راهكار براي كاهش وزن درست


نوشته : آذين صحابي 
آيا دوست داريد كيفيت زندگي خود را بهتر كنيد؟ آيا دوست داريد بهتر و زيباتر به نظر بياييد؟ آيا مي‌خواهيد هميشه در زندگي احساس خوبي داشته باشيد؟ نظرتان درباره مصون ماندن هميشگي در برابر بيماري‌ها چيست؟ و آيا دوست داريد عمر طولاني داشته باشيد؟
به طور حتم، پاسخ شما به همه اين پرسش‌ها مثبت است. در اينجا مي‌خواهيم 16 راه را به شما معرفي كنيم تا كيفيت زندگي‌تان بهتر شود و احساس مثبت‌تري نسبت به زندگي پيدا كنيد؛ همچنين بدني سالم‌تر، رواني آسوده و دور از فشارهاي عصبي داشته باشيد.
رويكردهاي كنترل وزن و حفظ سلامتي

1- آهسته شروع كنيد
در ابتداي شروع يك رژيم كاهش وزن از خودتان انتظار بيجا نداشته باشيد. مشكل بسياري از افراد اين است كه در ابتداي رژيم كاهش وزن آنقدر به خودشان فشار مي‌آورند كه پس از چند هفته به كلي انگيزه خود را از دست مي‌دهند، ورزش را كنار مي‌گذارند و دوباره به خوردن ناسالم روي مي‌آورند. اينكه بخواهيد براي به دست آوردن چيزي در مدت بسيار كوتاهي بكوشيد، از اينكه اصلا كاري نكنيد هم بدتر است! چون در اين صورت فكر مي‌كنيد كه اين روش مناسب شما نيست و زود آن را كنار مي‌گذاريد.
آهسته شروع كنيد؛ براي مثال، يك يا دوبار در هفته ورزش كنيد. وقتي اين قسمت از برنامه را با موفقيت پشت سر گذاشتيد، مقدار ورزش كردنتان را بيشتر كنيد. افزون بر اين بيشتر مردم به بيش از 3 يا 4 بار در هفته ورزش نياز ندارند. البته، اين به معناي اين نيست كه شما نمي‌توانيد بيش از اين مقدار ورزش كنيد، بلكه بيش از اين اندازه ضرورت ندارد.
2- هميشه برنامه‌ خود را جزء به جزء يادداشت كنيد
براي اينكه به اهداف كاهش وزن و سلامتي برسيد، بايد نقشه و مسير راه به خوبي مشخص باشد. اگر هم مي‌بينيد كه خودتان به تنهايي نمي‌توانيد اين برنامه و اجزاي آن را تدوين كنيد، از پزشك كمك بگيريد تا يك برنامه غذايي مناسب براي شما درست كند. از مربي ورزش نيز بخواهيد كه برنامه‌اي مناسب براي ورزش شما تدوين كند. با داشتن يك نقشه و طرح دقيق و حساب شده و علمي شانس موفقيت شما بسيار بيشتر مي‌شود.
3- اهداف دست‌يافتني براي خودتان وضع كنيد
اهداف شما بايد ملموس، قابل انجام و قابل سنجش بوده و براي كوتاه مدت يا بلندمدت وضع شده باشد. بسياري از مردم زماني كه شروع به انجام يك برنامه ورزشي مي‌كنند، از خودشان انتظار بيجا و نامعقول دارند. براي مثال، مي‌خواهند در همان هفته اول چهار كيلوگرم وزن كم كنند كه اگر از روش‌هاي علمي و درست پيروي كنند، امكان‌پذير نبوده و درست و سالم هم نيست. بهترين راه براي اينكه بفهميد كدام روش معقول است و كدام نامعقول، اين است كه از يك كارشناس تغذيه و مربي ورزشي كمك بخواهيد و به آنها رجوع كنيد.
4- كارهايتان را يادداشت كنيد
اين يكي از مهم‌ترين و بهترين كارهايي است كه مي‌توانيد انجام دهيد. اگر حساب و كتاب كارها و فعاليت‌هايتان را نداشته باشيد، چگونه مي‌توانيد آنها را دنبال كنيد و ميزان پيشرفتتان را بسنجيد؟ همچنين، غذاهايي كه هر روز مي‌خوريد را هم روي كاغذ بياوريد تا حساب آنچه مي‌خوريد را داشته باشيد. اين كار در جلوگيري از بروز چاقي بسيار موثر است.
5- برنامه‌ريزي كنيد
اگر با كس ديگري ورزش نمي‌كنيد، با خودتان قرار بگذاريد كه هر روز سر ساعتي معين و در جايي مشخص حاضر باشيد و ورزش كنيد. جوري به اين زمان نگاه كنيد كه انگار وقت يك قرارداد مهم است. اجازه ندهيد هيچ چيز اين قرار مشخص را برهم زند؛ چرا كه اگر سلامت نباشيد، نمي‌توانيد سر كارتان حاضر شويد و كاري مفيد انجام دهيد. بسياري از مادران مي‌گويند آنقدر گرفتار همسر و فرزندانشان هستند كه وقت ورزش كردن ندارند؛ ولي، مهم اين است كه هر قدر هم كه گرفتار باشيد زماني را براي ورزش كردن اختصاص دهيد و از همه مهمتر اينكه الگوي بسيار خوبي براي فرزندانتان خواهيد بود و آنها نيز به ورزش تشويق مي‌شوند و چه بسا بتوانيد به صورت خانوادگي ورزش كنيد.
6- فوايد ورزش كردن را به ياد داشته باشيد
سلامتي جسمي بر همه ابعاد زندگي شما تأثير مي‌گذارد. شما بهتر مي‌خوابيد، بهتر غذا مي‌خوريد، بهتر با فشارهاي عصبي كنار مي‌آييد، در كارتان موفق‌تر خواهيد شد و در كل از زندگي‌ بيشتر لذت مي‌بريد!
7- درست و ايمن ورزش كنيد
بسياري از افراد وقت گران‌بهاي‌ خود را براي ورزش صرف مي‌كنند؛ ولي، شيوه ورزش درست را نمي‌دانند و چه بسا خود را به خطر بيندازند. به خودتان آموزش دهيد كه چگونه ورزش كنيد. تنها چاره كار اين است كه به باشگاه ورزش برويد يا با يك مربي ورزش مشورت كنيد تا شيوه درست ورزش كردن را به شما آموزش دهد. ممكن است اين يادگيري چند روز طول بكشد يا شايد هم چندين ماه؛ ولي، مهم ياد گرفتن اصول ورزش كردن درست است. انتخاب با خودتان است كه به مربي اعتماد كرده يا با روش خودتان ورزش كنيد؛ ولي، مطالعات نشان داده كساني كه با الگوي درست ورزش مي‌كنند، سريع‌تر و بهتر به نتايج دلخواهشان مي‌رسند و اين همان چيزي است كه شما مي‌خواهيد.
8- از ورزش كردن لذت ببريد
اگر از ورزش كردن نفرت داريد و مجبوريد براي لاغر شدن ورزش كنيد، راهي پيدا كنيد تا از ورزش لذت ببريد. گروهي ورزش كردن هم لذت‌بخش است و هم به شما انگيزه مي‌دهد. اگر مي‌بينيد كه به اين ورزش خاص علاقه نداريد، نوع ورزشي كه انجام مي‌دهيد را عوض كنيد و به سراغ انواعي برويد كه دوست داريد. مهم اين است كه از ورزشي كه انجام مي‌دهيد، خوشتان بيايد؛ در غير اين صورت خيلي زود از آن دلزده خواهيد شد و برمي‌گرديد سرخانه اولتان؛ يعني، پرخوري و بي‌تحركي.
9- ورزش‌هاي كششي انجام دهيد
اين كار وقت كمي مي‌گيرد و فوايد بسياري دارد. بسياري از مردم دردهايي در كمر يا دست و پا دارند كه با انجام ورزش‌هاي كششي از بين مي‌رود. پس از هر بار ورزش، 5 دقيقه ورزش كششي انجام دهيد و پيش از شروع ورزش هم اين كار را انجام دهيد.
10- خيال نكنيد كه لازم است 7 روز هفته ورزش كنيد!
برخي افراد فكر مي‌كنند كه چون ورزش نمي‌كنند چاق مي‌شوند؛ ولي، ورزش نكردن تنها عامل چاقي نيست، بلكه عادات غذايي نادرست هم تأثير مهمي در چاقي دارد. ولي ورزش مي‌تواند به سوزاندن چربي‌ها كمك كند و فوايد بسياري براي سلامتي دارد.
چند نفر را مي‌شناسيد كه 3 تا 5 بار در هفته ورزش مي‌كنند؛ ولي نمي‌توانند وزن كم كنند؟ پس مقصر اصلي عادات غذايي نادرست است. اگر شما هم اين مشكل را داريد، دقت كنيد و ببينيد چه وقت غذا مي‌خوريد، چه مي‌‌خوريد، چقدر مي‌خوريد، كجا غذا مي‌خوريد و هر چند وقت يكبار غذا مي‌خوريد.
11- هرگز صبحانه را از برنامه غذايي‌ خود حذف نكنيد
اگر مي‌خواهيد تلاش‌هايتان براي كاهش وزن به نتيجه برسد، مجبوريد صبحانه بخوريد! اينكه صبحانه نخوريد بدترين كاري است كه در حق خودتان مي‌كنيد. اين كار باعث مي‌شود كه در وعده ناهار حسابي پرخوري كنيد و غذاهاي پرچرب و داراي قند فراوان بخوريد كه نه تنها براي سلامتي مضر هستند، بلكه روند كاهش وزن را كند كرده يا حتي باعث اضافه وزن هم مي‌شوند.
12- چربي سالم بخوريد
چربي‌هاي سالم براي بدن ضروري‌اند، چرا كه چربي‌هاي خوب، كاركرد هورمون‌ها را در بدن كنترل مي‌كنند، قدرت سيستم ايمني را بالا مي‌برند و از موها، ناخن‌ها و پوست محافظت مي‌كنند.
روغن‌هاي سالم، روغن‌هاي اشباع نشده هستند؛ مانند: روغن زيتون، روغن كانولا، روغن آفتابگردان و روغن آووكادو. چربي‌هاي بد چربي‌‌هاي اشباع و هيدروژنه هستند. بيشتر روغن‌هاي فرآوري شده از اين چربي بد در خود دارند.
13- آب فراوان بنوشيد
به احتمال بسيار اين مطلب را بارها و بارها شنيده‌ايد؛ ولي، به قدري مهم است كه تكرار آن ضرورت دارد. شما بايد بين 8 تا 12 ليوان آب بنوشيد و اگر ورزشكار هستيد يا كار فيزيكي انجام مي‌دهيد كه به صرف انرژي فراوان نياز دارد، بايد بيش از اين مقدار آب بنوشيد. جريان خون و هضم درست غذا به مقدار آبي كه مي‌نوشيد، بستگي دارد. بدن شما هنگام ورزش آب از دست مي‌دهد و نوشيدن آب در اين موقعيت بسيار مهم است.
هيچ نوشيدني ديگري؛ مانند چاي، قهوه، آبميوه يا نوشابه‌هاي گازدار جاي آب را نمي‌گيرند و چه بسا مصرف بيش از حد آبميوه و نوشابه‌هاي گازدار چاقي و نوشيدن بيش از اندازه قهوه اعتياد به آن را سبب مي‌شود.
14- قند خونتان را متعادل نگه داريد
اگر مي‌خواهيد چربي بسوزانيد و بدنتان دوباره به وضعيت پيش از ورزش نيفتد، قند خون خود را متعادل نگه داريد. براي اين كار بايد هر 2 يا 3 ساعت يك بار ميان‌وعده‌هاي سبك بخوريد. اگر وعده‌هاي غذايي‌ را حذف كنيد يا روزه بگيريد، وزنتان در مدتي كوتاه پايين خواهد آمد؛ ولي دوام نخواهد داشت. آنچه كه از دست مي‌دهيد، آب بدن و توده عضلاني شما است. وقتي براي مدتي طولاني چيزي نخوريد، بدن متابوليسم را پايين مي‌آورد و همه چربي‌ها ذخيره شده و سوزانده نمي‌شوند. بنابراين، به جاي اينكه 3 وعده غذا بخوريد يا يك وعده از اين 3 وعده را حذف كنيد، در 5 يا 6 وعده غذا بخوريد و هر بار مقدار كمتري غذا، روانه معده كنيد تا احساس گرسنگي نكنيد و متابوليسم بدنتان پايين نيايد و بتواند چربي‌ها را بسوزاند.
15- كاري كنيد كه بدنتان عضله بسازد
عضلات كالري لازم دارند و اگر مي‌خواهيد متابوليسم بدنتان افزايش يابد، بايد حجم عضلات‌ را افزايش دهيد. بهترين راه اين است كه با وزنه‌ها كار كنيد. اين به معناي رفتن به سالن ورزشي نيست. مي‌توانيد لوازم بدنسازي را تهيه كرده و در خانه تمرين كنيد. شما مي‌توانيد 2 يا 3 بار در هفته هر بار به مدت 15 تا 20 دقيقه با وزنه‌ها كار كنيد. اگر اصول درست اين كار را نمي‌دانيد، از يك مربي بدنسازي كمك بگيريد تا با حركات اشتباه به بدنتان آسيب نرسانيد.
16- از كارشناس بپرسيد
وقتي از قوانين و اصول كلي كاري آگاه نيستيد، مشورت با كارشناس ضروري است، به ويژه اگر آن كار ورزش كردن باشد كه با سلامتي روح و جسم شما سر و كار دارد. بايد از ورزش كردن و رعايت رژيم غذايي نتيجه بگيريد؛ پس بايد مهارت‌هاي انجام درست اين كارها را فرا گيريد. مراجعه به پزشك، متخصص تغذيه يا مربي بدنسازي بيهوده پول خرج كردن نيست، بلكه يك سرمايه‌گذاري مفيد و طولاني مدت براي زندگي شماست.



منبع: دنیای تغذیه  ش 86

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر