آنچه مي‌خواهيد درباره شكلات بدانيد....


نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
 شكلات يكي از پرطرفدارترين خوراكي‌هاي دنياست كه در سراسر دنيا مصرف دارد و كارخانه‌هاي شكلات‌سازي بسياري با استفاده از اين ماده غذايي خوشمزه درآمد‌هاي هنگفتي دارند. متخصصان تغذيه درباره خواص تغذيه‌اي شكلات تحقيقات فراوان كرده‌اند و خواص مثبت و منفي بسياري براي شكلات معرفي كرده‌اند. دانستني‌هاي بسياري نيز درباره شكلات وجود دارد كه تعدادي از آنها را در زير مي‌خوانيد و با خواص اين ماده غذايي خواستني و لذيذ بيشتر آشنا خواهيد شد:


نام شكلات:
مي‌دانيد نام شكلات از چه گرفته شده است؟ اصل اين لغت مكزيكي است و از همان صدايي گرفته شده كه شما هنگام خوردن شكلات از دهان‌تان درمي‌آوريد! هنگامي كه شكلات داغ مي‌خوريد، دهان‌تان يك جور صداي «چوكو...چوكو» مي‌دهد كه نام شكلات را از همين صدا گرفته‌اند!
درست و نادرست درباره شكلات
 برخلاف تصور عموم، خوردن شكلات، جوش‌هاي آكنه را بدتر نمي‌كند.
 شكلات سرشار از كافئين نيست. يك تكه معمولي از شكلات بين 5 تا 10 ميلي گرم كافئين دارد و اين در حالي است كه يك  فنجان قهوه داراي 150 ميلي گرم كافئين است!
انرژي شكلات
آيا خوردن شكلات واقعاً به شما انرژي مي‌دهد؟ اين دانستني‌ها را بخوانيد و خودتان تصميم بگيريد:
 يك تكه معمولي شكلات به يك فرد بزرگسال اين انرژي را مي‌دهد كه 45 متر راه برود. اين به معناي آن است كه اگر مي‌خواهيد دور دنيا راه برويد و فقط با خوردن شكلات انرژي بگيريد، بايد 900 هزار تكه شكلات بخوريد!
 شكلات هميشه تاثير بسيار مهمي در ارتش داشته است. ناپلئون بناپارت براي سربازانش شكلات مي‌برد تا آنها با خوردن شكلات انرژي بگيرند.
شكلات در امريكا
 امريكايي‌ها كمابيش نيمي ازشكلات دنيا را مي‌خورند!
 با وجود اين، مقدار مصرف هر يك از آنها از مردم سوئيس كمتر است. درحالي كه يك امريكايي به طور متوسط سالانه 10 تا12 پوند (5/4 تا 4/5 كيلوگرم) شكلات مي‌خورد، يك فرد سوئيسي سالانه 21 پوند (5/9 كيلوگرم) شكلات مي‌خورد. جالب اين است كه سوئيسي‌ها با اين ميزان شكلات خوردن يكي از كمترين آمار بيماري‌هاي قلبي و چاقي را در دنيا دارند.
 تا پيش از سال1970، شكلات سفيد عملاً شناخته نشده بود. از آن پس سازمان غذا و داروي امريكا (FDA) اين كه شكلات سفيد را «شكلات» بدانند، ممنوع اعلام كرد. در واقع همين طور است و آنچه «شكلات» سفيد مي‌نامند، كاكائو ندارد. در واقع، شكلات سفيد فقط حاوي شكر و كره است و ظاهري شبيه به شكلات دارد.
شكلات و سلامتي
آيا خوردن شكلات براي بدن مفيد است؟ بله! فوايد خوردن شكلات بسيار است. ولي، اين طور نيست كه همه انواع شكلات‌ براي سلامتي شما مفيد باشد. بايد دقت كنيد و شكلاتي بخريد كه تا جاي ممكن مقدار كاكائوي آن بيشتر باشد، چرا كه هر قدر مقدار كاكائوي موجود در شكلات بيشتر باشد، مقدار شكر، كره كاكائو، لسيتين، وانيل، شير و مواد ديگر كه حاوي كالري و چربي هستند، كمتر خواهد شد.
شكلات تيره كه قدري مزه تلخي دارد، نوع مناسبي است.
شكلات سرشار از آنتي اكسيدان است. آنتي اكسيدان‌ها به بدن كمك مي‌كنند تا از خود در برابر راديكال‌هاي آزاد محافظت كند. راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هايي هستند كه پيري و بيماري‌ها را باعث مي‌شوند. آنتي‌اكسيدان‌ها به مولكول‌هاي راديكال‌ آزاد مي‌چسبند و مانع از فعاليت آنها مي‌شوند.
سازمان USDA نموداري را منتشر كرد كه در آن توانايي غذاهاي مختلف براي جذب مولكول‌هاي راديكال‌هاي آزاد با واحدي به نام ORACs سنجش شده بود. در هر 100 گرم شكلات تيره 13 هزار و 120 واحد ORACs وجود دارد و اين درحالي است كه اين رقم درباره گياه قره‌قاط 2 هزار و400 است.
رژيم‌هاي غذايي حاوي آنتي‌اكسيدان با كاهش ريسك ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي، سرطان، پرفشاري خون، مشكلات كلسترول، آرتريت، آسم و آلزايمر همراه است.
از طرفي شكلات سرشار از قند و چربي است و كافئين دارد. كره كاكائو كه منبع اصلي تأمين چربي كاكائو می باشد، هم داراي اسيدهاي چرب اشباع و هم اسيدهاي چرب غير اشباع است؛ ولي، حدود 75 درصد آن به شكل اولئيك و استئاريك اسيد است. ديده شده رژيم‌هاي حاوي اين اسيد‌هاي چرب در كاهش كلسترول خون موثر هستند. 25 درصد از چربي موجود در شكلات از نوع «بد» است؛ ولي،  اثرات چربي‌هاي مفيد آن بيشتر است. هر قدر شكلاتي تيره‌تر باشد، جا براي مواد قندي و كره كاكائو كمتر بوده و مواد مفيد و آنتي اكسيدان‌هاي آن بيشتر است.
قند موجود در شكلات
 در مورد قند موجود در شكلات بايد گفت كه چيز خيلي خوبي درباره اين ماده در شكلات نداريم كه بگوييم؛ ولي، يادتان باشد كه يك تكه شكلات تيره ممكن است10 تا 15 گرم قند در خود داشته باشد كه از ميزان قند موجود در يك ليوان آب پرتقال كمتر است.
در يك ليوان آب پرتقال 22 گرم قند وجود دارد و يك فنجان ماست حاوي 29 گرم قند است. دقت كنيد كه همه اين غذاها به عنوان خوراكي‌هايي معرفي مي‌شوند كه براي سلامتي مفيد هستند ( البته نوع قند میوه یعنی فروکتوز، با جذب آرام، تاثیر کمتری در ایجاد اضافه وزن دارد و ضمنا برای انرژی زایی ممتد نیز کاراتر است. قند ماست یا لاکتوز نیز ارزش غذایی بسیار بیشتری از قند شکلات یا ساکاروز دارد، درحالیکه  به ساکاروز، قند دارای "انرژی پوک" می گویند).
در آخر اين كه يك تكه كوچك شكلات تيره بهترين دسر است كه هم اشتياق شما به شيريني را راضي  مي‌كند و هم اين كه به بدن‌تان فايده مي‌رساند.
 البته ذکر این نکته نیز ضروری است که شکلات، مقدار زیادی اگزالات دارد که در جذب آهن، روی و تا حدودی کلسیم دخالت می کند و جذب آنها را کاهش می دهد، لذا مصرف شکلات و شیر کاکائوی فراوان هم توصیه نمی شود.

منبع :  دنیای تغذیه  ش ۸۹ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر