کره بادام زمینی فوايد و هشدارها

نوشته  : آسیه محمدزاده کارشناس ارشد تغذیه 
فوايد کره بادام‌ زميني
کره بادام‌زميني جزء لذيذترين محصولات تهيه شده از بادام‌زميني است و حدود يک سوم بادام‌زميني کشت شده در سراسر دنيا، صرف تهيه کره آن مي‌شود. كره بادام زميني تقريبا همان خواص بادام زميني را دارد. بادام زميني حاوي پروتئين با كيفيت عالي و ميزان زيادي چربي است، اما ببينيم مصرف كره بادام زميني به چه کساني توصيه مي‌شود و براي چه افرادي ممنوع است.
كره بادام زميني و چربي خون
تحقیقات و بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند، چربی بادام زمینی و كره بادام زمینی برای انسان مفید است و از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي پيشگيري مي‌كند، زيرا 85 درصد چربی موجود در بادام زمینی، چربی غیراشباع است. چربي‌های غیراشباع، كلسترول خون را پايین می‌آورند و از این طریق در سلامت قلب مؤثرند. بادام زميني و كره آن فاقد چربي‌هاي ترانس و كلسترول هستند.

وقتی توصیه می‌شود افراد دریافت چربی خود را به صورت متعادل تنظیم كنند، به این معنا نیست كه چربی را از رژیم غذایی خود حذف كنند. طبق توصیه‌های تغذیه‌ای تا 30 درصد انرژی غذا را باید از چربی‌ها به دست آورد و این مقدار مناسبی است. البته نوع چربی كه این 30 درصد را تشكیل می‌دهد، خیلی مهم است.
طی مطالعه انجام شده در یكی از دانشگاه‌های آمریكا، اثرات رژیم غذایی حاوی بادام زمینی و كره آن در كاهش كلسترول خون مورد بررسي قرار گرفت. نتایج نشان داد كه خطر بروز بیماری‌های قلبی با مصرف متناوب و مكرر
بادام زمینی (هر بار به مقدار كم) كاهش می‌یابد.
مصرف بادام زميني و كره آن باعث كاهش ميزان كلسترول كل، LDL كلسترول (كلسترول بد) و تری گلیسیرید خون و حفظ و نگهداری ميزان HDL كلسترول (كلسترول خوب) خون مي‌شود.
همچنين كره بادام زميني حاوي فيتوسترول است که ساختاري شبيه کلسترول موجود در غذاهاي حيواني دارد، با اين تفاوت که بر خلاف کلسترول، فيتوسترول براي سلامت قلب و عروق مضر نيست. هر 32 گرم کره بادام‌زميني حدود 50 ميلي‌گرم فيتوسترول دارد. براساس نتايج مطالعات، مصرف 2 گرم فيتوسترول در روز مي‌تواند ميزان LDL خون را تا 10 درصد كاهش دهد و در صورتي که فرد رژيم کم چربي داشته باشد، مي‌تواند ميزان LDL خون را تا 20درصد كاهش دهد.
 تحقيقات نشان داده‌اند که مصرف حداقل
4 بار بادام‌زميني در هفته، تا 37 درصد از ابتلا به  بيماري‌هاي قلبي- عروقي پيشگيري مي‌كند. پس اگر مي‌خواهيد از اين بيماري‌ها در امان باشيد، يک مشت بادام‌زميني (حاوي ده عدد) يا يک قاشق سوپخوري کره بادام‌زميني را 4 بار در هفته مصرف كنيد.
كره بادام زميني و سرطان
براساس نتايج حاصل از مطالعات،  مصرف 10 عدد بادام زميني يا يک قاشق سوپخوري کره بادام‌زميني در هفته از بروز سرطان روده در زنان پيشگيري مي‌کند. فيتوسترول موجود در بادام‌زميني و کره بادام‌زميني  سرعت رشد سلو‌ل‌هاي سرطاني موجود در پستان، روده بزرگ و پروستات را کند كرده و از بروز سرطان ريه در افراد مستعد پيشگيري مي‌كند. همچنين، بادام‌زميني حاوي نوعي ماده آنتي‌اکسيدان به نام رزوراترول است که در بدن  به يك ترکيب ضد سرطاني به نام پيساتانول تبديل مي‌شود.
اين تبديل به کمک نوعي آنزيم که در تومورهاي سرطاني وجود دارد، ايجاد مي‌شود و به اين ترتيب از رشد تومورها جلوگيري خواهد شد.
كره بادام زميني و ديابت
ثابت شده است که مصرف منظم کره بادام‌زميني (حداقل 5 قاشق سوپخوري در هفته) از بروز ديابت نوع 2 در زنان پيشگيري مي‌کند.
 فيبر و منيزيم موجود در کره بادام‌زميني از جمله دلايل ضدديابتي بودن اين ماده غذايي هستند.
كره بادام زميني و سنگ كيسه صفرا
بسياري از مطالعات نشان داده‌اند كه مصرف مرتب کره بادام‌ زميني احتمال ابتلا به سنگ صفرا در مردان و احتمال برداشتن کيسه صفرا در زنان را کاهش مي‌دهد. براساس نتايج حاصل از يك مطالعه كه در طول 20 سال روي بيش از 80 هزار زن انجام گرفت، زناني که حداقل دو قاشق سوپخوري بادام‌زميني يا کره بادام‌زميني در هفته مصرف مي‌کردند،  تا 25 درصد کمتر از ساير زنان به سنگ صفرا مبتلا شدند. دليل اين خاصيت بادام زميني وجود فيبرهاي غذايي، فيتوسترول و منيزيم در آن است.
ساير مواد مغذی موجود در كره بادام زمینی
هر 100 گرم کره بادام‌ زميني، حاوي 100 ميلي ‌گرم فيتواستراديول است. مصرف فيتواستراديول باعث پيشگيري از پوكي استخوان و كاهش مشكلات قاعدگي مي‌شود.
كره بادام زميني منبع ویتامین‌ها و املاحي از قبيل ويتامين B1، نیاسین (ويتامين B3)، اسید پانتوتنیك (ويتامين B5)، ويتامين B6، اسید فولیك (ويتامين B9)، ویتامینE ، پتاسيم، فسفر، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و  همچنین رنگدانه‌های گیاهی و فیبر است.
شرايط نگهداري كره بادام زميني
کره بادام‌زميني طبيعي را مي‌توان به مدت يک يا دو هفته در هواي آزاد و دو ماه در يخچال‌ نگه داشت.
 هشدارها
در بعضي موارد بادام زميني و يا كره آن در اثر عدم دقت در توليد و يا شرايط نگهداري، به قارچ سمي آفلاتوكسين(Aflatoxin) آلوده مي‌شوند كه سرطانزا بوده و باعث ابتلا به سرطان كبد مي‌شود.
بادام‌زميني جزء مواد غذايي آلرژي‌زا (حساسيت‌زا) است.
 اولين علايم آلرژي به بادام زميني به صورت آبريزش بيني يا خارش پوست است. ساير علايم عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتي شكمي، سوزش زبان، سختي تنفس، گلو درد يا درد در ساير نواحي بدن، افت ناگهاني فشارخون،‌ سرگيجه، بيهوشي و حتي مرگ، بنابراين افراد مبتلا به آلرژي غذايي بايد از مصرف  هر گونه غذاي حاوي بادام‌زميني از جمله كره بادام زميني خودداري کنند.  مصرف بادام زميني و فرآورده‌هاي آن در كودكان زير دو سال ممنوع است كه به علت احتمال وجود آلرژي نسبت به آن در كودك مي‌باشد. گاهي پزشک به افرادي كه مستعد ابتلا به سنگ كليه و مثانه هستند، توصيه مي‌کند از خوردن مواد غذايي حاوي اگزالات از جمله بادام زميني و كره‌ آن خودداري کنند، زيرا اين ترکيبات احتمال بروز اين سنگ‌ها را افزايش مي‌دهند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 96

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر