پـوستـي بـدون چـروك با تغذيـه مناسـب


نوشته  : منيره نوري فرد 

مقدمه:
چين و چروك‌ يكي از نشانه‌هاي اجتناب‌ناپذير گذشت زمان است؛ اما، اين بدان معنا نيست كه مبارزه با آنها كاري بي‌فايده و بي‌نتيجه مي‌باشد! محافظت كردن از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش نور خورشيد (UVA) مي‌تواند از بروز چين و چروك‌ها،  شل شدن پوست و ايجاد لكه‌هاي پوستي تا حد بسياري جلوگيري نمايد. بعضي افراد از روش‌هاي مختلف مانند استفاده از بوتاكس، داروهاي شيميايي مخصوص پيلينگ (Peeling)، پر كننده‌ها و يا در نهايت عمل‌هاي جراحي زيبايي استفاده مي‌كنند؛ اما، تمام اين روش‌ها در واقع از بيرون صورت مي‌گيرد. حال چطور مي‌توان اين مراقبت‌ها را از درون انجام داد؟!
آيا مواد غذايي كه مي‌خوريم مي‌تواند به صاف كردن چين و چروك‌ها كمك كند و يا از بروز چين و چروك جلوگيري نمايد؟!
محو كامل چين و چروك‌ها غير ممكن؛ اما، جوان‌تر به نظر رسيدن ممكن!
تحقيقات نشان مي‌دهد آنچه مي‌خوريد و آنچه كه از خوردن آن پرهيز مي‌كنيد بر سلامت پوست شما اثر قطعي دارد.
از آن جايي كه پوست، بيروني‌ترين و وسيع‌ترين اندام بدن مي‌باشد، به طور دائم در تماس با عوامل مختلف به ويژه بسياري از عوامل محيطي است. بنابراين، اگرچه رژيم غذايي به تنهايي نمي‌تواند تمام چين و چروك‌ها را پاك و يا روند پيري پوست را متوقف كند؛ اما، تغذيه خوب و مناسب مي‌تواند تاثيري شگرف نه تنها بر ظاهر بلكه بر احساس شما بگذارد؛ در نتيجه اين امر مي‌تواند به نوبه خود بر پير و يا جوان‌تر به نظر رسيدن شما تاثير گذار باشد.
غذاهايي كه با پيري مبارزه مي‌كنند:
تحقيقات اخير نشان مي‌دهد افرادي كه رژيم غذايي آنها سرشار از سبزيجات، انواع بنشن، روغن زيتون، انواع مغزها و نان‌هاي سبوس‌دار است، نسبت به افرادي كه بيشتر از كره، گوشت قرمز و مواد غذايي حاوي قندهاي ساده استفاده مي‌كنند، كمتر دچار چين و چروك مي‌شوند.‌ از نظر كارشناسان، ويتامين‌هاي A، C و E (كه خود نوعي آنتي اكسيدان هستند) و هم‌چنين مواد آلي مانند روي و سلنيوم مي‌توانند با كاهش دادن راديكال‌هاي آزاد كه براي پوست مضراند، روند پيري پوست را به تاخير بيندازند. تحقيقات صورت گرفته حاكي از آن است مكمل‌هايي كه شامل اين ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان (A، C و E)
 هستند مي‌توانند از پيري پوست كه بر اثر اشعه‌هاي مضر نور خورشيد  UVB و  UVA به وجود مي‌آيد، جلوگيري كنند.
از طرفي يافته‌ها حاكي از آن است افرادي كه داراي پوست روشن مي‌باشند، اگر از رژيم غذايي حاوي كاروتنوئيدها (مانند آنتي اكسيدان‌ها عمل مي‌كنند) استفاده كنند، مي‌توانند پوست خود را در برابر اشعه‌‌هاي (UV) نور خورشيد محافظت كرده و رنگ پوست سالمي داشته باشند. براي داشتن پوستي جوان و سالم از تابش غيرمستقيم نور آفتاب دوري كرده و از مواد غذايي حاوي كاروتنوئيدها مانند طالبي، زردآلو، هويج، سيب‌زميني شيرين، اسفناج و ميوه‌ها و سبزيجاتي كه به رنگ‌هاي سبز تيره، زرد، نارنجي و قرمز هستند، استفاده كنيد. استفاده از مولتي ويتامين‌ها البته، با نظر پزشك، مي‌تواند در حفظ سلامت و زيبايي پوست موثر باشد؛ افزون بر اين، تحقيقات متعدد انجام شده نشان مي‌دهد آنتي‌اكسيدان‌هاي گياهي مي‌توانند در محافظت از پوست در برابر اشعه‌هاي فرابنفش خورشيد بسيار موثر و مناسب باشند و اين دليل خوبي است براي اينكه روزانه دست كم 4 واحد ميوه و 5 واحد از سبزيجات مصرف كنيد.
در اينجا منابع غذايي را كه براي پوست و بدن مناسب هستند، ذكر مي‌كنيم:
سبزيجات: اسفناج، كاهو، هويج، سيب زميني شيرين، كدو تنبل- همه اين سبزيجات حاوي ويتامين‌ A (كاروتنوئيد) مي‌باشند. گوجه فرنگي و انواع فلفل نيز حاوي ويتامين C هستند.
ميوه‌جات: خربزه، انبه، طالبي- حاوي ويتامين A
(كاروتنوئيد) مي‌باشند.
پرتقال، گريپ فروت نيز ويتامين C دارند.
مواد غذايي:‌ مواد غذايي سبوسدار غني شده كه حاوي ويتامين‌هاي B، D و همچنين روي و سلنيوم هستند. انواع مغزها (گردو، پسته، بادام، فندق و ...) و انواع دانه‌ها (تخم آفتابگردان، تخم‌كدو و ...) حاوي ويتامين E و روي مي‌باشند.
ماهي سالمون و ماهي تن كه ويتامين‌هاي D و E و كلسيم، روغن‌هاي امگا- 3، سلنيوم و پروتئين دارند. روغن‌هاي گياهي كه داراي ويتامين‌هاي D و E هستند.
شير كم چرب كه ويتامين A (رتينول)، كلسيم، روي و سلنيوم دارد.
تخم مرغ كه داراي ويتامين‌هاي A (رتينول)، E، B و همچنين روي مي‌باشد.
مصرف انواع بنشن (مانند نخود، لوبيا، عدس) و غلات كه حاوي ويتامين‌هاي گروه B و روي مي‌باشند.
همچنين، مصرف مواد غذايي را كه داراي كربوهيدرات‌هاي ساده هستند و سريع قند خون را بالا مي‌برند، مانند انواع نان‌هاي سفيد و همچنين غذاهاي فرآوري شده مانند سوسيس و كالباس و ... و شيريني‌جات، نوشابه‌هاي گازدار كه ارزش غذايي آنها صفر بوده و از طرفي داراي مقادير بسياري شكر هستند را كاهش دهيد تا پوستي سالم داشته باشيد و از مواد غذايي داراي كربوهيدرات‌هاي مركب مانند نان‌هاي سبوسدار استفاده كرده و مصرف حبوبات و غلات را افزايش دهيد.
اگر مي‌خواهيد پوستي جوان داشته باشيد، خوردن آب را فراموش نكنيد!
تصور كنيد اگر گياهي به مدت چند روز بدون آب بماند چه اتفاقي براي آن مي‌افتد، گياه پژمرده و سپس خشك مي‌شود. با آب دادن به اين گياه پژمرده ممكن است حيات دوباره به آن بدهيم؛ اما، برگ‌هاي خشك شده آن ديگر تازه نمي‌شوند. عملكرد آب در بدن انسان نيز به همين صورت است، با نوشيدن آب پوست خود را از درون آبرساني مي‌كنيم و به حفظ خاصيت الاستيسيته پوست و انعطاف پذيري آن كمك مي‌نماييم و از خشك و شكننده شدن پوست جلوگيري مي‌كنيم.نوشابه‌هاي الكلي و نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند چاي، قهوه و انواع كولاها از نظر ارزش غذايي و آبرساني به پوست ‌فايده كمتري دارند و از طرفي به علت مدر بودن سبب از بين رفتن ذخيره آب بدن مي‌شوند.البته نوشيدن اين گونه مايعات در مقدار محدود، فعاليت كليه‌ها را افزايش داده و براي بدن منافعي دارد، ولي براي تاثير مثبت بر پوست، نوشيدن آب ساده بهترين است. ورزش كردن و آب و هواي خشك و غير مرطوب نيز بر ميزان آب بدن تاثيرگذار است.
 پس، فراموش نكنيد نوشيدن چندين ليوان آب در روز به شادابي و سالم ماندن پوست شما كمك بسياري مي‌كند. اگرچه نوشيدن آب فراوان و اصلاح رژيم غذايي نمي‌تواند چين و چروك‌هاي عميقي مانند خطوط خنده، خطوط اخم و چين‌هاي دور چشم را كه از پيش به وجود آمده، از بين  ببرد؛ اما اكنون مي‌توان با داشتن رژيم غذايي مناسب، پوست خود را از پيري بيشتر نجات داد!
تحقيقات فراوان نشان مي‌دهد همان ويتامين‌ها و مواد مغذي كه مي‌توانند پوست را محافظت نمايند، براي سلامتي ديگر اندام‌هاي بدن مانند چشم، دندان، ناخن، استخوان و سيستم گردش خون نيز بسيار مفيدند؛ بنابراين، جواني تنها داشتن ظاهري جوان نيست، بلكه داشتن اندام‌هاي سالم نيز مي‌باشد كه با خوردن مواد غذايي مناسب و مفيد همه اين اهداف به دست مي‌آيد.
با داشتن يك رژيم غذايي متنوع و رنگارنگ كه شامل 5 واحد از ميوه‌ها و سبزيجات در روز مي‌باشد مي‌توان خود را چند سال جوان‌تر از سن واقعي نشان داد. همچنين، اضافه كردن آنتي‌اكسيدان‌ها و مصرف اسيدهاي چرب امگا-3 مي‌تواند ظاهر شما را جوان‌تر و شاداب‌تر نشان دهد!

منبع: دنیای تغذیه  ۸۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر