استحكام ستون مهـره‌ها با غذا

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
بسياري از مردم از بيماري‌هايي كه مي‌توانند بر روي ستون مهره‌ها اثرات منفي بگذارند، رنج مي‌برند؛ مطابق تحقيقات انجام شده، 44 ميليون نفر در ايالات متحده دچار «استئوپروز» و 27 ميليون نفر دچار استئوآرتريت مي‌باشند. لذا در افرادي كه دچار اين آسيب‌ها مي‌باشند رعايت يك رژيم غذايي سالم و مناسب كه مواد مغذي مورد نياز را به بدن و استخوان‌ها برساند ضروري بوده و مي‌تواند در پيشگيري از كاهش حجم استخواني و خطر شكستگي استخوان موثر باشد. البته داشتن يك رژيم غذايي مناسب حتماً بايد تحت نظر پزشك مربوطه صورت گيرد.
 

مواد غذايي حاوي منيزيم:
به گفته كارشناسان داشتن رژيم غذايي سرشار از منيزيم مي‌تواند از بروز استئوپروز جلوگيري كرده و از طرفي افزودن منيزيم به رژيم غذايي مي‌تواند در تراكم مواد معدني استخوان مؤثر باشد. ميزان دوز مصرفي منيزيم در زنان بالاي 31 سال حدود 320 ميلي‌گرم در روز و در مردان 420 ميلي‌گرم در روز مي‌باشد. مواد غذايي حاوي منيزيم عبارتند از: انواع مغزها مانند بادام، بادام زميني و سبزيجات مانند اسفناج، لوبيا، غلات و حبوبات.


مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3:
كارشناسان معتقدند اگر رژيم غذايي روزانه افراد از اسيدهاي چرب امگا3 به اندازه كافي برخوردار نباشد مي‌تواند به كاهش حجم تراكم استخوان كمك كند. مصرف مكمل‌ها و خوردن مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب ضروري مي‌تواند سبب تحكيم استخوان‌ها به ‌ويژه در زناني كه مبتلا به استئوپروز مي‌باشند، شود. اسيدهاي چرب امگا3 براي افرادي كه دچار استئوآرتريت (نوعي آرتروز) بوده و ممكن است در آينده ستون مهره‌ها را نيز تحت تأثير منفي خود قرار دهد، مناسب مي‌باشد. از آن‌جايي كه مصرف زياده از حد اسيدهاي چرب امگا 3 در روز ممكن است خطر خونريزي را افزايش دهد لذا توصيه مي‌شود مصرف مكمل‌ها حتماً تحت نظر پزشك مربوطه انجام گيرد. مواد غذايي حاوي اسيدهاي چرب ضروري عبارتند از: ماهي‌تن، ماهي ساردين، انواع مغزها و روغن مغزها مانند روغن بادام.
 

ويتامين‌هاي مفيد براي ستون مهره‌ها:
ستون مهره‌ها از استخوان‌هايي به نام مهره تشكيل شده كه هر يك از مهره‌ها توسط رابط‌‌هاي استخواني به يكديگر متصل مي‌شوند و بدين طريق امكان حركت را براي انسان فراهم مي‌سازند. ستون مهره‌ها در برگيرنده طناب نخاعي مي‌باشند و طناب نخاعي مجموعه‌اي از عصب‌ها بوده كه سبب انتقال فرمان از مغز به بدن مي‌شوند. از طرفي اين مهره‌ها حاوي عروق خوني نيز مي‌باشند كه ستون مهره‌ها را تغذيه مي‌كنند بنابراين مواد مغذي موجود در رژيم غذايي از جمله ويتامين‌ها كه در مواد غذايي زيادي وجود دارد سبب تقويت بافت‌هاي درون ستون مهره‌ها مي‌شود.


ويتامين C:
هر يك از بافت‌هاي درون ستون مهره‌ها متكي به عروق خوني بوده تا اكسيژن لازم براي عملكرد بافت‌ها را تأمين نمايند. اگر خوني كه مورد نياز بافت‌ها مي‌باشد تأمين نشده و كافي نباشد بافت‌هاي درون ستون مهره‌ها و طناب نخاعي دچار آسيب شده و در نهايت مي‌ميرند. ويتامين C در سلامت ستون مهره‌ها موثر است؛ كمبود ويتامين C سبب ضعيف شدن عروق خوني مي‌شود و در نتيجه كمبود اين ويتامين در طولاني مدت، سبب تضعيف عروق خوني شده و در نتيجه بافت‌هاي درون ستون مهره‌ها را با مشكل مواجه مي‌سازد.


ويتامين B12:
ويتامين B12 يا كوبالامين به سلامت ستون مهره‌ها كمك مي‌كند. طناب نخاعي متشكل از ميليون‌ها عصب مي‌باشد كه هر يك از اين اعصاب سبب ارتباط بين بدن و مغز مي‌شوند. انتهاي هر يك از عصب‌ها حاوي ماده شيميايي به نام «ميلين» مي‌باشد كه امكان برقراري هر چه سريع‌تر ارتباط ميان مغز و بدن را فراهم مي‌سازد. كمبود ويتامين B12 در بدن مي‌تواند منجر به بروز نقص در «ميلين» شده و به عصب‌هاي نخاعي آسيب برساند و در نتيجه بر سلامت طناب نخاعي اثر منفي دارد.
 

ويتامين D:
يكي از ويتامين‌هايي كه سبب تقويت ستون مهره‌ها مي‌شود ويتامين D مي‌باشد. اين ويتامين نقش مهمي در تنظيم سلامت استخوان‌ها از جمله ستون مهره‌ها دارد. ويتامين D بر جذب كلسيم اثر گذاشته و در نتيجه سبب جذب كلسيم بيشتر در بدن شده و به سلامت استخوان‌ها كمك مي‌كند. كمبود ويتامين D در بدن سبب كمبود كلسيم شده و در نهايت منجر به تضعيف ستون مهره‌ها مي‌گردد.


ويتامين A:
يكي ديگر از ويتامين‌ها كه در سلامت ستون مهره‌ها مؤثر است ويتامين A مي‌باشد كه به آن رتينول نيز مي‌گويند. ويتامين A در رشد سلولي مؤثر بوده و از طرفي در شكل‌گيري بافت استخواني تأثيرگذار مي‌باشد، بنابراين كمبود ويتامين A مي‌تواند رشد استخوان را با مشكل مواجه كرده و در نتيجه منجر به بروز مشكلاتي در ستون مهره‌ها گردد.


منبع: دنیای تغذیه ش 114

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر