تغذيه آنلاين


نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
آلو و سلامت استخوان‌ها
يك متخصص دانشگاه فلوريدا تاكيد كرد مصرف آلوي خشك تاثير مثبتي روي سلامت استخوان‌ها دارد و به پيشگيري از پوكي استخوان و شكستگي‌هاي استخواني كمك مي‌كند.
دكتر بهرام ارجمندي از متخصصان علوم پزشكي دانشگاه فلوريدا با همكاري دستيارش پروفسور مارگارت سيتون استاد اين دانشگاه و رييس دپارتمان علوم تغذيه، غذا و ورزش در كالج علوم انساني در يك مطالعه جديد به اين نتيجه دست يافتند.
دكتر ارجمندي در اين باره مي‌گويد: «من در طول مطالعاتم روي ميوه‌هاي زيادي از جمله انجير، خرما، توت‌ها و كشمش آزمايش كردم، اما هيچيك از اينها به اندازه آلو خشك روي تراكم استخوان‌ها تاثير نداشتند».
به گزارش شبكه خبري سي‌بي‌سي نيوز، ارجمندي تصريح كرد: «تمام ميوه‌ها و سبزي‌ها تاثير مثبتي روي تغذيه دارند، اما به لحاظ سلامت استخوان‌ها تاثير آلوي خشك تقريبا يك مورد استثنا و خاص است».
تيم مطالعاتي دكتر ارجمندي روي دو گروه از زنان يائسه طي يك دوره 12 ماهه بررسي كردند. به گروه اول روزانه 100 گرم آلوخشك و به گروه دوم روزانه 100 گرم سيب خشك داده شد. هر دو گروه همچنين دوز مشخصي از كلسيم و ويتامين D را هر روز مصرف مي‌كردند. در پايان معلوم شد در گروهي كه آلوخشك استفاده كرده بودند تراكم و توده معدني استخواني به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرده بود.


تغذيه مناسب محيط كار
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: «تغذيه در محيط‌هاي كار بايد متناسب با ميزان تحرك بوده و از تعادل و تنوع برخوردار باشد».
دكتر زهرا عبداللهي با بيان اينكه نقش تغذيه مناسب در سلامت عمومي و بازده كاري به اثبات رسيده است، گفت: «كاركنان براي حفظ سلامت خود به تغذيه مناسب نياز دارند و اضافه وزن و چاقي از عواقب پشت ميزنشيني و كم تحركي در محيط‌هاي كار است. همچنين تغذيه در محيط‌هاي كار بايد متناسب با ميزان تحرك افراد باشد».
وي افزود: «مصرف قندها و كربوهيدرات‌هاي ساده مانند قند و شكر، ‌نان‌هاي سفيد و برنج سفيد در محيط كار اگرچه در كوتاه مدت به بالا رفتن قند خون كمك مي‌كند، اما با تحريك ترشح انسولين،‌ ورود گلوكز به سلول را تسريع كرده و در نهايت كاهش قند خون و عوارض ناشي از آن مانند خستگي، خواب آلودگي و كاهش بازده كاري را به دنبال دارد».
عبداللهي با بيان اين كه نحوه تغذيه در محيط كار مي‌تواند در ايجاد استرس موثر باشد،‌ گفت: «استرس همراه با تغذيه نامناسب و بي‌تحركي زمينه را براي ابتلا به بيماري‌هاي مزمن فراهم مي‌كند».
به گفته اين متخصص تغذيه، مصرف مداوم كربوهيدرات‌ها و غلات مانند انواع كيك، كلوچه و بيسكويت با توجه به ميزان كالري بالا، مي‌تواند سبب اضافه وزن و چاقي به ويژه در افراد با فعاليت بدني كم شود.
وي ادامه داد: «با تغييرات جزئي از جمله كاهش مصرف قند و كافئين مصرفي در محيط كار و رعايت اصول تنوع در برنامه غذايي روزانه مي‌توان به حفظ تعادل قند خون و افزايش دريافت مواد مغذي كمك كرد كه نتيجه آن علاوه بر حفظ سلامت و كاهش عوامل خطر بيماري‌هاي مزمن، افزايش كارايي و بازده كاري كاركنان در محيط‌هاي كار است».
 

 آرام غذا بخوريد
كارشناسان تغذيه و بهداشت عمومي در يك مطالعه جديد تاكيد كردند سرعت غذا خوردن با چاقي ارتباط دارد.
اين كارشناسان در دانشگاه اوتاگو دريافته‌اند: «زنان ميانسالي كه آرام‌تر غذا مي‌خورند كمتر دچار چاقي يا حتي اضافه وزن مي‌شوند در حالي كه نرخ افزايش وزن در افرادي كه سريع‌تر غذا مي‌خورند به مراتب بيشتر است».اين كارشناسان ارتباط بين سرعت غذا خوردن و شاخص توده بدني را در بيش از 1500 شركت كننده زن نيوزلندي كه بين 40 تا 50 سال داشتند بررسي كرده و به اين نتايج دست يافتند.
دكتر كارولين هوروات سرپرست اصلي در اين مطالعه متذكر شد: «پس از تطبيق دادن ساير عوامل مثل سن، نژاد، سيگار و وضعيت عادت ماهانه معلوم شد زناني كه سريع‌تر مي‌خورند، شاخص توده بدني بيشتري دارند. به گزارش شبكه خبري اي‌بي‌سي، با توجه به نتايج حاصل از اين آزمايشات كارشناسان تاكيد كردند كاهش سرعت خوردن روشي موثر و اميدبخش براي جلوگيري از افزايش وزن است و مي‌تواند شاخص توده بدني افراد را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد».
شرح اين آزمايشات در مجله انجمن ديابت آمريكا ارائه شده است.

حكايت شكلات و سلامت قلب
اگرچه براساس نتايج مطالعات جديد، مصرف شكلات براي سلامتي قلب مفيد است، اما متخصصان قلب مجوزي براي خوردن اين خوراكي شيرين نمي‌دهند.
مطالعه ارائه شده در بزرگ‌ترين نشست پزشكي اروپا نشان مي‌دهد كه مصرف شكلات باعث كاهش 37 درصدي بيماري‌هاي قلبي مي‌شود.
مطالعات صورت گرفته طي چند سال اخير از فوايد مصرف شكلات حكايت مي‌كند بخصوص شكلات تلخ كه شامل تركيباتي مفيد براي خون است.
محققان دانشگاه كمبريج براي روشن ساختن اين موضوع 7 مطالعه را بر روي 100 هزار نفر انجام دادند.
پنج مورد از اين مطالعات نشان مي‌دهد كه بين مصرف شكلات و سلامت قلب ارتباط مثبتي وجود دارد، اما دو مورد آن اين يافته را تاييد نمي‌كند.
به عقيده فرانكو استاد دانشگاه كمبريج تحقيقات بيشتري دراين مورد لازم است كه آيا مصرف شكلات مي‌تواند در بهبود سلامتي موثر باشد يا نه.



ظروف مسي را بطور مداوم استفاده نكنيد
كارشناس مواد آشاميدني و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد تاكيد كرد:‌ «ظروف مسي نه تنها مس بدن را تامين نمي کند بلکه به سلامتي نيز آسيب مي‌رساند».
رضا مورکيان در اين باره اظهار کرد: «ظروف مسي براي هدايت گرمايي، ظروف خيلي مناسبي هستند و از زمان قديم نيز از اين ظروف براي پخت و پز استفاده مي شد، اما در صورت تشكيل شدن اکسيد مس يا زنگ مس - که زرد رنگ و داراي ترکيبي بسيار سمي است- در اين ظروف، به سلامت بدن آسيب مي رسد چراكه اين ماده خطرناك است».‌
وي ادامه داد: «چون در حين استفاده از ظروف مسي، لايه قلع از اين گونه ظروف جدا شده و وارد مواد غذايي مي‌شود و يا در اثر شستشو نيز ممكن است اين لايه از ظرف جدا شود».
اين كارشناس مواد آشاميدني، آرايشي و بهداشتي افزود: «وجود قلع يا استفاده بي رويه از ظروف مسي سبب افزايش قلع در مواد غذايي و آسيب به سلامت انسان مي شود، بنابراين بهتر است از اين ظروف به ويژه در ظروف خانگي و آشپزخانه به طور مداوم استفاده نشود».
موركيان در پايان تصريح کرد: «بعضي از افراد معتقدند استفاده مداوم از ظروف مسي سبب مي شود که مس مورد نياز بدن تامين شود در حالي که اين تفكر اشتباه است، چرا که به مقدار مورد نياز بدن، مس در مواد غذايي وجود دارد و نيازي به استفاده از اين ظروف جهت تامين مس بدن نيست».



گوجه فرنگي، منبع آنتي اكسيدان قدرتمند ليكوپن
گوجه فرنگي با قيمت نسبتا مناسب به طور گسترده در دسترس تمام مردم قرار دارد و اكثر افراد در گروه‌هاي سني و فرهنگ‌هاي مختلف از خوردن آن لذت مي‌برند.
متخصصان تغذيه در آمريكا در يك بازبيني مطالعاتي دريافته‌اند كه خوردن مقادير بيشتري گوجه فرنگي و فرآورده‌هاي آن سلامت افراد را بهبود مي‌بخشد و حتي مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي خطرناك و كشنده مثل سرطان، پوكي استخوان و بيماري‌هاي قلبي– عروقي را كاهش دهد.
متخصصان مركز ملي ايمني و فناوري غذا در ايالت ايلينويز در اين مطالعه نقش فرآورده‌هاي گوجه فرنگي را در سلامت و كاهش خطر ابتلا به بيماري‌ها بررسي كردند. آنها دريافتند كه گوجه فرنگي بزرگ‌ترين منبع آنتي اكسيدان قدرتمند ليكوپن است. برخلاف مواد مغذي موجود در اكثر ميوه‌ها و سبزي‌ها، ليكوپن تنها ريزمغذي‌ است كه حتي پس از طبخ و فرآوري نيز بيشتر خاصيت خود را حفظ مي‌كند. بنابر گزارش پايگاه اينترنتي كانسراتيزپرسونال، گوجه فرنگي درعين حال حاوي ساير مكانيسم‌هاي محافظتي از جمله عملكردهاي ضد التهابي و ضد ترومبوزي (تشكيل لخته خون در قلب يا عروق) است. اين كارشناسان تاكيد دارند كه طبق مطالعات پيشين بين مصرف گوجه فرنگي و كاهش خطر ابتلا به سرطان، بيماري قلبي و برخي از بيماري‌هاي جدي ديگر رابطه مستقيم وجود دارد. اين بازبيني به طور مفصل در مجله «لايف استايل مديسين» منتشر شده است.



 چگونه كمتر دچار افسردگي شويم؟
شيوع افسردگي در افرادي كه به طور مرتب چاي سبز مصرف مي‌كنند كمتر است و همچنين روغن زيتون داراي ماده موثري است كه اثرات ضد افسردگي دارد. دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: «كساني كه دچار افسردگي هستند غالبا تغذيه نامناسبي دارند، زيرا وقتي فردي دچار افسردگي باشد، سطح انرژي در او كمتر از حد معمول است و اشتياق و اشتها براي غذا خوردن در او از بين مي‌رود و در نتيجه تغذيه فرد دچار اختلال مي‌شود.
كمبود برخي از مواد مغذي در رژيم غذايي فرد مي‌تواند سبب ايجاد افسردگي شود يا حالت افسردگي فرد را تشديد مي‌كند كه اسيدهاي چرب امگا- 3 از جمله اين مواد است، زيرا كمبود اين مواد در رژيم غذايي مي‌تواند افراد را مستعد افسردگي كند و براي رفع اين كمبود مي‌توان غذاهاي دريايي به خصوص ماهي‌هاي چرب،‌ تخم مرغ هاي غني شده با امگا- 3،‌ روغن كانولا، گردو،‌ سويا و سبزيجات برگ سبز مصرف كرد».
بر اساس اين گزارش،‌ سطح اسيد فوليك در خون برخي از افراد مبتلا به افسردگي پايين است و جگر، قارچ و سبزي‌هاي برگ سبز به ويژه اسفناج و كلم براكلي، گوشت گاو كم چربي،‌ سيب زميني، آب پرتقال و لوبيا از منابع اسيد فوليك هستند.
اين گزارش مي‌افزايد: «ويتامين B6 نيز در درمان و پيشگيري از افسردگي موثر است و اين ويتامين به طور گسترده در غذاها وجود دارد كه گوشت، غلات به خصوص گندم، سبزي‌ها و مغزها حاوي اين ويتامين هستند».
بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذيه جامعه،‌ ويتامين E به علت اثرات آنتي اكسيداني زيادي كه دارد مي‌تواند در درمان و پيشگيري از افسردگي موثر باشد و از آنجايي كه اين ويتامين توسط گياهان ساخته مي‌شود،‌ روغن‌هاي گياهي بهترين منابع آن هستند.
اين گزارش حاكي است،‌ سطح منيزيم در بدن افراد مبتلا به افسردگي كمتر از افراد سالم است و دريافت منيزيم در كاهش افسردگي مؤثر مي‌باشد و دانه‌ها،‌ مغزها، حبوبات و سبزي‌هاي برگ سبز تيره منابع خوب اين ماده مغذي هستند.



جذاب‌تر و سالم‌تر با هويج
متخصصان تغذيه ادعا كردند افرادي كه از ميوه‌ها يا سبزي‌هايي مثل هويج و آلو استفاده مي‌كنند جذاب‌تر به نظر مي‌رسند.
اين متخصصان مي‌گويند زنان و مرداني كه پوست آنها يك درخشش زردرنگ دارد جذاب‌تر و سالم‌تر به نظر مي‌رسند و رنگدانه‌هاي زرد كه كاروتنوئيدها نام دارند در انواع خاصي از ميوه‌ها و سبزي‌ها يافت مي‌شوند و نقش كليدي در روشن شدن رنگ پوست دارند.
بنا بر گزارش روزنامه ديلي ميل، ‌دكتر يان استفان در اين مطالعه تاكيد كرد فقط دو ماه افزايش مصرف اين سبزي‌ها و ميوه‌هاي حاوي كاروتنوئيد مي‌تواند نتايج محسوسي برجاي بگذارد.
اين يافته همچنين مي‌تواند به راه‌كارهاي جديدي براي تشويق جوانان به مصرف بيشتر ميوه و سبزي منجر شود.
در اين مطالعه تيمي از متخصصان دانشگاه‌هاي سنت اندروز و بريستول روي 40 داوطلب مطالعه كردند.

نكاتي در خصوص آبليمو و آبغوره
كارشناس مواد آشاميدني و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: «پس از اينكه آبليمو و آبغوره داخل شيشه ريخته شد، بهتر است شيشه را داخل آب جوش قرار دهيد تا آنزيم‌ها و باكتري‌ها از بين بروند. با انجام اين كار، قارچ‌ها امكان رشد را از دست مي‌دهند».
وي در خصوص روش توليد آبليمو و آبغوره و جلوگيري از كپك زدگي كمتر اين محصولات اظهار كرد: «بعد از آبگيري آبغوره يا آبليمو، مرحله پاك كردن هسته‌هاي آن كه باعث تلخي مي‌شود را انجام ‌دهيد».
موركيان ادامه داد: «بعد از صاف كردن بايد در كوتاه‌ترين فرصت آن را تا مرحله نزديك جوش حرارت داد، اين در حالي است كه چنانچه آبليمو يا آبغوره تهيه شده بجوشد رنگ آن تغيير مي‌كند».
وي در پايان افزود: «پس از اين مرحله آبليمو يا آبغوره را داخل شيشه تميز ريخته و تا نزديكي لبه ظرف پر كنيد. همچنين مي‌توانيد به مقدار خيلي كم لبه شيشه را خالي بگذاريد و سپس درپوشي روي آن قرار ‌دهيد كه با ايجاد خلا، اكسيژن داخل محصول راه نمي‌يابد و جايي براي رشد كپك‌ها وجود ندارد».
 

بهترين سن براي شروع غذاي کمکي
يک کارشناس تغذيه گفت: «دير شروع کردن غذاي کمکي مي‌تواند منجر به کندي رشد و سوء‌تغذيه کودک شود».
يوسف نقيايي اظهار کرد: «نوزاد از لحظه تولد تا پايان ماه ششم تمام نيازهاي غذايي خود را از شير مادر تامين مي‌کند و به جز قطره مولتي ويتامين يا قطره ويتامين AD نياز به مصرف هيچ ماده غذايي حتي آب ندارد».
وي بهترين سن براي شروع غذاي کمکي را پس از پايان ماه ششم يا بعد از 180 روز اول زندگي دانست و ادامه داد: «شير مادر در اين سن به تنهايي قادر به تامين نيازهاي غذايي مورد نياز کودک نيست و در شش ماه دوم تنها نيمي از انرژي مورد نياز کودک را تامين مي‌کند. همچنين دستگاه گوارش کودک در اين سن آماده پذيرش غذاي نيمه جامد خواهد بود».
وي افزود: «ذخيره برخي از مواد مغذي مثل آهن در بدن کودک در 6 ماهگي به حداقل مي‌رسد و برخي از عوامل تکامل مثل درآوردن دندان، قدرت نشستن و گرفتن اشياء با دست که همگي از 6 ماهگي به بعد بوجود مي‌آيد کودک را براي پذيرش غذاي کمکي آماده مي‌کند».
وي گفت: «در صورتي که غذاي کمکي زودتر از حد معين به کودک داده شود، خطر ابتلاي کودک به اسهال بيشتر مي‌شود، چراکه دستگاه گوارش کودک بطور کامل تکامل نيافته و قادر به هضم و جذب کامل غذا نيست».
اين کارشناس تغذيه اضافه كرد: «با زودتر شروع كردن غذاي كمكي خطر بروز حساسيت در ماه‌ها يا سال‌هاي آينده کودک بيشتر مي‌شود. همچنين ممکن است غذاي کمکي جايگزين يک وعده شير مادر گردد و اين مساله مي‌تواند موجب کاهش ترشح شير و در نهايت منجر به کاهش رشد کودک شود».
وي افزود: «از آنجايي که شيرمادر پس از 6 ماهگي قادر به تامين نيازهاي غذايي کودک نيست، دير شروع کردن غذاي کمکي مي‌تواند منجر به کندي رشد و زمينه‌اي براي سوء تغذيه کودک شود».
نقيايي تصريح کرد: «همچنين دير شروع کردن غذاي کمکي موجب بي‌علاقه شدن کودک به غذاهاي جديد شده و در اين صورت کودک تمايل به استفاده از غذاهاي جامد نشان نمي‌دهد».
وي با بيان اينكه در برخي موارد مي‌توان غذاي کمکي کودک را تحت نظر پزشک يا رژيم شناس کمي زودتر يعني پس از پايان 4 ماهگي آغاز کرد، گفت: «در مواردي كه وضعيت رشد کودک با استفاده از منحني رشد کودک مطلوب نباشد يا اگر مادر به بيماري صعب العلاج دچار شده و دادن شير برايش ممکن نباشد يا موارد منع شيردهي پيش آيد و يا براي دوقلوهايي که رشدشان مطلوب نباشد مي‌توان غذاي كمكي كودك را زودتر شروع كرد».
وي يادآور شد: «از آنجايي که حجم معده کودک بسيار کوچک است بايد از غذاهايي استفاده شود که در حجم کم، انرژي مورد نياز او را برآورده نمايد در غيراين صورت با وجود پر شدن معده و سيري کودک، رشد او دچار افت خواهد شد بنابراين نوع ماده غذايي بايد متناسب با سن کودک باشد».

راهكارهاي موثر براي رهايي ازسوزش سردل

 

متخصصان گوارش در انگليس اعلام كردند كه بيش از 6 ميليون نفر در اين كشور هر هفته با مشكل سوزش سردل مواجه مي‌شوند، اما بسياري از اين موارد در واقع قابل پيشگيري هستند.
با 10 راه‌ كار ساده اما موثر مي‌توان از بروز اين ناراحتي گوارشي جلوگيري كرد.
بنا بر گزارش پايگاه اينترنتي مدگورو، اين 10 راه‌ كار عبارتند از:
 از محصولات و نوشيدني‌هاي پروبيوتيك استفاده كنيد. اين محصولات به رشد باكتري‌هاي مفيد در روده‌هاي شما كمك مي‌كنند و اين باكتري‌ها به نوبه خود عملكرد دستگاه و اعضاي گوارشي بدن را بهبود مي‌بخشند.
 بدن را در وضعيت صحيح نگه داريد. شكل نامناسب بدن در حالت نشسته يا ايستاده علائم اين مشكل گوارشي را تشديد مي‌كند، بنابراين توصيه مي‌شود كه پشت ميز صاف بنشينيد و هنگام راه‌ رفتن بدن خود را كشيده نگه داريد به طوري كه شانه‌هايتان به عقب كشيده شود و شكم خود را به داخل بكشيد. همچنين مي‌توانيد در كلاس‌هاي يوگا شركت كنيد تا به نتيجه مطلوب برسيد.
 وعده‌هاي غذايي منظم و با حجم كم داشته باشيد. مدت طولاني گرسنه ماندن و يا مصرف حجم زياد غذا در يك وعده بويژه ميان وعده‌هاي چرب و شيرين، سوزش سردل را تشديد مي‌كند.
حتما مراقب اندازه دور كمر خود باشيد. وزن زياد فشار روي ناحيه شكم را افزايش مي‌دهد و علائم اين ناراحتي را وخيم‌تر مي‌كند.
 مصرف غذاهاي چرب و ادويه‌دار مثل سس‌هاي خامه‌اي، غذاهاي سرخ كرده، كيك‌ها، بيسكويت، شكلات، پنير و دسرها را به حداقل برسانيد.
 سيگار را ترك كنيد. سيگار بزاق دهان را كاهش مي‌دهد در حالي كه بزاق يكي از سدهاي دفاعي بدن و حاوي مواد شيميايي خنثي كننده اسيد است.
 مصرف غذاهاي حاوي فيبر خوراكي مثل ميوه‌ها را افزايش دهيد تا سيستم گوارشي بدن شما سالم بماند.
 بي‌ترديد ورزش كردن نيز سيستم هاضمه را بهبود مي‌بخشد، لذا توصيه مي‌شود كه هر روز 30 دقيقه تمرينات آرام ايروبيك انجام دهيد.
 يك دفتر يادداشت روزانه غذايي تهيه كنيد و هر بار كه دچار علائم سوزش سردل شديد آن را يادداشت نماييد. اين كار را دو تا 4 هفته ادامه دهيد تا اينكه بتوانيد تشخيص دهيد كدام يك از مواد غذايي موجب بروز اين عارضه در شما مي‌شوند و كدام خوردني‌ها براي شما بي‌خطر و سالم هستند.
از مصرف افراطي چاي و قهوه پرهيز كنيد و آن را به سه نوبت در روز محدود نماييد. در عوض از چاي‌هاي گياهي و ميوه‌اي طبيعي و چاي سبز استفاده كنيد. نوشابه‌ها و آبميوه‌هاي گازدار و حاوي كربنات نيز براي شما مفيد نيستند، بنابراين آب و آبميوه‌هاي طبيعي را جايگزين آنها كنيد.

فاويسم و توصيه‌هاي غذايي
فاويسم (نقص آنزيم G6PD) يك بيماري ارثي است كه توسط كروموزوم X منتقل مي‌شود. آنزيم G6PD در تمامي سلول‌هاي بدن وجود داشته و در متابوليسم قندها دخيل هستند. عدم وجود يا كمبود اين آنزيم در گلبول قرمز مانع از احياء گلوتاتيون در سلول مي‌شود كه مي‌تواند باعث عدم محافظت گلبول‌هاي قرمز در مقابل استرس‌هاي اكسيداتيو مانند راديكال‌هاي آزاد و عفونت‌ها شود و در نهايت منجر به آسيب ديدگي ديواره گلبول قرمز مي‌شود. اين آسيب مي‌تواند درجات مختلفي از آنمي هموليتيك را بسته به حساسيت فرد يا شدت مواجهه بوجود آورد، بنابراين شخص مبتلا به فاويسم بايد از مواردي مانند برخي غذاها، داروها و مواد شيميايي كه مي‌توانند اين عوارض را بوجود آورند، دوري كنند.
غذاها، گياهان و موادي كه نبايد مصرف شود:
 خانواده نخوديان (لگومينوزه): باقلا، انواع لوبيا، سويا و انواع افزودني‌هاي غذايي كه سويا در آنها وجود دارد.
 سولفيت‌ها و غذاهاي شامل آنها: سولفيت‌ها به طور وسيعي در انواع مواد غذايي مصرف مي‌شوند، بنابراين بايد برچسب مواد غذايي را براي بررسي وجود آنها مورد توجه قرار داد.
 منتول و مواد غذايي و فرآورده‌هاي بهداشتي شامل آن: مشكل مي‌توان خميردندان، آبنبات، خوشبو كننده دهان و يا دهان شويه‌هايي را پيدا كرد كه در آن منتول به كار نرفته باشد، بنابراين بايد احتياط لازم را به كار برد. عصاره نعنا طبيعي منع مصرف ندارد.
 رنگ‌هاي خوراكي
 حنا
 نفتالين
نوشابه‌هاي الكلي
 اسيد اسكوربيك: در برخي مواد و ويتامين‌ها اضافه مي‌شود. دوز بالاي آن مي‌تواند مشكل‌ساز باشد.

با گردو به جنگ سرطان سينه برويد
گردو ارزش تغذيه‌اي بسيار بالايي دارد و از نظر پزشكي براي بدن بسيار مفيد است. براي مثال در درمان سردردها، جلوگيري از ريزش مو و حتي تاثيرگذاري روي توان باروري موثر است.
اين بار نيز نتايج يك مطالعه پزشكي جديد تاييد كرد كه مصرف مقادير متوسطي گردو به عنوان بخشي از رژيم غذايي روزانه و دائمي مي‌تواند خطر بروز سرطان سينه را در زنان كاهش دهد.
پزشكان دانشگاه مارشال دريافته‌اند كه مصرف دوز روزانه گردو، ميزان رشد تومورهاي سرطان سينه را در موش‌هاي آزمايشگاهي كاهش مي‌دهد.
به گفته اين پزشكان، گردو نه تنها احتمال بروز تومورهاي سرطاني را كاهش مي‌دهد بلكه در عين حال پس از ابتلا از تعداد و اندازه آنها نيز مي‌كاهد.
به گزارش روزنامه ايدينپدنت، اين پزشكان تاكيد كردند مصرف گردو در كاهش احتمال بروز اين سرطان حتي در افرادي كه زمينه مستعد ژنتيكي براي ابتلا به سرطان سينه دارند هم موثر است.
گردو منبع غني از اسيدهاي چرب امگا– 3، آنتي اكسيدان‌ها و فيتواسترول‌ها است كه همگي خطر ابتلا به اين سرطان را كاهش مي‌دهند.

مبتلايان به پرفشاري خون ماش بخورند
«ماش» يکي از حبوبات بسيار مفيد و غني است. با اين که زادگاه اوليه آن ايران است، اما روز به روز کمتر استفاده مي‌شود و در حال فراموش شدن است. شايد اگر از خواص فراوان آن مطلع شويد، به مصرف بيشتر آن راغب شويد. يکي از اصيل‌ترين غذاهاي ايراني آش ماش است. اين دانه خاص ايران و خاورميانه است و مصرف آن در ديگر مناطق دنيا رواج زيادي ندارد.
نويد مير، كارشناس تغذيه گفت: «دانه ماش، حاوي بسياري از مواد مورد نياز بدن است و در عين حال کالري کمي دارد. به اين ترتيب پرخاصيت و كم كالري است و بهتر است در دوران رژيم لاغري حداقل هفته‌اي يک بار از ماش استفاده شود، چرا كه بسيار زود هضم و غير نفاخ است و به علت دارا بودن ويتامين A و D نيازهاي بدن ما را تامين مي‌کند و براي تقويت اعصاب و بينايي مفيد است».
وي ادامه داد: «پتاسيم ماش نيز فراوان است، بنابراين مصرف آن براي مبتلايان به پرفشاري خون، توصيه مي‌شود. ماش از نظر منگنز و سلنيوم نيز غني است».
اين كارشناس تغذيه افزود: «از سوي ديگر، اين ماده غذايي کاهش‌ دهنده قند و چربي خون است. ماش براي درمان اسهال نيز مفيد است. ضمن اينکه زودهضم بوده و از آنجا که ماده غذايي متعادلي است مصرف آن به ديابتي‌ها نيز توصيه مي‌شود. البته بهتر است اين ماده غذايي به صورت جوانه مصرف ‌شود».
مير ادامه داد: «استفاده از ماش به شكل جوانه خواص آن را چند برابر مي‌كند؛ چرا كه فرآيند جوانه زدن باعث مي‌شود همه مواد مغذي به‌ ويژه آهن افزايش يابد. بنابراين براي مبتلايان به کم‌خوني بسيار مفيد است. مصرف ماش ممنوعيتي براي هيچ‌کس ندارد؛ اما کساني که اسيداوريک يا نقرس دارند، بايد موادغذايي حاوي پروتئين را که پورين گياهي دارند، ‌محدود کنند».
وي در پايان گفت:« البته ترکيبات پوريني در ماش نسبتا کم است و لازم نيست اين افراد ماش را از برنامه غذايي خود کاملا حذف کنند، بلكه تنها محدوديت به مصرف آن كفايت مي‌كند».

مواد غذايي ضد‌ سرفه
وقتي به دليل سرماخوردگي دچار سرفه‌هاي مداوم مي‌شويد پزشكان توصيه مي‌كنند مصرف مايعات را افزايش دهيد و مقادير زيادي آب و ترجيحا آب گرم و ولرم بنوشيد.
در اين شرايط همچنين نوشيدن مايعات ديگر مثل چاي و قهوه و سوپ هم مي‌تواند كمك كند.
شبكه خبري تورنتونيوز در مقاله‌اي درباره راهكارهاي درمان و تسكين سرفه منتشر كرد:
 در اين حالت از مصرف غذاهاي ادويه دار و سرخ كرده پرهيز كنيد، چون موجب تحريك گلو مي‌شوند.
 جويدن قرص‌هاي حاوي روي براي درمان سرفه مفيد است، چون تحريكات گلو را برطرف كرده و مانع از سرفه كردن مي‌شود.
 يك روشي كه هميشه توصيه مي‌شود نوشيدن يك ليوان آب گرم حاوي عسل و آبليموي تازه با مقداري فلفل است. اين محلول شفابخش را در طول روز استفاده كنيد.
 مصرف تكه‌اي از زنجبيل تازه براي درمان سرفه مفيد است.
 همچنين توصيه مي‌شود يك ليوان شير داغ حاوي زردچوبه بنوشيد. اين روشي قديمي و شناخته شده براي درمان سرفه در خانه‌هاي هندي است.
 نگه داشتن ميوه ميخك در داخل دهان نيز براي جلوگيري از سرفه كاربرد دارد.

امگا– 3 و كاهش عوارض سكته مغزي  
پزشكان كانادايي در يك مطالعه جديد دريافتند كه رژيم غذايي غني از اسيدهاي چرب امگا– 3 كه در ماهي‌هاي چرب مثل ماهي آزاد يافت مي‌شوند، مي‌تواند از شدت آسيب‌هاي مغزي ناشي از سكته بكاهد.
لاسنا كريز و فردريك كالون دو تن از متخصصان دانشگاه «لاوا» در اين مطالعه نشان دادند كه شدت آسيب‌هاي مغزي پس از يك بار تجربه سكته در صورت مصرف نوع DHA امگا– 3 به طور روزانه تا 25 درصد كاهش پيدا مي‌كند.
اين متخصصان دريافتند: «در موش‌هايي كه رژيم غذايي آنها حاوي اين نوع اسيد چرب امگا – 3 بود، در مقايسه با موش‌هايي كه از اين چربي استفاده نكرده بودند، عوارض سكته مغزي به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرد».
به گزارش شبكه خبري سي‌بي‌اس نيوز، اين مطالعات نشان داد: «در موش‌هايي كه از DHA استفاده كرده بودند غلظت مولكول‌هايي كه موجب التهاب بافتي مي‌شدند، كاهش قابل ملاحظه‌اي پيدا كرد و در عوض در اين موش‌ها تعداد مولكول‌هايي كه مانع از فعال شدن پروسه مرگ سلولي مي‌شوند، افزايش يافت».

روشي ساده براي جلوگيري از اضافه‌ وزن
متخصصان تغذيه مي‌گويند شما مي‌توانيد با انتخاب بشقاب و ظروف كوچك‌تر براي غذا خوردن تا حد زيادي مانع از افزايش وزن ناخواسته خود شويد.
بريان واسنيك، روانشناس دانشگاه كورنل كه سرپرستي اين تيم از متخصصان تغذيه را برعهده داشته خاطرنشان كرد: «مردم تصور نمي‌كنند كه اقدامي به اين سادگي بتواند روي الگوي خوردن آنها تاثير بگذارد».
وي تصريح كرد: «اكثر ما آنقدر مشغله داريم كه قادر نيستيم روي هر لقمه‌اي كه مي‌خوريم دقت كنيم، اما مي‌توانيم شرايط و فضا را به گونه‌اي تغيير دهيم كه به جاي اينكه به ضررمان باشند به نفع‌مان كار كنند».
به گزارش اسكاي نيوز، واسنيك مي‌گويد اين راهكار حتي در مورد نوشيدني‌ها هم كاربرد دارد. مطالعات واسنيك نشان داد مردم در ليوان‌هاي كوتاه و پهن 37 درصد بيشتر از ليوان‌هاي باريك و بلند مايعات مصرف مي‌كنند.
شرح اين مطالعه در صد و نوزدهمين كنوانسيون سالانه انجمن روانشناسي آمريكا ارائه شده است.



عسل با سرماخوردگي مقابله مي‌كند
ورزشكاران يونان باستان براي تقويت و افزايش انرژي بدنشان بويژه در هنگام برگزاري مسابقات المپيك عادت به مصرف عسل داشتند. آنها مي‌دانستند كه عسل حاوي دو قند گلوكز و فروكتوز است و ذخيره فراواني از گليكوژن را در كبد توليد مي‌كند.
درعصر ما نيز بسياري از متخصصان تغذيه تاكيد دارند كه اين خوراكي طبيعي و مقوي در تقويت بدن و افزايش سطح انرژي آن نقش قابل ملاحظه‌اي دارد.
آنها مي‌گويند مصرف يك قاشق عسل طبيعي و تصفيه نشده قبل از خواب مي‌تواند عملكرد مغز را تقويت كند. بعلاوه عسل براي تقويت سيستم ايمني بدن موثر است و به دليل دارا بودن خاصيت آنتي‌باكتريالي هم از داخل و هم از بيرون به بازسازي و ترميم بافت‌هاي بدن كمك مي‌كند و تاثير شفابخش در بهبود زخم‌ها دارد.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، سرماخوردگي‌ها بر اثر فعاليت ويروس‌ها بروز مي‌كنند و عسل هم يك ماده ضد ويروسي طبيعي است. متخصصان كالج پزشكي پنسيلوانيا در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه تاثير يك قاشق عسل طبيعي براي مقابله با سرماخوردگي از داروهاي معمول كه براي درمان اين بيماري تجويز مي‌شوند بيشتر است.
بنابراين گزارش، عسل از باكتري‌هاي مفيد روده حمايت مي‌كند، به پروسه هضم غذا كمك مي‌كند و براي افراد مبتلا به سندرم روده تحريك پذير مفيد است. نتايج بررسي‌هاي قبلي نيز نشان داده است كه مصرف دو قاشق چايخوري عسل، سه نوبت در روز براي درمان زخم‌هاي گوارشي موثر است.



منبع: دنیای تغذیه  ش 114

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر