فوايد تغذيه‌اي عصاره مالت

نوشته  : دکتر صديقه نوبان 
مالت عبارت است از دانه‌هاي جوانه زده غلات خصوصا جو تحت شرايط خاص كه منبع مناسبي از كربوهيدرات‌ها، پروتئين‌هاي تجزيه شده، انواع ويتامين‌هاي گروه B، املاح معدني و تركيبات غذايي و همچنين منبع قابل توجهي از آنزيم‌هاي تجزيه كننده نشاسته مي‌باشد.
جو در حالت طبيعي حاوي آنزيم‌هاي بتا-آميلاز، آميلوگلوكوزيداز، بتا-گلوكوناز، پروتئاز و سلولاز‌ها به ميزان كم مي‌باشد. براي تبديل نشاسته به قند بايد اين آنزيم‌ها فعال شوند. مالت  داراي 60 درصد مالتوز و 10 درصد ساكاروز و همچنین دارای مقدار زیادی فیبر محلول مي‌باشد.
عصاره مالت:
فرآورده‌اي است كه در نتيجه فرآيند دانه‌هاي جو سالم و مالت شده با آب در دماي مناسب و سپس تبخير عصاره آبي و تغليظ آن بدست مي‌آيد.
در مرحله جوانه‌زني بر اثر عملكرد آنزيم‌هاي مختلف موجود در جو، مواد مغذي بسياري تشكيل يا افزايش مي‌يابند (مثل ويتامين‌هاي گروه B و اسيدهاي آمينه ضروري). سپس مالت را مي‌جوشانند و با افزودن مواد خوراكي مجاز و رازك، مايع حاصل را صاف و بسته‌بندي مي‌كنند.
عصاره مالت جو هیچ گونه تداخلی با غذا و نيز با دارو ندارد.
اثرات مفيد مالت:
عصاره مالت جو براي افرادي كه دچار يبوست هستند، مي‌تواند مفيد باشد و اين افراد مي‌توانند بجای مصرف داروی مسهل، بطور منظم و همیشگی از قرص مالت جو استفاده نمایند. هر فردي بايد در برنامه غذايي روزانه خود به مقدار كافي از فيبرهاي غذايي محلول و غيرمحلول مصرف كند. فيبرها اثرات مفيد بسياري دارند، از جمله اينكه باعث تنظيم عملكرد روده شده و التهاب روده و فتق معده را كاهش مي‌دهند و مي‌توانند در درمان دیابت موثر باشند. عصاره مالت موجب كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي و بعضي انواع سرطان مي‌شود. عصاره مالت جو را در هوای اتاق و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
افزودن رازك:
 افزودن رازك به مالت موجب طعم تلخ، عطر ويژه، تسهيل در امر شفاف سازي، افزايش پايداري كف و بالا بردن زمان ماندگاري (بدليل خواص آنتي باكتريال آن) مي‌شود. حمل و نقل رازك در دماي صفر درجه و جاي خشك و تاريك بايد انجام گيرد.

اَشكال عصاره مالت:
عصاره مالت جو به دو شکل پودری و مایع وجود دارد و به هر مقدار که پزشک تجویز کرده است (چه پودری و چه مایع) باید در شیر یا آب و یا آبمیوه مخلوط گردد تا حل شود. بهتر است آن را در شیر یا آب گرم حل نموده  و برای مدت طولانی مصرف کنید. 

نکات مهم:
 افرادی که دچار انسداد روده هستند یا عمل جراحی در ناحیه شکم انجام داده‌اند، یا دچاراختلالات مزمن روده‌ای مثل بیماری التهاب روده یا بیماری کولون هستند، باید تحت نظر پزشک این عصاره را مصرف کنند، زیرا عصاره مالت به علت داشتن فیبر برای این بیماری‌ها مناسب نمي‌باشد.
 این عصاره دارای کربوهیدرات است، به همین دلیل بیماران دیابتی باید با مشورت پزشک آن را مصرف کنند. افرادی که سابقه  آلرژی  یا آسم دارند، ممکن است  نسبت به این عصاره واکنش نشان دهند، بنابراین باید مصرف آن قطع گردد.
 در دوران بارداری برای رفع یبوست، مصرف فیبر غذایی توصیه مي‌شود. عصاره مالت جو نیز مانند فیبر موجود در میوه‌ها  و سبزی‌ها، مي‌تواند در برنامه غذایی روزانه مصرف شود.
 این عصاره بر روی قدرت و فعالیت جنسی اثر بدی ندارد و برای مدت طولانی مي‌توان آن را مصرف کرد.
 همراه با این عصاره، باید مقدار زیادی آب و مایعات نوشید، زیرا باعث تجمع و تورم فیبر در دستگاه گوارش و انسداد یا حتی پارگی مری مي‌شود.
 عصاره مالت جو ایجاد نفخ و باد معده مي‌کند، بنابراین باید دقت شود که چه مقدار از این عصاره باید مصرف شود.
 توجه داشته باشید كه اگر در بلعیدن مواد غذایی دچار مشکل هستید، این عصاره را مصرف نکنید.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر