براي آنهايي كه چاقي موضعي دارند...

نوشته: تحريريه دنياي تغذيه 

همه از چاقي بيزار هستند و مي‌دانند اين عارضه احتمال ابتلا به انواع بيماري‌ها (از بيماري‌هاي قلبي‑عروقي گرفته تا سرطان) را افزايش داده و سلامتي فرد را در معرض خطر قرار مي‌دهد. ضمن اينكه احتمال بروز افسردگي در اين افراد بيشتر است؛ چرا كه از وضع اندام خود خجالت مي‌كشند، نمي‌توانند لباس‌‌هاي زيبايي را كه در بازار وجود دارد، بپوشند و اگر در رژيم هم باشند، از خوردن بسياري از خوراكي‌‌هاي خوشمزه محروم هستند.



نوع ديگري از چاقي
يكي ديگر از انواع چاقي كه بسياري از افراد را رنج مي‌دهد، چاقي‌هاي موضعي است. همه ما اين افراد را ديده‌ايم و شايد خودمان هم يكي از آنها باشيم و ندانيم چه كار كنيم تا علاوه بر كاهش وزن كلي، چربي‌هاي اضافي بازوها، ران‌ها، باسن، شانه‌ها يا صورت و گردن را كم كرده و با ساير قسمت‌ها متناسب كنيم. اين كار به مراتب سخت‌تر از كاهش وزن كلي است و بسياري از افراد نمي‌توانند در اين كار موفق شوند. آنها نمي‌توانند لباس دلخواه‌ خود را بخرند، چون مثلا شلواري كه انتخاب مي‌كنند، به قدشان مي‌خورد، ولي باسن، شكم يا ران‌هاي چاق آنها نمي‌گذارد شلوار درست به تن آنها برود و دگمه يا زيپ آن كامل و به راحتي بسته شود. از اين رو مجبور مي‌شوند عليرغم ميل خود شلواري بخرند كه يكي از اين اندام‌هاي چاق را پوشش دهد و اين امر موجب نامتناسب شدن كل شلوار با بالاتنه يا ساق‌هاي لاغر آنها خواهد شد. اين نكته كه به خصوص براي زنان اهميت بيشتري دارد، قابل حل است؛ ولي بيشتر افراد با استفاده از روش‌هاي غلط سعي در رفع آن دارند كه به نتيجه نمي‌رسند.
چاقي گردن و غبغب
گردن هم يكي از نقاطي است كه دچار اين حالت مي‌شود و بسياري از كساني كه موفق به كاهش وزن كلي‌ خود مي‌شوند، نمي‌توانند چربي اضافي اين قسمت را از بين ببرند. معمولا وقتي سن افراد بالاتر مي‌رود، اين چاقي موضعي خود را بيشتر نشان مي‌دهد. جاذبه زمين و افزايش سن دو علت مهم بروز اين حالت ناراحت‌كننده هستند. داشتن غبغب براي هيچ‌كس، چه پير و چه جوان، اصلا خوشايند نيست و جالب اينكه غبغب فقط در افراد مسن ايجاد نمي‌شود، بلكه تعدادي از جواناني كه مي‌خواهند وزن كم كنند هم دچار اين حالت مي‌شوند. در اينجا روش‌هايي براي رفع اين مشكل ارائه مي‌شود.
پاسخ به چند سوال...
 آيا اين حالت مي‌تواند ارثي باشد؟
بله، ژنتيك هم در اين ميان نقش دارد. در واقع ممكن است فرد چاقي كه براي كاهش وزن رژيم گرفته و ورزش مي‌كند، ابتدا مشاهده نمايد كه گردنش لاغر شده، ولي فرد ديگري با شروع روند كاهش وزن، همچنان غبغب داشته باشد. اين ديگر به شانس شما بستگي دارد! ولي نگران نباشيد. حتي اگر ژن‌ها رفع اين چاقي موضعي را براي‌ شما سخت كنند، باز هم مي‌توانيد به تدريج، با سالم غذا خوردن، انجام  منظم ورزش‌هاي مناسب و علمي و با عزم و اراده راسخ، اين مشكل را حل كنيد.
 چرا گردنم اين قدر چاق شده و غبغب پيدا كرده‌ام؟
از زبان كارشناسان:
اولين اقدام در اين مورد، اصلاح رژيم غذايي‌ است. اگر عوامل زمينه‌اي ديگر مانند برخي بيماري‌هاي خاص يا مصرف داروهايي كه چاقي از عوارض جانبي آنهاست را كنار بگذاريم، بيشتر افراد چاق به خاطر پرخوري و نادرست غذا خوردن يا حتي نادرست رژيم گرفتن چاق شده‌‌اند و همين افراد بيشتر اوقات غبغب پيدا مي‌كنند و عليرغم موفقيت در كاهش وزن كلي، باز هم از اين مشكل رنج مي‌برند. به همين خاطر داشتن رژيم غذايي مناسب و پيروي منظم از آن، اولين و مهم‌ترين راه براي حل اين مشكل است.
چربي اضافي در بدن افراد چاق در همه جاي بدن، از جمله گردن، تجمع پيدا مي‌كند و حتي اگر درست غذا خورده باشيد، تمام تمرين‌هاي لازم را براي كاهش وزن انجام داده باشيد و در نهايت به اندام دلخواه رسيده باشيد، باز هم در برخورد اول اين گردن چاق و غبغب بزرگ است كه نگاه‌هاي افراد را متوجه آن مي‌كند و اندام زيبا و هيكل متناسب شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
 آيا اگر تغذيه‌ام سالم و علمي باشد، مي‌توانم اين مشكل را راحت‌تر حل كنم؟
بله البته، پيروي مستمر و مرتب از يك رژيم غذايي سالم و سرشار از مواد مغذي كه بدون اضافه كردن وزن همه نيازهاي غذايي بدن‌ را تامين كند، قطعا به شما كمك خواهد كرد. خوردن ماهي، مرغ، لوبيا، مغز‌ها، انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها و غلات كامل، متابوليسم بدن را تسريع مي‌كند و باعث مي‌شود كه چربي بدن‌ راحت‌تر بسوزد. همچنين، به حجم غذايي كه مي‌خوريد دقت كنيد. بهتر و علمي‌تر اين است به جاي اينكه به خود‌ فشار آوريد و در روز فقط دو وعده غذا بخوريد، طي روز پنج يا شش وعده  غذاي سبك‌تر و با حجم كمتر ميل كنيد.
 چرا با انجام اين همه تمرين‌هاي موضعي باز هم گردنم لاغر نشده و هنوز غبغب دارم؟ 
شما بايد يك واقعيت را در نظر بگيريد و آن اينكه تا وقتي وزن كل بدن را پايين نياوريد، هر قدر هم كه ورزش‌هاي مخصوص گردن انجام دهيد، نخواهيد توانست چربي ناخوشايند اين قسمت را از بين ببريد؛‌ مگر آنكه ليپوساكشن كنيد و با روش جراحي چربي‌هاي تجمع يافته در گردن‌ را در بياوريد.
 چه كار كنم تا همزمان با لاغر شدن، غبغب زشتم را هم ناپديد كنم؟
در درجه اول بايد از غذاهاي شيرين پرهيز كنيد؛ چون بسيار پر‌كالري هستند. اگر به بدن‌ كالري اضافي تحميل كنيد، آن را به چربي تبديل خواهد كرد. يكي از  مهم‌ترين اصولي كه افراد چاق براي لاغر شدن بايد به آن توجه كنند اين است كه از خوردن خوراكي‌هاي شيرين بپرهيزند. بديهي است در غير اين صورت نبايد انتظار داشته  باشيد كه لاغر شويد و اگر فكر مي‌كنيد با ادامه اين روند گردنتان هم لاغر مي‌شود و از شر چربي‌هاي اضافي زير چانه‌ خلاص خواهيد شد، سخت در اشتباه هستيد.
  چه غذاهايي را بايد از رژيم غذايي‌ حذف يا مصرف آنها را محدود كنم؟
شيريني‌ها
بايد لذت خوراكي‌هاي بسيار شيرين را فراموش كنيد و جلوي خودتان را بگيريد. چيزهايي مانند انواع شكلات، كيك، دسر‌هاي شيرين، بستني و مربا، آب نبات و نان‌ شيريني‌ها از مضر‌ترين خوراكي‌هايي هستند كه نه اجازه مي‌دهند كل بدنتان لاغر شود و نه غبغب‌ از بين برود. سعي كنيد اصلا سراغ اين خوراكي‌ها نرويد يا حداقل به مقدار بسيار كم از آنها بخوريد.
چربي‌هاي اشباع
جدا از مصرف غذاهاي شيرين اجتناب نماييد و تا حد امكان آنها را از فهرست غذايي خود حذف كنيد. غذاهايي كه داراي چربي‌هاي اشباع هستند نيز چنين وضعيتي دارند و اگر مصرف آنها را ادامه دهيد و به گمان خودتان همچنان روي رژيم باشيد، نتيجه‌اي نخواهيد گرفت و شايد اوضاع به مراتب بدتر هم بشود. غذاهاي سرخ‌شده، هله هوله‌هايي مانند چيپس سيب زميني، كره و بيسكويت‌هاي شور و كرم‌دار را كنار بگذاريد و مصرف غذاهايي مثل پنير و تخم مرغ را هم كه داراي چنين چربي‌هايي هستند، ولي نمي‌توانيد به طور كلي آنها را از رژيم غذايي خود حذف كنيد، محدود نماييد.
البته در اين مورد هم مانند هر عارضه‌اي خود‌درماني ممنوع است و براي لاغر شدن، حذف يا محدود كردن مصرف هر ماده غذايي بنا به شرايط جسمي هر فرد فرق مي‌كند و بايد با پزشك متخصص و كارشناس تغذيه مشورت كرد. نكات اشاره شده در اين برداشت آزاد در حالت كلي هستند و ممكن است براي كساني كه به هر دليل شرايط ويژه جسمي يا رواني دارند، كمك‌كننده نباشند.
 چه غذاهايي بخورم تا گردن چاق و چين‌هاي اضافي زير چانه‌ام زودتر از بين بروند؟
بهترين گزينه براي چنين افرادي خوردن غذاهاي
پر فيبر است. اين تقريبا در مورد همه رژيم‌هاي لاغري، از جمله لاغري موضعي صدق مي‌كند. در واقع، ميزان چربي اشباع در  اين خوراكي‌ها بسيار اندك است و همين به سوزاندن چربي بدن كمك مي‌كند. به طور كلي همه سبزي‌ها و ميوه‌ها حاوي فيبر هستند كه مهم‌ترين آنها شامل كلم بروكلي، كلم بروكسل و نخود فرنگي، ميوه‌هايي چون سيب، موز و پرتقال، برنج قهوه‌اي، نان‌هاي سبوسدار (پخته‌شده با آرد گندم كامل)، بادام و بلغور جو است.
 آيا براي از بين بردن غبغب تمرين‌هاي فيزيكي هم مفيد است؟
انجام تمرين‌هاي كششي مخصوص گردن و ورزش كردن به طور مرتب مي‌تواند به شما در لاغر كردن گردن‌ (مانند لاغر كردن ديگر قسمت‌هاي بدن) كمك كند يا دست كم روند كاهش ميزان چربي گردن و از بين بردن غبغب را راحت‌تر كرده و سرعت بخشد. براي از بين بردن چربي‌هاي اضافي گردن و غبغب و به طور كلي كاهش وزن، تنها رعايت يك رژيم غذايي سالم و علمي كه كارشناس تغذيه آن را تجويز كرده باشد، چاره ساز نيست؛ بلكه بايد روند چربي‌سوزي در بدن تسريع شود و به اين منظور، تمرين‌هاي منظم و روزانه ورزشي خاص كه باز هم يك كارشناس يا مربي  تجويز كرده باشد، ضروري است.
 آيا مي‌توانم به سالن ورزشي بروم؟
البته، چرا كه نه! اگر واقعا نمي‌دانيد كه روش صحيح و مناسب اين نرمش‌‌هاي موضعي چيست، در يك سالن ورزشي ثبت نام كنيد. در آنجا مربي‌ها تكنيك‌هاي درست را آموزش مي‌دهند و مي‌توانيد از وسايلي كه به پيشبرد سريع‌تر اين روند كمك مي‌كنند هم استفاده كنيد. البته هميشه يادتان باشد كه كار كردن با اين دستگاه‌ها دستورات خاص خود را دارد و بدون رعايت كامل آنها ممكن است بيش از آنچه فكر كنيد به خودتان آسيب برسانيد يا حتي مشكلتان را بيشتر كنيد.
 براي لاغر كردن گردن بايد چه حركاتي انجام داد؟
تعدادي از تمرين‌هايي كه مي‌توانيد انجام دهيد به شرح زير است:
 در حالي كه پشتتان را تا حد ممكن صاف نگه داشته‌ايد، نشسته يا ايستاده به آرامي سرتان را به سمت راست خم كنيد؛ به طوري كه گوشتان با شانه تماس پيدا نكند. در اين حالت سر شما بايد در زاويه‌اي 40 تا 45 درجه نسبت به شانه قرار گيرد. 10 ثانيه به همين حالت بمانيد و سپس به آرامي سرتان را بلند كرده، در حالت عادي قرار دهيد و همين كار را براي سمت چپ تكرار كنيد. چهار بار اين سري حركات را انجام دهيد.
 سرتان را طوري به عقب خم كنيد كه بتوانيد سقف را ببينيد. 2 ثانيه به همين حال بمانيد و سپس سر را آهسته به حالت اول برگردانيد. روزي 5 تا 10 بار اين كار را انجام دهيد. اين تمرين قطعا براي از بين بردن غبغب موثر خواهد بود. اين حركت را هم مي‌توانيد نشسته انجام دهيد و هم ايستاده؛ در هر حال بايد پشتتان را صاف نگه داريد.
 براي انجام اين تمرين پيش از اينكه سرتان را به سمت شانه راست خم كنيد، ابتدا دست راست خود را روي سمت راست سرتان قرار دهيد. وقتي داريد سرتان را به سمت شانه راست خود خم مي‌‌كنيد، با همان دست به سرتان فشار بياوريد. اين فشاري كه در جهت عكس وارد مي‌شود و اجازه نمي‌دهد سر خم شود و خم كردن آن را سخت‌تر مي‌كند، به كاهش حجم چربي گردن كمك خواهد كرد. 10 ثانيه در همين حالت بمانيد، بعد سر را آرام به حالت معمولي برگردانيد و سپس اين كار را براي شانه چپ‌ انجام دهيد. اين تمرين يكي از بهترين و موثرترين تمرين‌هايي است كه براي لاغر كردن گردن توصيه مي‌شود.
اگر روي عضلات گردنتان كار كنيد، آنها رشد مي‌كنند و قوي‌تر و حجيم‌تر خواهند شد. هر قدر عضلات گردن قوي‌تر باشند، به پوست گردن شما فشار بيشتري وارد شده، پوست سفت‌تر مي‌شود و حجم چربي اضافي گردن كاهش مي‌يابد و غبغب راحت‌تر از بين مي‌رود يا دست كم كوچك‌تر مي‌شود. اين تمرين هم در يكي از حالات ايستاده يا نشسته قابل انجام است.
 يكي ديگر از نرمش‌هايي كه مي‌توانيد انجام دهيد و به حالت دلخواه خود دست يابيد، يك حركت چرخشي است. به اين ترتيب كه به حالت نشسته يا ايستاده، در حالي كه كمر‌تان را كاملا صاف كرده‌ايد، به آرامي و تا جايي كه مي‌توانيد سرتان را به سمت راست بچرخانيد. سپس به آهستگي و بدون عجله سر را به جاي اول باز گردانيد. همين كار را براي سمت چپ تكرار كنيد. اين دو چرخش روي هم يك حركت است كه بايد 5 تا 10 بار انجام شود.
 با يك حركت مقاومتي هم مي‌توان به افزايش قدرت عضلات كمك ‌كرد. براي انجام اين حركت دست‌ خود را روي پيشاني‌ قرار دهيد. در همين حال سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد سرتان را به سمت جلو يعني به همان دستتان فشار دهيد. در واقع دست شما جلوي حركت رو به جلوي سرتان را مي‌گيرد. دقت كنيد كه اگر مي‌خواهيد از اين حركت بيشترين نتيجه را بگيريد، بايد به آرامي اين فشار را وارد كنيد.
 اين نرمش هم درست مانند مورد قبلي است؛ با اين تفاوت كه اين بار دست‌هايتان را پشت سرتان در هم گره بزنيد و در همين حال سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد سر‌تان را به عقب و روي دستان در هم گره خورده فشار دهيد. اين بار هم مانند حركت بالا دقت كنيد و سرتان را آرام به عقب فشار دهيد.
 تمرين ديگري كه براي ناپديد كردن غبغب شما مفيد مي‌باشد، اين است كه به پشت دراز بكشيد و دست و پاهايتان را راست روي زمين بگذاريد. دست‌هايتان بايد كنار ران‌هايتان قرار گيرند. سرتان را بلند كنيد و چانه را به قفسه سينه برسانيد و به آن فشار دهيد. دو ثانيه در همين حال بمانيد و سپس سرتان را روي زمين بگذاريد. توجه كنيد كه هرگز سريع سر‌تان را روي زمين نگذاريد و آن را پرت نكنيد. بعد دوباره به آرامي سر را بلند كنيد و با دقت چانه را روي قفسه سينه فشار دهيد. اين مجموعه حركت را 25 بار در روز انجام دهيد. يادتان باشد به محض اينكه حس كرديد گردنتان درد گرفته ديگر ادامه ندهيد و اگر پس از مدتي استراحت درد ساكت نشد، به پزشك مراجعه كنيد.
 نفس عميق كشيدن هم كه هيچ خرجي ندارد و باز هم از تمرينات مفيد است. همزمان با هر دم و بازدم سرتان را بالا و پايين بياوريد. دقت كنيد كه حركات سر با دم و بازدم هماهنگ باشد؛ به اين معني كه هر وقت نفس را به درون مي‌كشيد (دم)، سرتان را بالا بياوريد و زماني كه نفستان را بيرون مي‌دهيد (بازدم)، سرتان را به پايين خم كنيد.
 مجموعه‌اي از نرمش‌هاي هوازي (ايروبيك)، نرمش‌هاي قدرتي و ورزش‌هايي كه انجام آنها براي سلامت قلب و عروق مفيد است، مانند دويدن، دويدن آهسته، دوچرخه سواري يا پياده‌روي سريع هم روند سوزاندن چربي‌هاي اضافي كل بدن، از جمله گردن را تسريع خواهند كرد.
 من مي‌خواهم فقط گردنم را لاغر كنم، چرا بايد وزن كل بدنم را هم پايين بياورم؟
بله، ممكن است تعجب كنيد و ندانيد چرا اين همه بر كاهش وزن كل بدن براي از بين بردن اين چربي موضعي ناخوشايند تاكيد مي‌شود؛ ولي يك واقعيت وجود دارد و آن اين است كه هيچ كس نمي‌تواند بدون كاهش وزن كلي قسمتي از بدنش را لاغر كند. تمام آگهي‌هاي رنگارنگي هم كه ادعا مي‌كنند در سالن ورزشي و تحت نظر مربيان مجرب انجام اين كار كاملا ممكن است، فقط براي جلب مشتري است. تقريبا همه كساني كه غبغب دارند و چاقي گردنشان جلب توجه مي‌كند، كلا چاق هستند و كاهش وزن به طور كلي يكي از راه‌هاي حذف چانه چندطبقه آنهاست.
يك نكته ساده و كليدي...
در واقع ساده‌ترين و كم‌خرج‌ترين راه براي رفع مشكل غبغب اين است كه هنگام راه رفتن، نشستن پشت ميز يا راه رفتن كمرتان را صاف كرده و قوز نكنيد. اگر  به اين نكته ساده توجه كنيد، شايد چربي موضعي آزاردهنده گردنتان كاملا از بين نرود، ولي پس از مدتي راست نشستن و پرهيز از خم كردن بيش از اندازه پشتتان خواهيد ديد كه گردن چاق شما كمتر به چشم مي‌آيد و جلب توجه مي‌كند.
دقت كنيد كه...
در ابتدا نرمش‌ها را به آرامي و به دفعات كمتر در روز انجام دهيد. هرگاه كه مي‌خواهيد وضعيت گردنتان را تغيير دهيد، بسيار آرام و بدون عجله اين كار را بكنيد. اگر براي انجام برخي تمرينات بالا مثل ممانعت از حركت رو به جلو يا رو به عقب سر، مي‌خواهيد از ابزاري غير از دست‌‌هايتان كه در سالن‌هاي ورزشي وجود دارند استفاده كنيد، اين كار را به دقت انجام دهيد و براي دفعات اول حتما زير نظر مربي تمرين كنيد. هيچگاه خودتان را خسته نكنيد. اگر كوچك‌ترين احساس ناراحتي كرديد و ديديد كه گردنتان درد گرفته است، فورا تمرين را قطع كنيد و با پزشك خود تماس بگيريد.
 اگرچه مي‌خواهيد هرچه زودتر گردن‌ خود را لاغر كنيد و غبغبتان از بين برود، ولي بايد بدانيد كه گردن انسان خيلي حساس است و به سادگي مي‌تواند آسيب ببيند، بنابراين اگر روش درست انجام اين ورزش‌ها را نمي‌دانيد، حتما از يك كارشناس آگاه، مانند يك فيزيوتراپ، كمك بگيريد. اگر دقت نكنيد و از روي عجله براي زودتر نتيجه گرفتن، اين نرمش‌ها را سريع‌تر يا به تعداد دفعات بيشتر در روز انجام دهيد، ممكن است به گردنتان كه پيش از اين سالم و فقط چاق بوده است، به شدت آسيب بزنيد.
 چرا اگر موقع نشستن  يا راه رفتن قوز كنم غبغب پيدا مي‌كنم؟
اگر موقع نشستن و راه رفتن قوز كنيد و به مدتي طولاني پشت‌تان را خم كرده و در همان حالت بمانيد، پوست زير چانه‌تان شل شده و چربي در آن نقطه جمع مي‌شود. در واقع با خم شدن بيش از حد و قوز كردن، عضلات فك‌هاي شما فضاي بيشتري در اختيار خواهند داشت تا خود را در آن جاي دهند و به اين ترتيب عضلات آن قسمت شل شده و ديگر لازم نيست خودشان را سفت نگه دارند و به اين ترتيب ضعيف مي‌شوند (به زبان ساده ولو مي‌شوند) و چربي‌هاي اضافي مي‌توانند در كنار اين فك‌هاي شل و ول تجمع يابند.
 ميز و صندلي من در محل كار طوري است كه به ‌ناچار بايد پشت ميز خم شوم تا بتوانم كارم را انجام دهم. چه كار كنم؟
بدانيد كه قوز كردن و خم شدن بيش از اندازه پشت ميز كار نه تنها باعث مي‌شود غبغب پيدا كنيد، بلكه به كمر‌تان هم آسيب مي‌زند. پس اگر به سلامتي و ظاهر‌تان اهميت مي‌دهيد، در صورت امكان از مدير‌تان بخواهيد كه يك صندلي مناسب براي شما تهيه كند يا اگر او درخواست شما را قبول نكرد، خود‌تان يك صندلي مناسب تهيه كنيد. راست نشستن پشت ميز كار يك فايده مهم ديگر هم دارد و آن اين است كه بهتر مي‌توانيد روي چيزي كه مي‌نويسيد، مي‌خوانيد يا تماشا مي‌كنيد تمركز كنيد.
آدامس جويدن هم به شما كمك مي‌كند!
يك روش جالب و راحت و كم‌خرج ديگر براي حل اين مشكل ناراحت‌كننده اين است كه آدامس بجويد. البته دقت كنيد كه حتما آدامس بدون قند باشد. اگر عضلات فك و صورت شما زيادتر حركت كنند، از تجمع چربي در گردن پيشگيري خواهد شد. عضله‌اي در گردن شما هست كه «پلاتيسما» نام دارد و كار روي اين عضله و نرمش دادن به آن كليد اصلي حل اين مسأله فيزيكي دشوار است.
 آيا بايد براي لاغر كردن گردنم به طور خاصي آدامس بجوم؟
بله، آدامس جويدني كه بتواند از ايجاد غبغب جلوگيري كند هم راه و روش خاص خودش را دارد. اين كار كمي با آدامس جويدن معمولي فرق دارد. بايد دهانتان را تا حد ممكن باز كنيد و لب‌ پايين‌ خود را روي دندان‌هاي رديف پايين بكشيد. پس از اين كار فكتان را يك بار باز و بسته كنيد؛ درست مثل اينكه بخواهيد يك خوراكي را با فك‌ خود بقاپيد. ممكن است انجام اين نرمش در حضور ديگران مودبانه به نظر نرسد؛ زيرا معمولا وقتي كسي آدامس مي‌جود، سعي مي‌كند دهانش باز نشود. اگر براي انجام اين كار در مكان‌هاي عمومي، مانند محل كار خجالت مي‌كشيد، در خانه تمرين كنيد. با انجام مداوم و هر روز اين كار اثرات مثبت آن را به خوبي مشاهده خواهيد كرد.
ليپوساكشن
اگر همه دستوراتي را كه در بالا گفته شد درست و بدون هيچ كم و كاست و خطايي انجام داديد، ولي موفق نشديد، «ليپوساكشن» بهترين گزينه درماني است. در اين روش بافت‌هاي اضافي چربي بيرون آورده مي‌شوند تا آن نقطه لاغر شود و به حالت طبيعي برگردد.
 ليپوساكشن چطور عمل مي‌كند؟
از يك دستگاه ساكشن و يك تيوب توخالي براي بيرون كشيدن چربي‌هاي اضافي استفاده مي‌شود. پس از اينكه آن نقطه به طور موضعي بي‌حس شد، مقدار معين و از پيش تعيين‌شده‌اي از يك ماده خيس‌كننده را داخل موضع تزريق مي‌كنند. تركيبات موجود در اين مايع سلول‌‌هاي چربي را از بافت‌ها جدا كرده و سپس دستگاه ساكشن آنها را از طريق آن تيوب توخالي از بدن بيرون مي‌كشد تا چربي اضافي آن نقطه از بدن (مثلا گردن) خارج شود و غبغب فرد از بين برود.
 حالا بايد چه كار كنم؟
حالا كه از اصول كلي لاغر كردن گردن و از بين بردن غبغب آگاه شديد، بايد اين روند را هر روز ادامه دهيد و در بكارگيري آن افراط يا تفريط نكنيد. به جاي اينكه لاغر كردن گردن و از بين بردن غبغب نازيباي خود را به عنوان يك هدف كوتاه‌مدت در نظر بگيريد، سبك زندگي خود را تغيير دهيد. فكر نكنيد كه اگر مدت كوتاهي براي كاهش چربي گردنتان تلاش كنيد و حتي در اين كار موفق شويد، براي هميشه از شر اين مشكل خلاص خواهيد شد. اصلا اين طور نيست و اگر به محض از بين رفتن غبغب و رسيدن به شكل دلخواه مانند قبل عمل كنيد، همان چربي‌هاي اضافي و غبغب زشت مجدداً باز خواهند گشت.
لاغر كردن موضعي يك قسمت از بدن كار ساده‌اي نيست و روند كندي دارد؛ زيرا چربي‌ها به خاطر شيوه نادرست زندگي و عادات غلط غذايي به مرور زمان جمع شده‌اند و به سادگي از بين نمي‌روند. بايد صبور و اميدوار باشيد و با مداومت و پشتكار ادامه دهيد تا نتيجه بگيريد. هيچ گاه انتظار معجزه نداشته باشيد.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر