رستوران یا بیمارستان بین‌راهی؟ انتخاب با شماست

رستوران یا بیمارستان بین‌راهی؟  انتخاب با شماست
 رستوران  - ایران سرزمین پهناوری است و معمولا برای مسافرت جاده‌ای در آن بایستی ساعات زیادی را در جاده بود به‌طوری که یک وعده غذایی یا بیشتر در مسیر سفر صرف می‌شود. اگر جزو کسانی نباشید که وعده‌های غذایی را از خانه با خود می‌برند حتما گذرتان به رستوران‌های بین‌راهی خواهد افتاد. وزارت بهداشت هرساله در حوالی تعطیلات نوروز یا فصل تابستان از طرح‌هایی خبر می‌دهد که در آن نظارت بیشتری بر این رستوران‌ها صورت می‌گیرد و به‌صورت ویژه‌ای با رستوران‌های بین‌راهی متخلف برخورد می‌کند. عملکرد ناظران بهداشت فارغ از موفقیت‌آمیزبودن یا نبودن آن بخشی ازیک فرایند نظارتی است و بخش دیگر آن را مردم خود بر عهده دارند.
محسن فرهادی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت درباره این طرح به همشهری گفت: در طرح تشدید کنترل بر مراکز تهیه مواد غذایی، امسال نیز رسیدگی به رستوران‌های بین‌راهی اجرا خواهد شد. کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت موظفند اماکن بین‌راهی را از نظر سرویس‌های بهداشتی، آب مصرفی، وضعیت دفع فاضلاب و بهداشت مواد غذایی کنترل کنند.

هرجایی نمی‌شود ایستاد و غذا خورد. کشف تمیزی و بهداشت محیط، کار زیاد سختی نیست. در ادامه به چند توصیه که حتما خودتان در آن حرفه‌ای هستید اشاره می‌شود. اتفاق ناگواری نخواهد افتاد اگر بتوانید هوس خوردن سبزی و سالاد را در رستوران‌های بین‌راهی در خود از بین ببرید. این سبزی‌ها که به‌صورت فله‌ای تهیه می‌شوند امکان ابتلا به بیماری‌های شایع در سفر را افزایش می‌دهند. فقط سبزی‌هایی که بسته‌بندی داشته و در فرایند کارخانه‌ای تولید می‌شوند می‌توانند عاری از بیماری باشند.
هنگام سفر به شهر‌های دیگر، به علائم آب آشامیدنی در پارک‌ها توجه کنید و از یخ‌های قالبی که در فرایند صنعتی به‌دست می‌آید به هیچ وجه استفاده نکنید. از غذاهای پختنی که بعد از مصرف سرد شده در طول سفر به‌صورت سرد استفاده نکنید و حتما آن را گرم کنید.
در رستوران‌ها به تمیزبودن کارد، چنگال، بشقاب و به‌طور کلی ظروف سرو غذا و به‌خصوص لیوان‌ها توجه کنید. اگر آثار چربی یا باقیمانده مواد غذایی در آنها مشاهده کردید، احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است؛ لذا قبل از استفاده، آنها را با آب جوش و شوینده‌های مناسب بشویید. بهتر است با خود لیوان شخصی ببرید که با خیال راحت‌تری آب بنوشید. برای برخی از رستوران‌ها استفاده مجدد از لیوان یک‌بار مصرف کار راحت‌تری است بنابراین از این لیوان‌ها هم با احتیاط، استفاده و پس از مصرف گوشه آن را پاره کنید.
به لباس کارکنان رستوران‌ها توجه کنید؛ اگر پر از لک‌های چربی و تیره هستند بدانید یک جای کار می‌لنگد. لباس کثیف کارکنان مثل وجود مگس در محیط کار نشان‌دهنده عدم‌رعایت بهداشت در محیط است. داشتن دستکش هنگام تهیه و توزیع غذا از اهمیت ویژه برخوردار است. افرادی که به‌صورت مستقیم با غذا در ارتباطند بایستی علاوه بر دستکش، ماسک و کلاه نیز داشته باشند.
در برخی از رستوران‌های کوچک بین‌راهی تعداد کارکنان کم است بنابراین در بسیاری از مواقع دیده شده همان کسی که غذا را تهیه می‌کند پول را نیز دریافت می‌کند. پول حاوی میلیون‌ها میکروب است که می‌تواند انواع و اقسام بیماری‌ها را به افراد منتقل کند. فقط فکر این را بکنید که ویروس آنفلوآنزا می‌تواند 17روز روی اسکناس زنده بماند؛ روی غذای این رستوران‌ها که جای خود دارد.
قبل از اینکه وارد رستوران شوید ببینید دور و بر رستوران چه وضعیتی دارد. آیا زباله‌ها در کناری پخش شده یا سیستم دفع زباله مناسب است. اکثر این رستوران‌ها سرویس بهداشتی را بیرون از ساختمان اصلی می‌سازند. با سر‌زدن به آن نیز می‌توانید متوجه تمیزی درون رستوران شوید. به هر حال کارکنان این رستوران‌ها هم از همین سرویس‌ها استفاده می‌کنند.
در همین سرویس‌های بهداشتی می‌توانید ببینید که آیا رستوران لوله‌کشی آب گرم دارد یا نه. به‌علت تراکم کار و ازدحام مسافران در چنین محل‌هایی و عدم‌دسترسی کافی به آب گرم و سالم و شوینده‌های مناسب، امکان تمیز‌بودن وسایل به‌کار‌برده‌شده جهت طبخ و نگهداری غذا بسیار بعید و دور از ذهن است.
می‌گویند هر جا مگس بود بدانید که فضایی غیر بهداشتی در آنجا وجود دارد. اگر دیدید به‌دلیل زیاد بودن مگس نمی‌توانید یک‌جا راحت بنشینید بهتر است دست از نشستن برداشته و به رستوران دیگری بروید. برای سفر حتما یک ماده شوینده همراهتان باشد. استفاده از صابون‌های قرارداده‌شده در دستشویی‌های مراکز عمومی، خود وسیله‌ انتقال انواع قارچ‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌هاست. بهتر است در چنین محیط‌هایی از صابون مایع تمیز و مطمئن استفاده شود. به همراه بردن صابون‌های کاغذی یا معمولی نیز بسیار مفید خواهد بود.
یک نکته کلیدی را هرگز فراموش نکنید؛ سلامتی شما نه‌تنها در سفر بلکه در همه شرایط اهمیت دارد. هر زمان که متوجه شدید رستوران انتخابی‌تان نکات بهداشتی را رعایت نکرده است محل را ترک کنید و به‌عنوان یک شهروند جامعه مدنی موضوع را به مراجع قانونی که مراکز بهداشتی دولتی هستند، خبر دهید.


منبع: همشهری آنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر