكستگي استخواني» انتخاب شده بودند».
نتايج آزمايش‌ها كه در مجله انجمن تغذيه آمريكا منتشر شده حاكي است، مصرف ماست كم چرب حدود 100 گرم در روز يا بيشتر، تاثير قابل توجهي در كاهش احتمال ضخيم شدن ديواره سرخرگ گردني دارد. اين فاكتور نيز به نوبه خود در برطرف كردن خطر احتمالي امراض قلبي موثر است.



منبع: دنیای تغذیه  ش 116

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر