نسخه تغذيه براي ترك‌هاي پوستي

نوشته  : فريال عسگري كارشناس صنايع غذايي دانشجوي پزشكي 
اين مقاله نشان مي‌دهد چگونه از ترك‌هاي پوستي جلوگيري كنيد و چگونه با استفاده از مواد طبيعي و تغذيه مناسب ترك‌هاي موجود بر روي پوست خود را درمان نماييد و آنها را از بين ببريد.
 

يك خبر خوب!
خبر خوب اين است كه شما مي‌توانيد با استفاده از مواد طبيعي مفيد براي پوست و سلامت، تا حدودي ترك‌هاي پوستي را محو سازيد. براي اين كار پوست خود را از داخل و خارج تغذيه كنيد. به اين ترتيب روش‌هاي طبيعي درمان ترك‌هاي پوستي كه مواد مغذي را براي پوست فراهم مي‌كنند، باعث درمان و تجديد حيات پوست مي‌شوند و در آن موقع شما بهترين نتايج را خواهيد گرفت. درمان‌هاي طبيعي ترك‌هاي پوست نه تنها بي‌خطرترين بلكه مؤثرترين راه هم مي‌باشند.

آب، آب، آب!
سعي كنيد روزانه حداقل 8 ليوان آب بنوشيد تا اطمينان حاصل شود كه پوستتان مرطوب است. يك فنجان چاي سبز نيز يك انتخاب ايده‌آل براي پوست شما است. هميشه 8 ليوان به نظر خيلي زياد مي‌آيد، اما واقعاً آنقدر هم زياد نيست. آب فراوان نه تنها بدن شما را هيدراته و مرطوب نگه مي‌دارد، بلكه سموم را نيز از بدن دفع و پوست را شفاف مي‌كند و ظاهر آن را بهبود مي‌بخشد.
 

تغذيه مناسب
تأمين مواد مغذي مورد نياز پوست با استفاده از يك رژيم متعادل و سالم غذايي نقش بسيار مهمي در جلوگيري از ترك‌هاي پوستي دارد. احتمال ايجاد ترك‌هاي پوستي در صورت كمبود ويتامين‌هاي A و C در رژيم غذايي شما بسيار زياد است. سعي كنيد غذاهاي سرشار از ويتامين‌هاي A، E، C و نيز سيليس را در رژيم غذايي خود بگنجانيد. همه اينها مواد مغذي مورد نياز پوست براي تشكيل كلاژن را تامين مي‌كنند و هر بافت همبندي پوست شما را قوي مي‌سازد. اين مواد مغذي به جلوگيري از ترك‌هاي پوستي كمك مي‌كنند.

جلوگيري و درمان ترك‌هاي پوستي
اگر مي‌دانيد كه در معرض خطر ابتلا به ترك‌هاي پوستي قرار داريد (مثلاً حاملگي)، مراحلي وجود دارد كه مي‌توانيد آنها را براي جلوگيري از ديده شدن اين خطوط بكار ببريد. اگر اكنون اين ترك‌ها بر روي پوست شما وجود دارند، اين درمان‌‌هاي طبيعي نه تنها از ايجاد شدن هرگونه ترك پوستي جديد جلوگيري مي‌كنند، بلكه به التيام بخشيدن و محو شدن ترك‌هاي موجود نيز كمك مي‌كنند. يك رژيم غذايي متعادل و سالم، فعاليت بدني و آب فراوان سهم بزرگي در جلوگيري از بروز اين ترك‌ها دارند.
فعاليت ورزشي
تمرينات بدني مرحله بعدي است كه مي‌توانيد از آن براي جلوگيري از ترك‌هاي پوستي بهره ببريد. حتي ورزش ساده‌اي مثل پياده‌روي سه بار در هفته نيز مي‌تواند يك تغيير بزرگ ايجاد كند. تحرك داشتن بدن شما را قوي و سالم نگه مي‌دارد و در نتيجه پوست شما نيز قوي و سلامت خواهد بود. اگر پوست شما به ميزان كافي كلاژن توليد مي‌كند و بافت همبند پوست نيز قوي است، بنابراين شما كمتر در معرض ابتلا به ترك پوست قرار داريد.
غذاهاي مفيد
در زير غذاهايي آمده كه شما مي‌توانيد در يك رژيم غذايي متعادل و سالم بگنجانيد، اما فقط به مواد غذايي خاصي كه فكر مي‌كنيد قطعاً مانع از ترك‌هاي پوست مي‌شوند اكتفا نكنيد. هر كس به يك رژيم غذايي متعادل و سالم نيازمند است.
غذاهاي سرشار از بتاكاروتن و ويتامين A : هويج، كدوحلوايي، زردآلو، انبه، طالبي، سبزيجات سبز برگدار، زرده‌ تخم‌مرغ و جگر.
غذاهاي سرشار از ويتامين C: مركبات، توت‌فرنگي، كيوي، پاپايا، كلم براكلي و طالبي.
غذاهاي سرشار از ويتامين E: بادام، سبوس گندم، آووكادو، كره بادام زميني، روغن زيتون و روغن كنجد.
غذاهاي سرشار از سيليس: برنج قهوه‌اي، غلات كامل، سبزيجات سبز برگدار، سويا، فلفل دلمه‌اي و كرفس.
 

درمان‌هاي خارجي ترك‌هاي پوست
اگر دوست داريد خودتان درمان‌هاي طبيعي ترك‌هاي پوست را انجام دهيد اين مواد مي‌توانند در دستور كار مراقبت از پوست شما قرار گيرند، تمامي اين مواد براي هر نوع پوستي مرطوب‌كننده‌هاي بسيار خوبي هستند، اما به خصوص براي درمان يا جلوگيري از ترك‌هاي پوستي مناسب‌ مي‌باشند.
آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا را بيشتر به جهت استفاده آن در سوختگي‌ها مي‌شناسند، اما بر ترك‌هاي پوست نيز موثر است. آلوئه‌ورا يك مرطوب‌كننده و نرم‌كننده است و التيام را سرعت مي‌بخشد.
روغن‌بادام: روغن بادام يك ضدالتهاب خوب است كه براي پوست‌هاي آسيب‌ديده مناسب مي‌باشد.
روغن آووكادو: اين روغن بازسازي پوست را انجام مي‌دهد و آن را شادابي مي‌بخشد و موجب افزايش توليد كلاژن مي‌شود.
كره كاكائو: كره كاكائو كه بوي بسيار خوشي دارد، يك مرطوب‌كننده عالي است و كمك مي‌كند تا الاستيسيته پوست ايجاد گردد. اين يك درمان مؤثر براي التيام بخشيدن و جلوگيري از ترك‌هاي پوست است.
روغن نارگيل: استفاده از اين روغن براي التيام پوست آسيب ديده مناسب است.
روغن گل هميشه بهار: گل هميشه بهار نرم‌كننده است، التهاب را كاهش مي‌دهد و خواص درماني فوق‌العاده‌اي دارد.
روغن كندر: براي التيام بخشيدن و محو كردن اثر ترك‌هاي پوستي مناسب است.
روغن زيتون: اين روغن را بخوريد يا بر پوست بماليد. اين روغن براي شما و پوست شما مناسب بوده و يك مرطوب‌كننده بسيار مؤثر با خواص درماني فوق‌العاده است.
ويتامين E: براي التيام پوست آسيب ديده و رطوبت‌بخشي آن مناسب است.
اين دستورالعمل‌ها را دنبال كنيد. آنها مي‌توانند از ترك پوست جلوگيري نموده يا به التيام بخشيدن و محو شدن آنها كمك كنند. اين درمان‌هاي طبيعي پوست هر چه را كه پوست‌ براي قوي شدن و سلامت بودن به آن نياز دارد به پوست مي‌رسانند و در عوض به مرور زمان از اثر ترك‌هاي پوستي جلوگيري مي‌كنند يا بطور موثري اثر آنها را بهبود مي‌بخشند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 117

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر