اگر سفره‌تان سالاد كم دارد...

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
اين روزها تقريبا هر روز كلمه «كالري» را از دهان افراد مختلف مي‌شنويم. با اين همه توصيه منابع مختلف درباره مراقبت از وزن و عوارض ناخوشايند چاقي براي سلامتي، بسياري از افراد در خوردن دقت مي‌كنند يا حداقل سعي مي‌كنند اين كار را انجام دهند.
سالاد‌ها در رژيم‌هاي لاغري ارزش ويژه‌اي دارند و كساني كه رژيم لاغري دارند بايد به موادي كه در تهيه سالاد‌ها به كار مي‌برند دقت كنند تا سالاد خوردن، برعكس باعث چاقي آنها نشود.
موادي كه مي‌توانند سالاد ‌ها را زيانبار كنند ...

موادي چون گوشت‌ها يا نان‌هاي برشته شده در سالاد‌ها كالري اضافي به بدن شما تحميل مي‌كنند. مغز‌ها و دانه‌ها سالم‌ترند، ولي آنها هم كالري زيادي در خود دارند. بسياري از ما به اشتباه فكر مي‌كنيم مغز‌هايي مانند گردو، فندق و پسته چون كوچك هستند خوردنشان باعث چاقي نمي‌شود! در حالي كه همين خوراكي‌هاي كوچك بسيار پر‌كالري هستند.
اگر وزنتان متناسب است و به طور كلي بدون رژيم گرفتن مراقب وزن‌ خود هستيد، به ميزان متعادل از مغز‌ها در سالاد‌ بريزيد، زيرا پروتئين و مقادير فراواني از چربي‌هاي غير‌اشباع دارند كه براي حفظ سلامتي بدن بسيار ضروري است.
چاشني سالاد
به جاي اينكه روي سالاد‌تان چاشني‌هاي چرب و چاق كننده‌ بريزيد، از چاشني‌هاي سالمي مانند آبليموي طبيعي، سركه و ماست كم‌چرب به همراه اندكي نمك، سير يا فلفل استفاده كنيد. اين ديگر بستگي به سليقه خودتان دارد. روغن زيتون هم يكي از عالي‌ترين چاشني‌هايي است كه مي‌توانيد به سالاد‌ اضافه كنيد. روغن زيتون هم كالري بالايي دارد، ولي براي قلب بسيار مفيد است و مي‌تواند به كاهش كلسترول بد خون‌ (LDL) كمك كند، ولي چون كالري موجود در آن زياد است، بايد در مصرف آن اعتدال را رعايت كنيد.
اگر در تهيه سالاد از موادي مانند پنير به خصوص پنير پر‌چرب، مرغ سرخ شده و گوشت فرآوري شده استفاده نماييد، يك سالاد پركالري تهيه خواهيد كرد. به علاوه چربي‌هاي اشباع و مضر موجود در موادي مانند گوشت يا مرغ سرخ شده، مي‌توانند كلسترول بد خون شما را بالا ببرند و باعث سخت شدن جداره شريان‌ها و گرفتگي عروق شوند.
سالاد‌هاي سالم چه دارند؟
سالاد‌هايي كه حاوي موادي چون انواع سبزي‌ها (مانند كاهو، كلم، هويج، پياز، كلم بروكلي، جعفري، پياز و سبزي‌هاي ديگر) هستند يا از ميوه‌هاي مختلف (مانند سيب، پرتقال، موز، خيار و مانند اينها) تهيه شده‌اند، كالري كمي دارند و در عوض سرشار از ويتامين‌هاي مختلف به خصوص A و C و مواد معدني چون كلسيم، مس، پتاسيم و آهن هستند كه وجود‌شان براي حفظ سلامتي بدن حياتي است.
هر روز سالاد‌هاي سالم بخوريد...
اگر سالادي كه درست كرده‌ايد گوشت، پنير يا سس‌هايي چون مايونز در خود ندارد، درباره كالري آن نگران نباشيد. اگر هر روز يك سالاد تهيه شده با ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه بخوريد، مي‌توانيد از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف پيشگيري كنيد. لازم است در تهيه سالاد از انواع و اقسام مواد سالم استفاده شود تا هم تمامي ويتامين‌ها و مواد معدني لازم به بدن برسند و هم اينكه با يكنواخت شدن سالاد‌ها، از خوردن هر روزه آنها دلزده نشويد.
سالاد بايد ميوه‌ها و سبزي‌هاي خام را در خود داشته باشد، چرا كه اين خوراكي‌ها سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه از بدن در برابر ابتلا به انواع بيماري‌ها مانند بيماري‌هاي قلبي - عروقي و سرطان محافظت مي‌كنند. ويتامين‌هاي A‌ و C دو نوع از اين آنتي‌اكسيدان‌ها هستند. به علاوه ميوه‌ها و سبزي‌ها داراي ويتامين‌ها و مواد معدني ضد‌پيري مي‌باشند كه به حفظ سلامت و زيبايي موها، تازگي و جوان ماندن پوست و داشتن ناخن‌هاي مستحكم كمك مي‌كنند، بنابراين اگر سالاد‌هاي سالم جزء هميشگي برنامه غذايي‌ شما باشند، مي‌توانيد به حفظ سلامتي اندام‌هاي داخلي و حفظ زيبايي و طراوت ظاهر‌ي خود كمك بزرگي بكنيد.

منبع: دنیای تغذیه  ش۹۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر