اگر از خستگي مي‌ناليد، بخوانيد

نوشته : اعظم اسلامي مجد
درست غذا خوردن مسأله بسيار مهمي است، خصوصا براي افرادي كه دچار احساس كوفتگي و خستگي زياد مي‌شوند. فرقي نمي‌كند كه خستگي‌هاي شما ناشي از فشارهاي زياد روحي، جسمي و يا احساسي باشند. احساس خستگي و كوفتگي فقط در يك مقطع زماني كوتاه شما را آزار نمي‌دهد، بلكه اگر درصدد درمان آن نباشيد، اثر آن شديدتر خواهد شد و خطر بيماري‌هاي مختلف را در شما افزايش مي‌دهد.
اما نكته اصلي اين است كه شما مي‌توانيد با خستگي مبارزه كنيد، مي‌توانيد با هر لقمه‌اي كه گاز مي‌زنيد آن را از بين ببريد. در اينجا به ذكر پنج نوع ماده غذايي فوق‌العاده كه اين قابليت را دارند و البته هضم آنها نيز بسيار آسان است، مي‌پردازيم:

جو دوسر
جو دوسر در ميان غلات بهترين است. پزشكان و متخصصان تغذيه براي بيماراني كه ديابت دارند، توصيه مي‌كنند جو دوسر بخورند، زيرا اين ماده غذايي ميزان قندخون را در حد نرمال نگاه مي‌دارد.
جو دوسر با محتويات فيبري كه دارد، سبب طولاني‌تر شدن عمر، جلوگيري از پرخوري در طول روز، از بين رفتن تنبلي، كندي و خستگي مي‌شود.
فيبر موجود در جو دوسر، سبب هضم غذا مي‌شود. به غير از فيبر، جو حاوي مقدار قابل توجهي منيزيم، پروتئين و فسفر است. اين سه نوع ماده مغذي، در بالا بردن سطح انرژي بسيار موثرند. علاوه بر اين مواد، جو دوسر حاوي ويتامين B1 است. اين ويتامين در توليد انرژي نقش مهمي ايفا مي‌كند. كمبود ويتامين B1 سبب كاهش انرژي و از دست دادن اشتها مي‌شود. ويتامين B1 در چرخه تجزيه مواد غذايي و تبديل آنها به انرژي موثر است.
بهتر است جو دوسر صبح‌ها خورده شود. در بين وعده‌هاي غذايي، صبحانه از بقيه مهم‌تر است، زيرا خوردن صبحانه، سبب تنظيم دوباره بدن و سوخت‌گيري آن مي‌شود.
ماست
ماست غالبا به عنوان دسر استفاده مي‌شود و سرشار از پروتئين است. از آنجايي كه ماست بافت نرمي دارد، جذب آن توسط بدن بسيار سريع‌تر و آسان‌تر از ساير غذاهاي سفت و منجمد انجام مي‌شود. ماست حاوي مقدار زيادي پروبيوتيك است. پروبيوتيك از بدن در برابر عوامل بيماريزا محافظت مي‌كند و باكتري‌هاي زيان آور را از بين مي‌برد. پروبيوتيك‌ها نيز همانند فيبرها به هضم غذا كمك مي‌كنند.
مي‌توان آن را به عنوان يك عصرانه دلچسب يا اسنك قبل از رفتن به سركار ميل كرد، زيرا ماست اين قدرت را دارد كه سريعا به شما انرژي بدهد. از ماست مي‌توانيد در كنار غذاهاي ديگر نيز استفاده كنيد، مثلا سر ميز شام همراه با غذايي كه مي‌خوريد يك پياله ماست هم ميل نماييد. البته بهتر است غذايي كه به همراه ماست ميل مي‌كنيد، منبع آهن غير هِم نباشد.
سعي كنيد دست كم هفته‌اي سه بار ماست بخوريد. بهتر است از ماست كم چرب استفاده كنيد.
اسفناج
اسفناج سرشار از مواد مغذي و دشمن سرسخت خستگي مي‌باشد و عملكرد بدن را به نقطه اوج مي‌رساند. اسفناج نه تنها سرشار از آهن است، بلكه حاوي منيزيم و پتاسيم نيز مي‌باشد.
اسفناج حاوي ويتامين C نيز هست كه به جذب آهن كمك مي‌كند.
منيزيم، يك ماده معدني ديگر است كه در توليد انرژي نقش عمده‌اي دارد و به طور مستقيم، بر روي سيستم اعصاب، گوارش و عروق كرونر تاثير مي‌گذارد. كمبود منيزيم در بدن موجب كندي ذهن و جسم مي‌شود. علايم كمبود منيزيم در بدن عبارتند از عدم تعادل ميزان قند خون، افسردگي، ضعف عضلاني، انقباض ماهيچه‌ها، تنش‌هاي جسمي، انرژي كم، خستگي، بدخوابي، گيجي و كاهش اشتها. براي جذب منيزيم، آهن، پتاسيم و ويتامين C كافي در بدن، تا حد امكان، از اسفناج در كنار غذاهاي خود استفاده كنيد. شما مي‌توانيد اسفناج را بخارپز نموده و به همراه تخم‌مرغ، براي داشتن يك صبحانه كامل، ميل نماييد. اسفناج بعد از طبخ بسيار نرم مي‌شود و مي‌توان از آن در كنار هر غذايي استفاده كرد.

آجيل و دانه‌ها
آجيل‌ها و دانه‌ها سرشار از پروتئين و اسيدهاي چرب امگا-3 هستند و بسته به نوع آجيلي كه انتخاب مي‌كنيد، مقادير زيادي منگنز، منيزيم، پتاسيم و فسفر دارند كه تمامي اين مواد توليدكننده انرژي هستند. دانه‌هاي كدوتنبل، بادام و فندق نيز منبع منيزيم مي‌باشند كه از خستگي و كوفتگي عضلات جلوگيري مي‌كنند. تخم‌هاي گل آفتابگردان، كدو تنبل و بادام نيز با احساس خستگي مبارزه مي‌كنند و موجب بهبود وضعيت خواب مي‌شوند.
مصرف به اندازه و مرتب آجيل و دانه‌ها مي‌تواند به سلامت جسم كمك بسياري كند. شما مي‌توانيد مقداري آجيل در داخل كشو، جيب و يا كيف خود بريزيد و هر از چند گاهي با احساس گرسنگي از آنها ميل كنيد. به اين ترتيب مطمئن مي‌شويد كه به جاي استفاده از موادغذايي بي‌خاصيت و در بيشتر موارد مضر، خوراكي سالمي ميل كرده‌ايد. مقدار مصرف آنها نيز بهتر است روزانه در حدود يك مشت كوچك باشد.

حبوبات
حبوبات را غذاهاي معجزه‌گر مي‌نامند كه علاوه بر داشتن خواص فراوان، در صف اول مبارزه با خستگي و كوفتگي بدن قرار دارند. تركيب غذايي حبوبات به گونه‌اي است كه انرژي را به صورت پيوسته و ثابت به مصرف بدن مي‌رساند. تمام انواع حبوبات، چربي بسيار كم، فيبر بالا و كربوهيدرات و پروتئين مناسب و مفيدي دارند. حبوبات حاوي پتاسيم، منيزيم، فسفر، مس و آهن هستند (البته آهن آنها در مقايسه با گوشت‌ها كمتر است و جذب كمتري هم دارد). پروتئين و فيبر موجود در حبوبات سبب ايجاد تعادل در ميزان قندخون و كمك به هضم غذا مي‌شوند و از افزايش وزن نيز پيشگيري مي‌كنند. حبوبات مي‌توانند جايگزين‌هاي مناسبي براي گوشت قرمز باشند، اما ميزان كالري آنها كمتر از گوشت است.
منيزيم موجود در حبوبات، سبب استراحت و آرامش اعصاب مي‌شود، گردش خون را تنظيم مي‌كند و خستگي‌هاي روحي و جسمي را از بين مي‌برد.
حبوبات را در كنار همه غذاها مي‌توان خورد، البته بهتر است حبوبات را يك غذاي كامل به حساب آوريد. مقداري روغن زيتون و كمي پودر سير به حبوبات طعم بهتري مي‌دهد و شما مي‌توانيد در هر وعده غذايي آن را با اشتهاي بيشتري ميل كنيد.
در جمع‌بندي بايد يادآوري نمود كه در يك رژيم غذايي كامل و مناسب، رعايت تعادل و تنوع غذايي بسيار اهميت دارد. به اين ترتيب، لازم است از كليه مواد غذايي از قبيل غلات، سبزيجات، ميوه‌ها، لبنيات و گوشت‌ها در حد مناسب استفاده شود، ولي حبوبات را نيز به ميزان كافي در برنامه غذايي خود بگنجانيد.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر