نسخه تغذيه براي پيشگيري از سفيدي مو

نوشته : دكتر آزاده نجارزاده 
در سال‌هاي نه چندان دور سفيدي مو فقط در افراد مسن مشاهده مي‌شد، اما امروزه فراوان مي‌بينيم كه برخي جوانان موهاي سفيد زيادي در سر خود دارند. علت اين زودرس بودن چيست؟ آيا مي‌توان آن را به نوع تغذيه نسبت داد؟ آيا مصرف انواع و اقسام شامپوها و مواد تقويت‌كننده موضعي تأثيري بر بهبود اين وضعيت دارد؟ آيا مي‌توان نسخه‌اي پيشنهاد كرد كه موهاي سفيد را به موهاي سياه و شفاف تبديل كند؟ آيا اساساً اين فرآيند برگشت‌پذير است يا خير؟
پروتئين:
رنگ مو بيشتر تحت تاثير ژنتيك است، اما در برخي موارد مسائل تغذيه‌اي نيز منجر به تغيير رنگ مو مي‌شوند. مثلاً يكي از علائم و نشانه‌هاي سوء تغذيه پروتئين كه به مدت طولاني فرد را درگير كرده باشد تغيير در رنگ مو و به عبارتي پرچمي شدن موها است. در اين اختلال، كاهش توليد ملانين در ملانوسيت‌ها باعث مي‌شود رنگ مو، روشن‌تر شود و در يك تار مو، بخش‌هاي تازه روييده شده روشن‌تر از قسمت‌هاي قبلي باشد. در اين گونه موارد بهبود تغذيه فرد از لحاظ پروتئين مي‌تواند رنگ مو را به حالت طبيعي تغيير دهد.
 بيماري سلياك:
يكي ديگر از بيماري‌هايي كه با رنگ مو نيز در ارتباط است، بيماري سلياك يا عدم تحمل گلوتن مي‌باشد كه به دليل مشكلات دستگاه گوارش، جذب مواد مغذي محدود شده و رنگ مو زودتر به خاكستري و سفيد شدن مي‌گرايد.


تيروزين:
تيروزين نيز اسيد آمينه‌اي است كه به‌طور طبيعي در بدن توليد مي‌شود. اين اسيد آمينه پيش‌ساز ملانين است و همان طور كه ذكر شد ملانين مسؤول رنگ پوست و مو مي‌باشد. با دريافت كافي پروتئين شامل انواع گوشت‌ها، لبنيات، تخم‌مرغ، آجيل و حبوبات مي‌توان نياز به پروتئين و اسيد آمينه تيروزين را تامين نمود و موهايي سالم‌تر داشت.
 

نكته مهم:
مهم‌ترين نكته كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه اصولاً مو كه بافتي ضميمه بافت پوست مي‌باشد مثل تمام بافت‌ها و سلول‌هاي بدن دريافت مواد مغذي خود را از طريق جريان خون به انجام مي‌رساند و تغذيه مو به صورت موضعي و خارجي امكان‌پذير نيست، بنابراين تبليغاتي كه در خصوص انواع شامپوها و تقويت‌كننده‌هاي موضعي مي‌باشند، چيزي جز بازاريابي‌هاي فريبنده نيست. در محل پايه تارهاي مو كه در پايين‌ترين لايه پوست سر واقع شده‌اند، سلول‌هايي به نام ملانوسيت وجود دارد. ملانوسيت‌ها رنگدانه‌هايي هستند كه رنگ ملانين را توليد مي‌كنند. رنگ‌هاي مختلف موي سر بستگي به آنزيمي دارد كه در ساخت ملانين مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
 

مـــس:
از بين مواد مغذي، مس يكي از املاحي است كه وجود آن براي توليد ملانين ضروري مي‌باشد. در واقع آنزيم تيروزيناز كه اسيد آمينه‌ تيروزين را در سلول‌هاي ملانوسيت به ملانين تبديل مي‌كند، يك پروتئين مس‌دار است و در صورتي كه كمبود مس وجود داشته باشد، در فعاليت آنزيم نامبرده و ايجاد رنگدانه سياه ملانين اختلال حاصل مي‌شود. مس در جگر، كاكائو، قارچ، سبزي‌هاي برگ سبز، غلات سبوسدار، آجيل و گوشت بيشتر از مواد غذايي ديگر يافت مي‌شود.
 

آنتي‌اكسيدان‌ها:
از آنجا كه يكي از علل زمينه‌ساز سفيدي مو استرس اكسيداتيو و حملات راديكال‌هاي آزاد مي‌باشد، استفاده از مواد مغذي آنتي‌اكسيدان نظير ويتامين‌هاي E و C نيز مي‌تواند از سفيدي زودرس موها پيشگيري كند. منابع اين ويتامين‌ها شامل مركبات، آناناس، گوجه‌فرنگي، كيوي، فلفل دلمه‌اي، سبزيجات برگ سبز، جوانه گندم و آجيل مي‌باشد.



جمع‌بندي:
بنابراين براي اينكه موهاي سالمي داشته باشيد، بايد به تغذيه خود توجه كنيد و با مصرف انواع متنوع از هر يك از گروه‌هاي غذايي مواد مغذي مورد نياز بدن خود را تأمين و از سفيدي زودرس موها جلوگيري كنيد، اما تاكنون دارو يا غذايي مشخص نشده كه رنگ موهاي سفيد را تغيير داده و به روز اول برگرداند، بنابراين همان طور كه عنوان شد، تبليغاتي اين چنيني، دروغ‌هاي واهي بيش نيستند. ضمناً به غير از ژنتيك و تغذيه، استرس و مصرف دخانيات نيز تاثير قابل توجهي در سفيدي زودرس موها دارند كه مي‌توان با استفاده از تكنيك‌هاي آرام‌سازي و پرهيز از مصرف دخانيات و به جاي آن افزايش مصرف ميوه و سبزي، سلامت عمومي خود را بهبود بخشيد و در كنار آن، از داشتن موهاي سالم نيز بهره برد.
موي سپيد را فلكم رايگان نداد
اين رشته را به نقد جواني خريده‌ام
(رهي معيري)



منبع: دنیای تغذیه  ش 116

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر