توصیه های غذایی برای مسافران تابستانی


هنگام مسافرت، معمولاً آشامیدنی ها و غذاهای آلوده، یک عامل جدی برای تهدید سلامت هستند.
به گزارش وب دا، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب گفت: بسیاری از مسافران تابستانی دچار اسهال می شوند که درد و ناراحتی حاصل ازاسهال، به همراه مشکل یافتن درمان مناسب پزشکی، در سفر می تواند باعث از بین رفتن آسایش و لذت مسافرت شود.
دکتر محمد آذینی افراد مستعد به اسهال را نوزادان، کودکان، سالمندان، خانم های باردار و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند دانست و گفت: مسافران براي تهيه بطري هاي آب و نوشيدني ها بايد به مجوز وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي توجه داشته باشند. همچنين استفاده از يخ هاي فله اي توصيه نمي شود زيرا يخ نيز مانند آب مي تواند آلوده باشد.
وی افزود: لازم است افراد براي مسواك زدن،‌ تهيه يخ و شستشوي ظروف از آب سالم استفاده كنند و از خريد نوشيدني هاي باز و فله اي كه در كنار خيابان عرضه مي شود،‌ خودداري كنند. در صورتي كه آب سالم در دسترس نبود بايد آب را به مدت يك دقيقه بجوشانند و سپس استفاده كنند و ذخيره سازي آب نيز بايد در ظروف تميز صورت بگيرد.
دکتر آذینی اضافه کرد: لازم است مواد غذايي را به طور كامل پخته و به صورت گرم مصرف كنند و از مصرف مواد غذايي كه در بيرون از يخچال و به مدت طولاني قرار دارند، اجتناب شود، همچنين مواد غذايي پخته شده نبايد بيش از دو ساعت بيرون از يخچال نگهداري شود. بستنی تهیه شده در محل های غیرمطمئن نیز به احتمال زیاد آلوده است و می تواند باعث بیماری شود.
وی گفت: ماندن طولانی مدت غذاهای حاوی تخم مرغ یا سس مایونز، بعضی سس ها و برخی دسرها می توانند خطرناک باشد. نوشیدنی هایی همچون چای و قهوه ی داغ، نوشابه های غیرالکلی گازدار و آب میوه هایی که در بطری یا پاکت عرضه می شوند، معمولاً سالم هستند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: از مصرف سالادهاي نامطمئن خودداري شود و سالادها را از اماكن بين راهي كه به صورت رستوران، سفره خانه و قهوه خانه است خريداري نكنند و درنهايت اگر با بيماري هاي اسهالي مواجه شدند هر چه سريعتر به نزدیکترین مركز بهداشتي و درماني مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: بعد از استفاده از توالت، قبل از خوردن غذا و قبل از غذا دادن به كودك بايد دست ها را با آب و صابون شستشو داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر