اگر مي‌‌خواهيد در رژيم شكست نخوريد...


نوشته: تحريريه دنياي تغذيه 
1- هر چه مي‌‌خوريد را يادداشت كنيد
براي 5 روز تا يك هفته، هر آنچه مي‌خوريد و مي‌آشاميد را يادداشت كنيد. اينكه چه مي‌‌خوريد، چه وقت آن را مي‌خوريد، چقدر مي‌‌خوريد و به همراه چه كسي مي‌خوريد، پرسش‌هايي مهم هستند كه بايد به آنها پاسخ دهيد. بيشتر مردم در آخر روز نمي‌توانند همه‌ آن چيزهايي كه خورده‌اند را به ياد بياورند و هميشه مقداري از آن را جا مي‌اندازند. با خودتان صادق باشيد. لازم نيست كه ديگران ليست غذاهايي كه خورده‌ايد را ببينند. اين يك مسأله خصوصي است. بسياري از افراد مي‌گويند كه چيزي نمي‌خورده‌اند، چون مي‌دانستند كه مجبورند آن را يادداشت كنند.

فايده‌ بزرگ نوشتن آنچه مي‌‌خوريد، اين است كه متوجه مي‌شويد چقدر خورده‌ايد و كجا زياده‌روي كرده‌ايد كه بايد آن را از رژيم غذايي‌تان حذف كنيد.
2- خيلي كم غذا نخوريد
رژيم‌هايي كه كالري اندكي دارند، در كوتاه مدت باعث كاهش وزن مي‌شوند؛ ولي، در طولاني مدت حفظ آنها مشكل است. شما به تدريج خسته، عصبي و تحريك‌پذير خواهيد شد و براي انجام كارهايتان انرژي نخواهيد داشت. ديگران هم ديگر خوششان نمي‌آيد با شما غذا بخورند، چرا كه شما كمابيش همه‌ انواع مواد‌ غذايي كه آنها مي‌خورند را نمي‌خوريد و براي همه‌ غذاها منع مصرف داريد.
3- نه پر خوري كنيد و نه خيلي كم غذا بخوريد
صبحانه مهم‌ترين وعده‌ غذايي است و كساني كه اين وعده‌ غذايي را سرسري مي‌گيرند، در آخر روز با وعده‌هاي سنگين پر خوري مي‌كنند و كمتر به غذاهاي سالم روي مي‌آورند. دست كم 3 وعده غذا در روز بخوريد. در واقع، شما بايد مقدار غذاي مصرفي خود را بين 6 وعده تقسيم كنيد. اين كار متابوليسم را فعال مي‌‌كند و قند خون را بالا نگه مي‌دارد و بنابراين، شما احساس گرسنگي نخواهيد كرد.
4- غذاهاي تازه بخوريد
غذاهاي فرآوري شده، كنسروها و فست فودها سريع آماده مي‌شوند؛ ولي، كالري بيشتر و ارزش غذايي كمتري دارند. انجمن رژيم آمريكا، مصرف دست كم 3 تا 5 وعده ميوه و سبزي را در هر روز توصيه مي‌كند. اگر نمي‌توانيد هر روز براي درست كردن اين نوع غذاها وقت صرف كنيد، براي چند روز يكجا درست كنيد.
براي مثال، در كاسه‌اي بزرگ مقداري ميوه و سبزي تازه خرد كنيد و در يخچال بگذاريد و تا دو يا سه روز از آنها استفاده كنيد. به اين ترتيب، بدون اينكه هر روز وقت صرف كنيد، از ميوه و سبزي بهره خواهيد برد.
5- آب و مايعات فراوان بنوشيد
بيش از بقيه‌ نوشيدني‌ها آب بنوشيد. ما روزانه به 8 تا 12 ليوان آب نياز داريم. به بيان ديگر بايد آن مقدار آب بنوشيم كه ادرارمان شفاف و روشن باشد. نوشيدن آب فراوان، سموم را از بدن خارج مي‌كند و پوست شما نيز درخشندگي‌ خود را باز خواهد يافت.
6- ورزش كنيد، كمتر بخوريد
ورزش و رژيم‌ غذايي دو جزو جدا نشدني از رژيم كاهش وزن هستند؛ ولي، حتما مي‌‌خواهيد بگوييد، نمي‌توانيد ورزش كنيد، چون وقت نداريد.
وقتي به خانه مي‌رسيد، آنقدر خسته‌ايد كه ... و بهانه‌هايي از اين قبيل؛ ولي، در عوض از خودتان بپرسيد وقتي كه اضافه وزنم كم شود، از انجام چه كارهايي لذت خواهم برد كه پيش از آن نمي‌توانسته‌ام انجام دهم؟ كدام لباس‌ها را مي‌توانم بپوشم و كلسترول خونم چقدر پايين‌تر خواهد آمد؟
پاسخ به اين پرسش‌ها انگيزه‌اي خواهد شد براي تحمل سختي‌هاي ورزش كردن و رعايت رژيم غذايي مناسب. مهم اين است كه شما رژيم غذايي و الگوي ورزشي درستي را دنبال كنيد كه بتوانيد هميشه و به طور پيوسته از آنها پيروي كنيد.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۸۷

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر