تغذيـه سالــم، مغز سالـــم


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
تغذيه مناسب بر عملكرد همه اعضاي بدن تأثير مثبت دارد و تغذيه نامناسب در روند كار همه اعضاي بدن اختلال به وجود مي‌آورد. از سويي مبارزه با برخي بيماري‌ها نيز به كمك تغذيه درست كار راحت‌تري است. مغز نيز از اين قاعده مستثني نيست. در تغذيه نكاتي وجود دارد كه رعايت روزانه آنها روزانه‌ به عملكرد بهتر مغز كمك مي‌كند. اين نكات را در زير مي‌خوانيد:
1- رژيم غذايي متعادل داشته باشيد
مغز پيچيده‌ترين عضو در بدن انسان است و اگر فكر كنيم كه يك يا دو ماده غذايي براي مغز معجزه مي‌كند، سخت در اشتباهيم. مغز به حجم انبوهي از مواد معدني، ويتامين‌ها و مواد مغذي نياز دارد تا بتواند عملكردي درست داشته باشد. پس، دقت كنيد بيش از اندازه يك غذا را مصرف نكنيد كه باعث شود از غذاهاي ديگر غافل شويد.
2- پروتئين به مقدار كافي مصرف كنيد
نه بدن و نه مغز هيچ كدام بدون ذخيره انرژي كافي نمي‌توانند فعاليت كنند. اين انرژي زماني به دست مي‌آيد كه ما علاوه بر كربوهيدرات و چربي مقادير كافي پروتئين دريافت كنيم.

اگر گياهخوار هستيد بايد حتما به دنبال منابع گياهي پروتئين باشيد تا اين نياز مهم بدن و مغز را تأمين كنيد. گونه‌اي از رژيم غذايي را در پيش بگيريد كه در آن مقادير كافي پروتئين لحاظ شده باشد.
3- چربي‌هاي درست را مصرف كنيد
چربي‌ها در مغز تأثير محافظتي مهمي دارند و در توليد غشاي سلول‌هاي عصبي نيز بسيار مؤثر هستند. بنابراين، مغز به مقادير كافي از چربي هم نياز دارد.
اين كار به وسيله چربي‌هاي مخصوص كه با اين عمل سازگاري يافته‌اند، انجام مي‌شود. چربي‌هاي امگا – 3 و امگا – 6، اين گونه از چربي‌ها را تشكيل مي‌دهند. گنجاندن منابع غذايي حاوي اين گونه چربي‌ها در رژيم غذايي يكي از مهم‌ترين كارهايي است كه مي‌توانيد براي سلامت مغز خود انجام دهيد.
4- ويتامين‌ها و مواد معدني در اولويت هستند
مغز، اتاق كنترل بدن است و بيش از 20درصد كل انرژي مصرفي بدن را مصرف مي‌كند و بايد همه نوع مواد معدني و ويتامين‌ها را دريافت كند. ويتامين‌هاي B، E، C و منيزيم مهم‌ترين گروه‌هاي ويتامين و مواد معدني مورد نياز مغز هستند، تا آن را همواره پر انرژي و فعال نگه‌دارند. مواد غذايي كه قند خون را به كندي و به طور پيوسته بالا مي‌برند، منبع خوبي از انرژي براي مغز هستند.
5- از سموم و مواد آسيب‌زا پرهيز كنيد
لازم به يادآوري نيست كه بايد از آن دسته از مواد غذايي كه آفت كش‌ها بر آنها اثر گذاشته‌اند، به هر صورتي پرهيز كرد. مزه‌ها و رنگ‌هاي مصنوعي نيز همانند آفت كش‌ها و اسيدهاي چرب ترانس و غذاهايي كه براي پخت‌شان از دماهاي بسيار بالا يا چند بار داغ و سرد كردن روغن استفاده شده، مضر هستند.
6- مكمل‌ها ضروري هستند
اينكه بخواهيم همه‌ ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن‌مان را از منابع غذايي تأمين كنيم، هميشه و براي همه افراد و بخصوص سالمندان، خانم‌هاي باردار و ورزشكاران كار راحتي نيست و براي همين لازم است گاهي اوقات، زير نظر پزشك يا متخصص تغذيه،  بعضي از آنها را در بدن با مصرف مكمل‌ها بالاتر ببريم.
7- ورزش كنيد
با وجودي كه ورزش كردن يك سفارش تغذيه‌اي نيست؛ ولي، در حفظ سلامتي بسيار مفيد است. زماني كه ورزش مي‌كنيد، جريان خون در همه اعضاي بدن از جمله مغز بيشتر مي‌شود و اين فرصتي براي مغز است كه انرژي بيشتري دريافت كند. فايده ديگر ورزش اين است كه سطوح چربي را در بدن پايين مي‌آورد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه تجمع چربي به خصوص در شكم بر عملكرد بدن و مغز تأثير منفي مي‌گذارد.
تغذيه مناسب در مبارزه با بيماري‌هاي مغزي هم تأثيري مهم دارد. براي مثال، تغذيه درست در درمان اختلال كم توجهي- بيش فعالي (ADHD) مؤثر است و اگر به  ADHDمبتلا هستيد يا كسي از افراد خانواده‌تان به اين بيماري مبتلاست، در تغذيه خودتان يا او و ضرورت تأمين همه مواد مغذي با رژيم غذايي و مكمل‌ها كاملا دقت كنيد.

منبع: دنیای تغذیه  ۸۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر