يازده ماده غذایی ضد درد و التهاب

نوشته : نسرین تجدد فوق لیسانس پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی ایران
 علاوه بر اینکه بسیاری از غذاها خوشمزه و خوش طعم هستند، همچنین می‌توانند به عنوان شفابخش‌های موثری که در قالب رنگ‌های روشن مختلف مي‌باشند، استفاده شوند. بهترین شفا دهنده‌ها از مزه‌های عالی نیز برخوردار هستند (البته این امر در مورد داروهای تجویزی صدق نمی‌کند). همچنین غذاها اثرات جانبی ناخوشایندی که بسیاری از داروها به بار می‌آورند را ندارند.
1- گیلاس
دکتر نیر مورالید‌هارن دکترای رشته تولیدات طبیعی و شیمیايی از دانشگاه ایالت میشیگان دریافته است که عصاره گیلاس ترش در کاهش التهاب ده برابر مؤثرتر از آسپرین است. براي اين منظور، روزی دو قاشق غذاخوری عصاره غلیظ شده کافی و مؤثر مي‌باشد. البته مصرف عصاره گیلاس شیرین نیز به همین منظور بی‌تاثیر نیست.

2- توت سیاه، 3- تمشک، 4- زغال اخته، 5-توت‌فرنگی
مدتی بعد دکتر نیر، همان ترکیبات ضددرد را در توت سیاه، تمشک، زغال‌اخته و توت فرنگی یافت.
6- کرفس و دانه‌های کرفس
دکتر دوک جیمز نویسنده کتاب داروشناسی سبز بیشتر از 20 نوع از ترکیبات ضد التهاب را در کرفس و دانه‌های کرفس پیدا کرده است که از آن جمله ماده‌ای به نام آپیجنین(Apigenin)  مي‌باشد که عملکرد ضدالتهابی قوی دارد. می‌توان دانه‌های کرفس را به  انواع سوپ و خورش اضافه کرد و یا از آنها به عنوان جایگزین در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی استفاده نمود.
7- زنجبیل
 زنجبیل سبب کاهش درد ناشی از پروستاگلاندین‌ها در بدن می‌شود که در هندوستان به طور گسترده برای درمان درد و التهاب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. محققین هندی با مطالعه بر روی افرادی که از دردهای عضلانی رنج می‌بردند، به این نتیجه دست یافتند که مصرف  زنجبیل سبب بهبود این افراد می‌شود. دوز یا مقدار پیشنهادي زنجبیل بین 1000-500 میلی‌گرم در روز می‌باشد. البته چنانچه از داروی خاصی استفاده می‌کنید، با پزشک خود در مورد تداخل داروهای گیاهی مشورت نمايید.
8- زردچوبه
زردچوبه (ریشه عربی آن کورکوما مي‌باشد) ادویه‌ای زرد رنگ است که معمولا در پودر کاری هندی استفاده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، اثر ضدالتهابی آن بسیار بیشتر از داروهای استروئیدی در درمان التهابات حاد می‌باشد. عنصر یا عامل اصلی درمان، همان کورکومین است. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که کورکومین درد را از طریق مکانیسم مشابه با داروهای بازدارنده متوقف می‌کند.
9- ماهی‌های چرب و روغن ماهي
بسیاری از ماهی‌های چرب مثل سالمون، مکرل و هرینگ دارای اسيدهاي چرب با ارزش امگا-3 می‌باشند. امگا-3 در بدن به مواد هورمون مانندی تبديل می‌شود که به کاهش درد كمك مي‌كنند، بنابر اظهارات دکتر آلفرد داستین برگ، متخصص روماتیسم در انستیتو ملی سلامت، روغن ماهی عاملی ضدالتهاب است كه از طریق سرکوب نمودن سایتوکین‌های رها شده، مستقیما بر روی سیستم ایمنی عمل می‌کند. این مواد به عنوان تخریب‌کننده مفاصل شناخته شده‌اند. بسیاری از مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که خوردن مقدار متوسط ماهی یا روغن ماهی سبب کاهش درد و التهاب (به خصوص در افرادی که از آرتریت رنج می‌برند) می‌شود.
10- دانه و روغن کتان
دانه‌های زمینی تازه کتان و روغن فشرده سرد شده آن، شامل مقدار فراوانی از اسید‌های چرب شناخته شده مثل امگا-3 می‌باشند. با روغن کتان غذا نپزید، چرا که به بدترین شکل عمل می‌کند و اثرات تحریکی بر بافت‌های بدن دارد و سبب درد می‌شود.
11- گردو و روغن گردو
گردو و روغن گردو نيز شامل اسید چرب امگا- 3 می‌باشند که ضددرد و التهاب است.
بنابر مطالب گفته شده، غذاها واقعا بهترین درمان برای درد هستند.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر