الزامات خريد كنسرو و كمپوت

جام جم آنلاين: اگرچه مواد غذايي تازه ارزش غذايي بيشتر و بهتري دارند، عوامل گونا‌گوني چون زندگي ماشيني، كمبود وقت، افزايش گرفتاري‌ها و... سبب رويكرد بسياري از مردم به غذاهاي از پيش آماده و بويژه كنسروها شده است.

اگر به جاي استفاده از مواد غذايي تازه و محصولات خانگي، ناچار از مصرف فست‌فودها و مواد كنسروي شده‌ايد براي حفظ سلامتي خود، به اين نكات هنگام خريد و استفاده از مواد كنسروي توجه كنيد:
* خريد محصولات كنسرو شده در بسته‌بندي‌هاي شيشه‌اي بر قوطي‌ها و بسته‌هاي فلزي ترجيح دارد.
* قوطي‌هاي فلزي كنسرو را معمولا با لايه‌اي از قلع يا كروم اندود مي‌كنند. دقت كنيد كه سطح دروني آن نيز با جنسي لاك‌مانند پوشيده شده باشد تا جلوي واكنش شيميايي بين فلز و ماده غذايي گرفته شده، ورود يون از طريق آلياژ قوطي به غذا و سپس از غذا به بدن، سلامتي شما را به مخاطره نيندازد.
* پس از باز كردن و مصرف مواد غذايي كنسرو شده و كمپوت‌ها، باقيمانده مواد درون آن را در ظروف شيشه‌اي ريخته، در جاي مناسب، شرايط بهداشتي و فقط براي مدتي كوتاه نگاه داريد تا اكسيژن هوا با جداره فلزي قوطي تركيب نشده و يونيزه شدن ماده غذايي را در پي نداشته باشد.
* به تاريخ توليد و انقضا، دستورها و راهنمايي‌هاي توصيه شده درباره طريقه و مقدار مصرف، ظاهر كالا و... بيشتر توجه كنيد. كنسروهايي بخريد كه تاريخ توليدشان نزديك باشد، جزئيات و تركيبات محصول را واضح و روشن بيان كرده، نشاني‌ها، تاييديه‌هاي بهداشتي، تلفن شكايات و... را دارا باشد.
* از خريد كنسروهاي بادكرده، داراي سوراخ يا ضربديده و زنگ‌زده خودداري كنيد.
* كنسروها، كمپوت‌ها و مواد غذايي بسته‌بندي شده با قوطي‌هاي فلزي را در يخچال نگذاريد. رطوبت عاملي مهم در زنگ‌زدگي و ايجاد واكنش شيميايي در محصول است.
* خودتان را عادت دهيد كه همواره پوشش درون قوطي‌ها و بسته‌هاي فلزي را نيز بررسي كنيد. اگر بخوبي لاك‌اندود نشده يا ريختگي، خراش، خوردگي، زنگ‌زدگي، لكه‌هاي تيره و... در سطح فلزي نمايان است، از مصرف محصول و خريد دوباره از آن كارخانه خودداري كنيد. شما كه نمي‌خواهيد جيب صاحبان شركت‌ها يا كارخانه‌هايي را پر پول كنيد كه به سلامتي شما اهميت نمي‌دهند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر