الزامات تغذیه‌ای در مهد کودک‌ها

نوشته  : مهندس مسعود خبازی 
تغذیه کودک موضوع مهمی در کشور‌های جهان سوم و همچنین  کشور‌های غربی است، زیرا تغذیه کودکان وابسته  به دیگران می‌باشد. تغذیه کودکان از زمانی که از شیر گرفته می‌شوند تا دوران دبستان بسیار حائز اهمیت است. عادات غذایی در این مرحله از زند گی شکل گرفته  و کمتر  تحت کنترل والدین هستند. اغلب مادران در خارج از منزل به کاری اشتغال داشته  و کودکان نو پای آنها در یک مرکز مراقبت از کودکان یا مرکز نگهداری از کودکان پیش دبستانی غذا صرف می‌کنند، بنابراین شناخت نکات مهم در خصوص  تغذیه کودکان بالاخص در این مراکز و کاربردی نمودن آنها می‌تواند نقش اساسی در سلامت کودکان و جامعه داشته باشد. این مقاله به اختصار به بیان الزامات تغذیه‌ای در مراکز  پیش دبستانی (برگرفته از استاندارد ملی ایران به شماره 8905)  می‌پردازد که امید است با رعایت آنها گامی در جهت ارتقاي سلامت کودکان و نونهالان در این مراکز  برداشته شود.

الزامات تغذیه‌ای در مراکز مهد کودک شامل موارد زير می‌باشد:
 هر مهد کودک بايد داراي کارشناس تغذيه که در صورت امکان بصورت تمام وقت در مهد کودک حضور دارد باشد که وظیفه ایشان بطور اعم عبارت از تنظیم برنامه‌غذایی هفتگی یا ماهیانه، پایش مداوم وضعيت رشد کودکان، مشاوره تغذيه با کودکان مبتلا به سوء‌تغذيه، تنظيم برنامه ساليانه جهت آموزش مادران، مربیان و کودکان و همچنین نظارت دقیق بر مواد اولیه، شرایط نگهداری آنها و طبخ و سرو غذا می‌باشد.
 ميزان متوسط انرژي و مقادير مجاز روزانه پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني باید با نسبت مناسب از گروه‌های غذایی در وعده‌های غذای اصلی و میان وعده‌ها توزیع شود.
 نسبت انرژي ارائه شده در وعده‌هاي صبحانه، ميان وعده صبح، ناهار، عصرانه و شام بايد به ترتیب 20، 5، 35، 10و30 درصد کل نیاز‌های روزانه باشد.
 آموزش‌هاي لازم جهت آشنايي مادران با نحوه صحيح تغذيه کودکان، بايد در جلسات متناوب به صورت فردی توسط کارشناس تغذیه ارائه شود.
 به منظور ارتقاء وضعيت تغذيه کودکان و همچنين ارتقاء الگوي غذايي، لازم است در تمام میان وعده‌هاي روزانه حداقل يک فنجان شير به کودکان بالاي يک سال داده شود.
 نحوه طبخ غذا بايد مطابق با دستورالعمل تغذيه در مراکز عمومي‌طبخ و توزیع غذا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي باشد.
 کليه کودکان تحت پوشش مهدهاي کودک بايد داراي شناسنامه سلامت  بوده و وزن و قد آنان هر سه ماه يکبار توسط کارشناس مسئول تغذيه تعيين و در شناسنامه مربوطه درج شود.
 کليه کودکاني که بر اساس شاخص‌هاي ترکيبي وزن و قد مبتلا به يکي از انواع سوء تغذیه (کوتاه قدي، کم وزني و چاقي) و يا اختلال رشد هستند، بايد توسط کارشناس تغذيه مورد مشاوره قرارگیرند.
 کليه مهدهاي کودک موظف به برگزاري جلسات آموزشي ويژه مادران و مربیان مهد کودک در خصوص تغذيه کودکان زير 6 سال براي حداقل يک بار در ابتداي دوره آموزشي مطابق مجموعه آموزشي مورد تائید وزارت بهداشت می‌باشند.
 محيط داخلي مهدکودک بايد حاوي پيام‌هاي تغذيه‌اي تصويری در خصوص بهداشت تغذیه، تغذيه صحيح، نقش شير و لبنيات و... در سلامتي و تاثيرات منفي تنقلات بي‌ارزش بر رشد و سلامتي و امثال آن باشد.
 کليه مهد‌هاي کودک موظف به ارائه برنامه آموزش تغذيه (به صورت شعر، سرود، کتب یا بازی‌های رايانه‌اي، واحد کار و ...) به کودکان براساس متون و مجموعه‌هاي آموزشي مورد تاييد کارشناس تغذيه هستند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 117

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر