درباره خواص گوشت بوقلمون گوشتي سرشار از مواد مغذي

نوشته : آذين صحابي 
در بين منابعي كه ما براي تامين پروتئين مورد نياز روزانه‌مان از آنها استفاده مي‌كنيم، گوشت پرندگان جايگاه خاصي دارد و ما بيش از همه از گوشت مرغ استفاده مي‌نماييم. گوشت سفيد مرغ به جاي گوشت قرمز گاو، گوسفند يا گوساله مي‌تواند نياز ما به پروتئين را تامين كند و كلسترول اضافي هم به بدن‌ تحميل نكند. در ايران، ما بيش از همه از گوشت مرغ استفاده مي‌كنيم در حالي كه گوشت‌هاي بوقلمون، شترمرغ و بلدرچين هم خواص ارزشمندي دارند كه مي‌توانند پروتئين مورد نياز بدن را تامين كنند و به بدن‌ سود برسانند. اين گوشت‌ها در كشور ما به درستي شناخته نشده‌اند و اكثر افراد اطلاعات ناچيزي درباره آنها دارند.
در اينجا شما مي‌توانيد خواص و كاربرد‌هاي يكي از اين گوشت‌ها يعني گوشت بوقلمون را بخوانيد:

گوشت بوقلمون به دليل داشتن چربي كم در رژيم‌هاي لاغري جايگاه خاصي دارد. گوشت بدون پوست اين پرنده چربي بسيار كمي دارد. اين گوشت چربي‌هاي اشباع اندكي دارد، از اين رو يكي از بهترين منابع پروتئين حيواني است كه چربي زيادي به همراه ندارد.
يك رژيم غذايي حاوي غذاهاي داراي چربي اشباع بالا ريسك ابتلا به بيماري‌هاي عروق كرونر را افزايش مي‌دهد. اين نوع چربي‌ها مقدار كلسترول بد خون (LDL) را افزايش مي‌دهند. به علاوه چربي‌هاي اشباع، ريسك ابتلا به سرطان روده بزرگ و آلزايمر را نيز بالا مي‌برند.

منبع خوب پروتئين
گوشت بوقلمون منبع بسيار خوبي براي تامين پروتئين است. يك وعده از گوشت بوقلمون به تنهايي 65 درصد از پروتئين مورد نياز روزانه براي  بدن را فراهم مي‌كند. پروتئين موجود در گوشت بوقلمون ارگانيك به حفظ سطوح تستوسترون در بدن مردان كمك مي‌كند. پايين آمدن سطوح اين هورمون در بدن مردان باعث مي‌شود عملكرد جنسي با مشكل رو به رو شود، توده عضلاني و گلبول‌هاي قرمز كاهش يابند و از تراكم استخوان كاسته شود.

ويتامين‌ها
همچنين اين منبع خوب پروتئين حيواني، مقادير زيادي از ويتامين‌هاي گروه B (مانند ويتامين‌هاي B1، B3، B6، B12 و اسيدفوليك) را به همراه دارد.
ويتامين B3 از ويتامين‌هاي لازم براي بدن است كه مي‌توان با خوردن گوشت بوقلمون آن را تامين كرد. ويتامين B3‌ به كاهش فشار خون كمك مي‌كند، براي داشتن پوستي سالم ضروري است و كاركرد مغز را ارتقا مي‌دهد. ويتامين B6‌ در حفظ قواي عضلاني موثر است و به توليد گلبول‌هاي قرمز و آنتي بادي‌هاي لازم براي يك بدن سالم نيز كمك مي‌كند. اسيد فوليك يا ويتامين B9 و ويتامين B12 دو ويتامين ديگر موجود در گوشت بوقلمون هستند. هر دوي اين ويتامين ها در فرآيند توليد گلبول قرمز (خون‌سازي) در بدن نقش اساسي دارند. گوشت بوقلمون همچنين داراي آهن، پتاسيم و فسفر است.
گوشت اين پرنده داراي اسيد فوليك زيادي است. دريافت روزانه مقادير كافي اسيد فوليك در زنان باردار از بروز نقايص جنيني جلوگيري مي‌كند.

بوقلمون، غني از سلنيوم
سلنيوم ماده معدني ديگري است كه به وفور در گوشت بوقلمون وجود دارد. وجود اين ماده براي كاركرد درست بدن ضروري است. سلنيوم عملكرد دفاعي آنتي اكسيدان‌ها و ترشح هورمون‌هاي تيروئيد را تنظيم مي‌كند. به علاوه سلنيوم در جلوگيري از بروز سرطان تأثير زيادي دارد. اين ماده توان دفاعي سيستم ايمني را افزايش مي‌دهد و جلوي رشد سلول‌هاي سرطاني را نيز مي‌گيرد.

روي و آمينو اسيد تريپتوفان
روي ماده‌اي است كه خيلي از ما فراموش مي‌كنيم آن را در رژيم غذايي روزانه‌ خود بگنجانيم. وجود روي در گوشت بوقلمون يكي ديگر از فوايد گوشت اين پرنده را يادآوري مي‌نمايد. روي به ما كمك مي‌كند يك سيستم ايمني سالم داشته باشيم، زخم‌هايمان زودتر بهبود يابند و فرايند تقسيم سلولي به درستي انجام شود.
گوشت بوقلمون آمينو اسيد‌ تريپتوفان را در خود دارد كه براي ساخت سلول‌هاي T لازم است. سلول‌هاي T نوعي از سلول‌هاي سيستم ايمني هستند كه سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برند. به علاوه مواد انتقال دهنده پيام هاي عصبي (نوروترانسميترها) از اسيد‌هاي آمينه ساخته شده‌اند. ناقل عصبي سروتونين كه كاهش آن موجب  بروز افسردگي مي‌شود، از آمينواسيد‌ تريپتوفان تشكيل شده است. سروتونين باعث كاهش علايم افسردگي و سرحالي فرد مي‌شود. پس مصرف غذاهايي كه داراي اين نوع اسيد‌ آمينه هستند مي‌تواند باعث سرحالي و آرامش شود.
درباره مصرف گوشت بوقلمون ملاحظاتي هم وجود دارد:
 كساني كه بيماري نقرس دارند، بايد گوشت بوقلمون را به مقدار بسيار كم مصرف كنند.
 اين گوشت مقدار كمي اگزالات در خود دارد، پس مبتلايان به سنگ كليه اگزالاتي بايد خيلي كم گوشت بوقلمون بخورند.
 بوقلمون‌هايي كه به روش ارگانيك پرورش داده مي‌شوند، هيچگونه هورمون يا آنتي بيوتيك در بدن خود ندارند. اگر مي‌توانيد، گوشت بوقلموني بخريد كه به روش ارگانيك پرورش داده شده باشد.
 تقريبا تمام چربي گوشت بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تيره آن بيش از گوشت سفيدش چربي دارد. پس قبل از پختن گوشت، تمامي پوست آن را جدا كنيد. همچنين افرادي كه چربي خون بالا دارند، بهتر است از گوشت سفيد بوقلمون استفاده كنند.

نگهداري از گوشت بوقلمون
شما مي‌توانيد گوشت بوقلمون تازه را تا دو روز در سردترين جاي يخچال نگهداري كنيد. اگر گوشت بوقلمون را پخته‌ايد، بايد ظرف سه روز آن را مصرف و يا فريز كنيد. گوشت فريز شده را مي‌توان تا يك ماه نگه داشت. وقتي مي‌خواهيد گوشت تازه را در يخچال نگهداري كنيد، اجزاي آن مثل سنگدان را جدا نماييد و در يك بسته بندي جدا قرار دهيد.

نكات ايمني درباره گوشت بوقلمون
مهم‌ترين خطري كه مصرف گوشت پرندگان براي انسان به همراه دارد، انتقال باكتري سالمونلا است. بايد گوشت بوقلمون را با احتياط جابجا كنيد و مراقب باشيد كه گوشت با ظرف و وسايل آشپزخانه تماس پيدا نكند و آلوده نشود.
هرگز و در هيچ حالتي گوشت بوقلمون را به صورت خام مصرف نكنيد. پيش از اين كه گوشت را پاك و خرد كنيد، همه سطوح و وسايل آشپزخانه و دست‌هاي خود را با آب داغ و صابون بشوييد. بهتر است پس از پايان كار،‌ ظرف ها و سطوحي كه استفاده شده‌اند را غير از آب و صابون، با يك مايع كشنده باكتري هم بشوييد.
داخل شكم بوقلمون را وقتي پر كنيد كه مي‌خواهيد بلافاصله آن را در فر بگذاريد.
گوشت بوقلمون بايد در دماي 180 درجه فارنهايت (82 درجه سانتيگراد) بپزد. پس از اينكه آن را از فر خارج نموديد يا پختن آن روي اجاق به اتمام رسيد، 15 دقيقه صبر كنيد و بعد آن را ببريد.

 منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر