الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
خطر انباشتگي چربي در ناحيه شكم:
در حال حاضر خطر افزايش وزن و چاقي براي همه مشخص و معلوم گرديده است كه خطرات و بيماري‌هاي متعددي را زمينه‌سازي مي‌نمايد، ولي در اين فرصت، بنده با قاطعيت تمام به آنهايي كه دور شكم‌شان در بانوان فراتر از 80 و آقايان بالاتر از 94 سانتيمتر مي‌باشد، هشدار مي‌دهم: الف- ديگر نگذاريد به قطر شكمتان افزوده شود، زيرا هر چه قطر شكم بيشتر باشد، عمر كوتاه‌تر و ميزان ابتلا به بيماري‌هاي گوناگون مرگبار و دردسرساز گسترده‌تر مي‌گردد. ب- در صورتي كه اندازه تعيين شده در خانم‌ها به 88 سانتيمتر و در آقايان به 102 سانتيمتر رسيده است، لازم و واجب مي‌باشد كه به كاستن از وزن خود از همين امروز اقدام فرماييد.

چنانچه در موارد نادري اندازه‌هاي تعيين شده در خانم‌ها به فراتر از 96 و در آقايان به بيش از 112 رسيده باشد، بطور قطع چنين افرادي به انواع اختلالات سوخت و ‌سازي (متابوليكي) مبتلا مي‌باشند و از انواع بيماري‌هاي قلبي- عروقي، مفصلي، تنفسي و ... رنج مي‌برند كه بايد به موازات كاستن تدريجي از وزن فعلي و كمتر نمودن قطر شكم تحت نظر متخصصين و مشاورين تغذيه، به درمان بيماري‌هاي آشكار شده خود نيز اقدام نموده و مسأله را به طور جدي و بدون فوت وقت تا دستيابي به سلامتي كامل پي‌گيري كنند.
نسبت كمر به باسن:
تعيين نسبت كمر به نشيمنگاه در بزرگ‌ترين قطر يك اندازه‌گيري سريع، آسان و قابل اجرا است كه به شما نشان مي‌دهد انباشتگي چربي شما در كدام ناحيه است، لذا بدون اينكه شكم خود‌تان را تو بكشيد، با يك متر نواري دور كمر خود را در ناحيه ناف تعيين نماييد و سپس اين عمل را با گسترده‌ترين قطر باسن تكرار نماييد. سپس دور كمر را به دور نشيمنگاه تقسيم نماييد. اگر بانو هستيد و حاصل تقسيم شما بالاتر از 80/0 است و يا اگر آقا مي‌باشيد و حاصل تقسيم بيشتر از 90/0 مي‌باشد، به شما قوياً توصيه مي‌شود فوراً اقدام به لاغر كردن خود نماييد.
البته اين كار را به تدريج و با بهر‌ه‌گيري از يك برنامه غذايي متعادل و متناسب با سن، جنس و وضعيت مزاجي خود به انجام برسانيد و پياده‌روي يا ورزش‌هاي سبك و مداوم را در كنار رژيم‌تان داشته باشيد، چرا كه سكه سلامتي دو رو دارد؛ تغذيه مناسب، متنوع و متعادل و حركات بدني و ورزش‌هاي در خور سن و وضعيت فيزيولوژيكي.
چرا پيامد چاقي‌هاي شكمي از ساير ارگان‌هاي بدن متفاوت مي‌باشد؟
الف- بافت چربي اين ناحيه از نظر فعل و انفعالات مختلف بسيار فعال‌تر مي‌باشد و مرتبا با رها سازي اسيدهاي چرب آزاد (FFA) آنها را در مسير جريان خون قرار مي‌‌دهد و به تمامي ارگان‌هاي حساس و فعال بدن گسيل مي‌نمايد.
ب- اين اسيدهاي چرب آزاد در ناحيه كبد به كلسترول تغيير شكل داده مي‌شوند و LDL و VLDL در مسير جريان خون رها مي‌گردند.
ج- LDL رهانده در مسير جريان خون به تخريب ديواره رگ‌ها و ايجاد پلاك‌هاي متعدد مي‌پردازد و رگ‌ها را از حالت كشساني خارج مي‌كند و حالت ارتجاعي آنها را بقدري تغيير مي‌دهد كه به پرفشاري خون منجر مي‌گردد كه در آغاز بدون علامت است و به صورت خزنده‌اي بطور دايم به ميزان بالاتر سوق پيدا كرده و تخريب قلب، كليه‌ها، چشم‌ها و... را آغاز و حمله‌‌هاي قلبي و مغزي و از كار افتادن كليه‌ها را بسترسازي مي‌نمايد.
د- لذا اهميت كاستن دو سانتيمتر از قطر شكم بر طبق محاسبات سرانگشتي خيلي بيشتر از كاستن دو كيلوگرم از وزن بدن ارزشمند مي‌باشد، لذا از شما همراهان آينده‌نگر و علاقه‌مند به حفظ سلامتي درخواست مي‌گردد جهت كاستن از اندازه قطر شكم افزوده شده از همين حالا اقدام نماييد قبل از آنكه فرصت‌هاي طلايي از دست برود.
تنها شما در معرض خطرات اضافه وزن قرار نداريد:
با يك بررسي ساده در بين 2300 نفر از افراد جامعه در چند ناحيه تهران مشخص گرديد كه 41 درصد خانم‌ها (بالغين) و 58 درصد آقايان اضافه وزن دارند و بين 5/12 درصد خانم‌ها و 5/13 درصد آقايان در مراحل مختلف چاقي قرار گرفته‌اند و اين درصدها به طور قطع در كل جامعه، كشور و جهاني بسيار افزون‌تر بايد باشد، مثلاً در چند سال اخير اعلام گرديده 31 درصد آمريكايي‌ها داراي BMI يا شاخص توده بدني بالاتر از 30 مي‌باشند و اين درصد در انگلستان بالغ بر 22 درصد و در استراليا 21 درصد جامعه را در برمي‌گيرد. قابل توجه آنهايي كه به تبليغات واهي باور دارند و جهت رفع اضافه وزن و چاقي‌هاي خود به قرص، ژل و داروهاي مختلف بدون توجه به عوارض بعدي آنها رو آورده و مي‌آورند.
علت‌يابي:
در علت‌يابي‌هاي به عمل آمده اين گسترش رو به افزايش، ابتلا به اضافه وزن و چاقي علاوه بر نوع و ميزان تغذيه روزمره به عدم داشتن ميل يا فرصت كافي جهت حركت و فعاليت‌هاي بدني برمي‌گردد و براي اثبات اين موضوع اگر خود و افراد خانواده‌تان را به نظر آوريد و روش زندگي و منش غذا خوردنشان را در طول هفته‌هاي گذشته به ياد آوريد، خارج از اين چارچوب قرار ندارد.
1- بعد از برخاستن از خواب شبانه و گرفتن دوش اغلب اوقات روز در حالت نشسته قرار داريم كه از نشستن در ماشين شخصي يا وسايل نقليه عمومي جهت رسيدن به سر كار آغاز مي‌گردد و در تمام طول روز در محل كار يا منزل ادامه پيدا مي‌كند.
2- ساعات روز در محل كار، تحصيل و تدريس در روزهاي متوالي اغلب به صورت نشسته سپري مي‌گردد.
3- بعد از فراغت از كار، براي مراجعه به خانه و كاشانه خود نيز به صورت نشسته طي طريق مي‌نماييد. در مورد اغلب خانم‌‌هاي خانه‌دار و بازنشستگان وضعيت عدم تحرك از اين هم بيشتر و بدتر است. هستند خانم‌هاي خانه‌داري كه بعد از راه انداختن اعضاي خانواده و تنها شدن يا مجدداً به رختخواب رفته و چند ساعتي را مي‌خوابند يا جلوي تلويزيون دراز كشيده و با حركات انگشتي خود از اين كانال به آن كانال تغيير جهت داده و يا از قاره‌اي به قاره ديگر سرك مي‌كشند و برنامه ماهواره‌هاي بي‌شمار را توام با مصرف تنقلات پر انرژي ولي فاقد مواد مغذي سير و سياحت مي‌نمايند. از طرف ديگر خستگي مفرط فعالان خارج از منزل و بي‌حوصلگي افراد در خانه مانده ميل به پخت و پز خانگي را در آنها از بين برده و لذا ساده‌ترين روش را كه سفارش تلفني به نزديك‌ترين محل توليد و توزيع غذاهاي آماده دسترس مي‌باشد انتخاب مي‌نمايند. همراه ساندويچ‌هاي رنگارنگ و پيتزاهاي خوش نقش و نگار، چيپس و پنير و سيب‌زميني‌هاي سرخ‌كرده به همراه سس‌‌هاي سفيد و قرمز و نوشابه‌هاي خانوادگي سفيد، سياه، زرد و بي‌رنگ در چشم بر هم زدني از طريق موتورسواران چابك به در خانه‌‌ها آورده و تحويل داده مي‌شوند و در كوتاه زماني و با سرعت باور نكردني هزاران كيلو كالري انرژي متراكم از طريق خورد و خوراك و نوشيدني‌هاي فراوان ميل شده و در انبار بدن قرار داده مي‌شود و گاهي نيز بر اين پرخوري و پرنوشي بسنده نكرده و جهت پاسخگويي به ذائقه منحرف و هوي و هوس‌هاي پايان‌ناپذير به شكلات، شيريني، بستني‌ و كيك‌هاي خانگي، كام افراد شيرين‌تر شده، ولي زندگي و آينده آنها به تلخي كشانيده مي‌شود. زماني كه تراكم انرژي دريافتي به صورت اضافه وزن، چاقي اندام و اثرات مخرب، خود را با سختي و تنگي رگ‌‌ها نمودار كرد، پرفشاري خون، قلبتان را آزرده و آسم شروع شده، تنفس مشكل مي‌گردد و مفاصل آسيب مي‌بينند. تحت تأثير تحمل بار زياد از يك سو و فراهم‌شدن توليدات زيانبار التهاب برانگيز از سوي ديگر، حتي حركات عادي و روزمره نيز دچار اشكال خواهند شد،  چه رسد به انجام ورزش‌هاي مختلف يا پياده‌روي‌هاي ساده و مداوم.
منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر