قره قوروت خوشمزه و پرخاصيت

نوشته  : آسیه محمدزاده کارشناس ارشد تغذیه 
قره‌ قوروت يكي از فرآورده‌هاي فرعي شير است كه به روش سنتي از كشك توليد مي‌شود. هر 100 گرم قره ‌قوروت حاوي240 كيلوكالري انرژي است كه مي‌تواند بخشي از انرژي مورد نياز روزانه را تامين كند. قره ‌قوروت حاوي پروتئين، كربوهيدرات و چربي است. پروتئين موجود در اين فرآورده نقش ساختاري و استحكامي در بدن (به ويژه عضلات) دارد و به رشد و نمو كمك مي‌كند.
قند موجود در قره قوروت از نوع لاكتوز است كه از بهترين قندهاي طبيعي مي‌باشد و انرژي كمتري نسبت به قند معمولي دارد. لاكتوز در طي فرآيند توليد قره قوروت شكسته شده و به قند ساده‌تر تبديل مي‌شود، بنابراين مصرف قره قوروت براي افرادي كه دچار عدم تحمل لاكتوز شير مي‌باشند، مشكلي ايجاد نمي‌كند. از مهم‌ترين خواص قره قوروت، درصد پايين چربي آن است كه اين محصول را به يك محصول رژيمي براي افراد دچار اضافه وزن و چربي خون بالا تبديل كرده است.

قره قوروت مانند ساير فرآورده‌هاي لبني، حاوي كلسيم است. كلسيم از نرمي استخوان در كودكان و پوكي استخوان در بزرگسالان پيشگيري مي‌كند و باعث استحكام دندان‌ها و تنظيم رشد و تقسيم سلول‌هاي پوششي لوله گوارش مي‌شود.
قره قوروت حاوي ويتامين D نيز مي‌باشد. اين ويتامين باعث افزايش جذب كلسيم در بدن مي‌شود، در نتيجه از عوارض كمبود كلسيم پيشگيري مي‌كند. همچنين از ابتلا به سرطان روده بزرگ نيزجلوگيري مي‌كند.
ساير املاح و مواد مغذي موجود در اين فرآورده نيز در فعال‌سازي آنزيم‌ها و ويتامين‌ها و مقاومت بدن در برابر بيماري‌هاي عفوني نقش موثري دارند.
از آنجايي كه قره‌قوروت حاوي اسيدهاي آلي مي‌باشد، ضدعفوني‌كننده لوله گوارش است، زيرا باعث جلوگيري از رشد باكتري‌هاي مضر در لوله گوارش مي‌شود.
اگر قره‌قوروت كشك را نگيرند، ميزان اسيد لاكتيك و كلسيم كشك بيشتر و مزه آن ترش‌تر مي‌شود.

توصيه‌ها
1- از آنجايي كه ممكن است به منظور ايجاد طعم و جلوگيري از رشد برخي ميكروب‌ها، به فرآورده‌هايي نظير كشك و قره‌قوروت، ميزان زيادي نمك اضافه شود، مصرف اينگونه محصولات به افراد دچار پرفشاري خون توصيه نمي‌شود.
2- در حال حاضر برخي از قره‌قوروت‌ها به صورت سنتي و در شرايط غيربهداشتي تهيه و بسته‌بندي مي‌شوند. مصرف فرآورده‌هاي غيرپاستوريزه منجر به بروز بيماري‌هاي گوارشي و مسموميت مي‌شود.    
3- هنگام خريد چنين محصولاتي حتما به تاريخ انقضاي محصول توجه كنيد.
4- زياده‌روي در مصرف اين فرآورده، به دليل محتواي اسيد آن، منجر به ضعف عمومي بدن شده و توصيه نمي‌شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش 97

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر