به كودكانتان از اين غذاها ندهيد!

نوشته  : تحریریه دنیای سلامت 
امروزه، اكثر والدين نگران چاقي فرزندانشان مي‌باشند، اما در حقيقت، شيوه زندگي‌ كه والدين براي بچه‌ها در نظر گرفته‌اند مسؤول چاقي در كودكان مي‌باشد. از آنجايي كه هم پدر و هم مادر هر دو سخت گرفتار و مشغول كار مي‌باشند، به علت كمبود وقت، سعي مي‌كنند با تهيه انواع غذاهاي آماده و يا فست‌فودها گرسنگي كودكان خود را برطرف نمايند. بدين ترتيب، آنان بچه‌ها را به سمت خوردن غذاهاي ناسالم ترغيب مي‌كنند. در برخي از خانواده‌ها نيز بر سر انتخاب نوع غذا بين والدين و كودكان كشمكش وجود دارد، زيرا بچه‌ها ترجيح مي‌دهند غذاهاي فست‌فود از قبيل هات‌داگ، سوسيس و كالباس بخورند در حالي كه والدين از آنها مي‌خواهند مواد غذايي حاوي سبزيجات را كه سالم‌ترند انتخاب كنند! غذاهاي ناسالم و مضر براي كودكان بسيار زياد مي‌باشند و ما در اينجا برخي از آنها را ذكر مي‌كنيم:

اگر مي‌خواهيد كودكانتان به خوردن مواد غذايي سالم تشويق و ترغيب شوند، در ابتدا خود شما به عنوان والدين بايد الگوي خوبي براي آنها باشيد، زيرا بچه‌ها الگوي غذا خوردن را از شما پدر و مادرها ياد مي‌گيرند، اگر والدين شيوه زندگي سالمي داشته باشند، كودكان نيز از آنها مي‌آموزند. اگر مي‌خواهيد غذاي سالمي را در منزل آماده كنيد از كودكان خود كمك بگيريد تا در اين كارها با شما شريك شوند، زيرا در اين صورت احتمال نخوردن غذايي كه با همكاري خود آنان تهيه شده كمتر مي‌شود.


غذاهاي گوشتي آماده و هات داگ:
كودكان غذاهايي مانند هات‌داگ، سوسيس دودي و انواع گوشت‌هاي فرآوري شده را دوست دارند. از طرفي اين نوع غذاهاي گوشتي آماده حاوي مواد سرطانزاي نيتريت و نيترات، رنگ‌هاي مصنوعي، چربي‌هاي اشباع، سديم (نمك) و مواد افزودني مي‌باشند. در تحقيق انجام شده، كودكاني كه 12 بار در ماه هات‌داگ مي‌‌خوردند، خطر ابتلا به كم‌خوني در آنها افزايش يافته بود. غذاهاي بسته‌بندي شده و آماده كه داراي مواد گوشتي فرآوري شده مي‌باشند، حاوي روغن‌هاي هيدروژنه و چربي فراوان هستند. اين غذاهاي ناسالم اكثر اوقات، يك وعده غذايي اصلي كودكان را در بيرون از منزل تشكيل مي‌دهند. گوشت‌هاي تازه و فرآوري نشده، مانند گوشت مرغ، ماهي تن و يا سينه بوقلمون از غذاهاي سالم براي كودكان مي‌باشند. براي تهيه ساندويچ براي كودكان، از نان‌هاي سبوسدار و كامل استفاده نماييد.


آبميوه‌هاي مصنوعي و نوشيدني‌هاي طعم‌دار:
كالري حاصل از آبميوه‌هاي مصنوعي از شكر و كربوهيدرات موجود در آنها تأمين مي‌شود. آبميوه‌ها فاقد فيبر مي‌باشند، در حالي كه يك ميوه كامل سرشار از فيبر است. مصرف بيش از اندازه آبميوه‌ها، ممكن است منجر به چاقي و پوسيدگي دندان‌ها شود. بهترين كار، تهيه آبميوه از ميوه‌هاي فصل در منزل مي‌باشد. اهميت نوشيدن آب را براي كودكان بازگو كنيد و هميشه يك بطري كوچك آب همراه خود داشته باشند. اگر كودكان شما رغبتي به نوشيدن آب ساده ندارند، مي‌توانيد با افزودن چندين قطره از آبميوه مورد علاقه آنان به آب ساده، آنان را به نوشيدن آب ترغيب كنيد. يكي ديگر از نوشيدني‌هاي سالم براي كودكان، شير كم‌چرب مي‌باشد كه سرشار از كلسيم، پروتئين و ويتامين A مي‌باشد.


پـيــتــزا:
مواد تشكيل‌دهنده اكثر پيتزاها، سوسيس و كالباس مي‌باشد كه حاوي ماده سرطانزاي نيتريت و نيترات هستند. استفاده از پنير پيتزا به مقدار فراوان، سبب مي‌شود كه پيتزا كالري زيادي داشته باشد. بهتر است پيتزا را در منزل تهيه كنيد؛ از آرد سبوسدار براي تهيه خمير استفاده نماييد و به جاي استفاده از سوسيس و كالباس، از تكه‌هاي گوشت، مرغ، انواع سبزيجات و كمي پنير پيتزا استفاده نماييد و آن را در فر تهيه كنيد.


دونات‌ها:
خوردن انواع دونات، علاوه بر بچه‌ها در نزد بزرگسالان نيز لذت‌بخش مي‌باشد، در حالي كه اين موادغذايي هيچ‌گونه ارزش غذايي ندارند. دونات‌ها، حاوي چربي، شكر و مقادير زيادي اسيدهاي چرب ترانس مي‌باشند. برخي از بچه‌ها، دونات‌ها را به جاي صبحانه مي‌‌خورند، در حالي كه دونات نوعي دسر مي‌باشد و در وعده صبحانه، خوردن دسر مناسب نمي‌باشد! بهتر است آنان را به خوردن نان تست سبوسدار ترغيب كنيد تا در وعده صبحانه ميل كنند.



انـواع پاسـتيـل‌هـاي ژلـه‌اي و ميـــوه‌اي:
 اين مواد ژله‌اي حاوي مقادير زيادي شربت ذرت كه فروكتوز بالايي دارد و همچنين رنگ‌هاي مصنوعي مي‌باشند. اگر فرزندان شما، علاقه‌اي به خوردن ميوه ندارند، مي‌توانيد آنها را به طرق مختلف به كودكان خود بدهيد، به طور مثال آنها را فريزري كرده و سپس به كودكان بدهيد. مثلاً دانه‌هاي انگور، آلبالو و يا گيلاس و يا تكه‌هايي از ميوه‌‌هايي مانند هلو را فريزري كرده و سپس به كودكان بدهيد. ممكن است بچه‌ها اين ميوه‌هاي فريزري را دوست داشته باشند.


سيب‌زمينـي سرخكــرده:
سيب‌زميني سرخكرده، يكي ديگر از اسنك‌هاي مورد علاقه كودكان مي‌باشد، در حالي كه سيب‌زميني سرخكرده حاوي چربي فراوان، كالري زياد و سديم (نمك) فراوان بوده و با روغن‌هاي هيدروژنه كه حاوي چربي‌هاي ترانس مي‌باشند، سرخ مي‌شوند. علاوه بر اين، تحقيقات نشان مي‌دهند موادغذايي نشاسته‌اي مانند سيب‌زميني در حرارت بالا، مواد سرطانزا به نام «آكريل آميد» توليد مي‌كنند. مي‌توانيد به جاي سيب‌زميني سرخكرده به كودكان خود، هويج و يا ساقه‌هاي نازك كرفس بدهيد. سيب‌زميني تنوري همراه با كمي روغن زيتون هم مي‌تواند يك ميان وعده سالم براي كودكان باشد.



چيپس سيب‌زميني:
 انواع چيپس‌ها، حاوي سديم و چربي‌هاي اشباع فراواني مي‌باشند. در برخي چيپس‌ها ماده سرطانزاي «آكريل آميد» وجود دارد. مي‌توانيد انواع سبزيجات تازه و خردشده، پاپ كورن و سيب‌زميني تنوري را جايگزين چيپس‌هاي مضر براي كودكان نماييد. 



منبع: دنیای تغذیه  ش 116

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر