افزايش ابتلا به آلزايمر با پيروي از رژيم غذايي سرشار از کالري و چربي


پيروي از رژيم غذايي سرشار از کالري و چربي عامل افزايش ابتلا به آلزايمر در افرادي که از لحاظ ژنتيکي مستعد هستند، است.
به گزارش وب دا، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: آلزايمر نوعي اختلال مغزي است که فرد را به فراموشي مبتلا مي کند و در اين بيماري سلول هاي مغز به تدريج تخريب مي شوند و فرد ديگر قادر نيست خاطرات گذشته را به ياد آورد يا رويدادهاي جديد را درمغز خود شکل دهد.
دکتر نادر نيک پرست درباره عوامل موثر در ايجاد آلزايمر بيان کرد: مهم ترين عامل سن است و طبق مطالعات، ميزان ابتلا به اين بيماري در تمام سنين يک درصد و در افراد 65 سال، 5 درصد است و پس از 65 سالگي به ازاي هر 5 سال افزايش عمر، 2 برابر مي شود.


وي افزود: عامل مهم ديگر زمينه ژنتيکي است و 40 درصد از مبتلايان به آلزايمر در اثر دخالت عوامل ارثي به اين بيماري مبتلا مي شوند و رژيم غذايي پر جربي و پر کالري در اين افراد احتمال بروز بيماري را افزايش مي دهد.
به گفته وي عواملي از قبيل وارد آمدن آسيب به جمجمه، بيماري ديابت، کم تحرکي، اضافه وزن، افزايش فشار خون و کلسترول بالا نيز در بروز و پيشرفت اين بيماري موثر است.
دکتر نيک پرست خاطر نشان کرد: پيشرفت بيماري را مي توان به 3 مرحله تقسيم کرد و در مرحله اول اختلال حافظه رفته رفته نمايان مي شود، بيمار در اين مرحله از عمده کارهاي روز مره و شخصي خود بر می آيد ولي اداره امور اجتماعي نظير خريد و انجام کارهاي بانکي براي او دشوار است.
وي اضافه کرد: در مرحله دوم اختلال حافظه پيشرفت مي کند و علائم رواني رفتاري نظير ترس، اضطراب، افسردگي، بي خوابي و بي قراري ديده مي شود و بيمار قدرت تشخيص زمان و مکان را از دست مي دهد و گويش او دچار اختلال مي شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي ادامه مي دهد: در مرحله سوم اختلال حافظه تا جايي پيشرفت مي کند که بيمار حتي نام خود را فراموش مي کند، قدرت تکلم وی از بين مي رود و عضلاتش سفت مي شود، امکان بلع غذا مشکل مي شود و ديگر قادر نيست از بستر خارج شود و کنترل اعمال دفعي نيز از بين مي رود.
اين مقام بهداشتي تصريح کرد: ‌تا کنون راه تضمين شده اي براي پيشگيري از آلزايمر وجود نداشته است اما تحقيقات اخير روش هايي چون تغذيه سالم، ورزش و کنترل وزن را در پيشگيري از آن موثر مي دانند.
وي با اشاره به اين که در حال حاضر بيش از 12 ميليون نفر در سراسر جهان به بيماري آلزايمر مبتلا هستند و انتظار مي رود تا سال 2025 ميلادي اين رقم به 22 ميليون نفر افزايش يابد، تاکيد کرد: با انجام تمرينات فکري، تحرک بدني مناسب، نوشيدن به اندازه مايعات و آب، خودداري از مصرف خود سرانه دارو، پيروي از رژيم غذايي سرشار از ميوه و سبزي و استفاده از دارو هاي کاهنده کلسترول و فشار خون مي توان گام موثري در کاهش احتمال بروز آلزايمر بر داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر