جانشين‌هاي طبيعي استاتين

نوشته : اعظم اسلامي مجد 
شايد شما هم جزء آن دسته افرادي باشيد كه در صورت داشتن كلسترول بالا، اگر پزشك برايتان استاتين تجويز كند، يا آن را از داروخانه تهيه نمي‌كنيد و يا در صورت تهيه، تمايلي به مصرف آن نداريد. بيشتر افراد براي پايين آوردن كلسترول خون، به دو علت مهم ترجيح مي‌دهند از جايگزين‌هاي استاتين استفاده كنند. آنها يا مي‌دانند استاتين به برخي اعضاء مثل كبد و ماهيچه‌ها آسيب مي‌رساند و با مصرف زياد و در اثر گذشت زمان موجب از دست دادن حافظه نيز مي‌شود و يا اينكه همواره درصدد استفاده از داروهاي طبيعي‌تر هستند و اغلب از مصرف داروهاي شيميايي پرهيز مي‌كنند.
اما آيا اين راه‌ها موثرند؟

در اغلب موارد جايگزين‌هاي استاتين بر خود استاتين ترجيح دارند. مثلا استاتين ميزان تري‌گليسيريد را كاهش نمي‌دهد، اما جايگزين‌هاي آن، مثل نياسين، اين كار را انجام مي‌دهند. نياسين علاوه بر كاهش ميزان تري‌گليسيريد، ليپو پروتئين را نيز كاهش مي‌دهد. افزايش سطح ليپوپروتئين در بدن موجب بروز بيماري‌هاي قلبي مي‌شود و استاتين نه تنها نمي‌تواند ليپوپروتئين را كاهش دهد، بلكه موجب افزايش آن نيز مي‌شود. استاتين قادر به افزايش كلسترول خوب (HDL) نيست، اما برخي از جايگزين‌هايش مي‌توانند اين كار را انجام دهند.

 در كل، جايگزين‌هاي استاتين سالم‌تر از استاتين هستند و خطرات كمتري دارند. در واقع بيشتر آنها كمك‌كننده و موثرند. گاهي اوقات بهتر است از چند نوع جايگزين با هم استفاده شود، ولي ميزان مصرف حتما بايد تحت نظر پزشك باشد. بسياري از پزشكان مصرف جايگزين‌هاي استاتين را به بيماران خود توصيه مي‌كنند؛ زيرا عارضه خاصي ندارند.
آيا مصرف جانشين‌ها براي شما مناسب است؟

پيش از استفاده مكمل‌ها بايد حتما چند نكته را در نظر داشته باشيد. اول آنكه با پزشك خود مشورت كنيد؛ ثانيا فقط در صورت داشتن كلسترول بالا مي‌توانيد از آنها استفاده نماييد. ورزشكاراني كه درصدد تقويت ماهيچه‌ها و عضلاني‌تر كردن اندام خود هستند، ممكن است فكر كنند كه با مصرف جايگزين‌هاي استاتين راحت‌تر به اين منظور مي‌رسند، اما بايد از مصرف خودسرانه داروها حتي اگر هم بي‌ضرر باشند، خودداري كنيد.
برخي از جايگزين‌ها با آنكه براي كاهش كلسترول به مردم عرضه مي‌شوند، تاثير چنداني ندارند، اين محصولات غالبا از طرف FDA مورد نظارت قرار نمي‌گيرند و مقدار عناصر سازنده آنها متفاوت است، اما با توجه به نتايج پژوهش‌ها، در ميان جايگزين‌هاي استاتين، فيتوسترول و نياسين دو مورد از بهترين جانشين‌ها هستند و در كاهش ميزان كلسترول نقش چشمگيري دارند.

فيتوسترول
فيتوسترول به صورت طبيعي در آجيل، دانه‌ها، سبزيجات و ميوه‌ها يافت مي‌شود. اين تركيب مانع جذب كلسترول شده و مي‌تواند ميزان كلسترول LDL را 15-10 درصد كاهش دهد. در واقع فيتوسترول راه گيرنده‌هايي كه كلسترول را جذب مي‌كنند، مي‌بندد. از سال 1950 تا امروز مطالعات بسياري در مورد فيتوسترول انجام شده است كه همگي نشان مي‌دهند هيچ نوع عارضه جانبي ندارد؛ بنابراين بهتر است اولين انتخاب شما براي كاهش كلسترول خون، فيتوسترول باشد. افرادي كه كلسترول خيلي بالايي دارند، مي‌توانند در كنار استاتين از فيتوسترول نيز استفاده كنند تا نتيجه بهتري بگيرند. بهتر است براي بهره‌گيري از اين تركيب مفيد براي كاهش ميزان كلسترول، از منابع طبيعي آن (از قبيل ميوه‌ها و سبزيجات) استفاده نماييد.

 نياسين
بدن شما همواره نياسين مصرف مي‌كند (نياسين را اغلب با نام ويتامين B3 مي‌شناسند). اين ماده كمك مي‌كند تا كربوهيدرات‌ها بتوانند توليد انرژي كنند. نياسين در بسياري از غذاها و خوراكي‌هاي طبيعي وجود دارد و مصرف آن ميزان كلسترول خوب (HDL) را 35-15 درصد افزايش و در عوض كلسترول بد (LDL) را تا 25 درصد كاهش مي‌دهد.
نياسين، تنها عاملي است كه مي‌تواند موجب كاهش تري‌گليسيريد و ليپوپروتئين شود. برخي پژوهشگران معتقدند مصرف روزانه 3000-2000 ميلي‌گرم نياسين، هيچ آسيبي به بدن بيمار وارد نمي‌سازد؛ اما گروه ديگري بر اين باورند كه مصرف روزانه بيش از 1500 ميلي‌گرم از آن موجب اختلال و ناراحتي كبد مي‌شود.
پس لازم است هنگام مصرف نياسين عملكرد كبد خود را به طور مرتب (هر چند ماه يك بار) چك كنيد؛ خصوصا اگر بيماري كبدي داريد.

مقدار داروي مصرفي خود را روزانه از 500 ميلي‌گرم شروع كنيد و كم‌كم آن را افزايش دهيد تا به 1500 ميلي‌گرم برسد. گرگرفتن و قرمز شدن تنها عارضه‌اي است كه با مصرف نياسين براي بيمار ايجاد مي‌شود كه براي جلوگيري از آن مي‌توان 30 دقيقه قبل از مصرف آن يك آسپرين خورد.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر