الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
آغاز بهانه‌جويي‌ها و شدت يافتن آنها به مرور زمان در قبال مقابله با اوضاع پيش آمده در جهت كاهش وزن:
از خودتان آغاز مي‌كنيم، چرا كه همه افراد چاق يا داراي اضافه وزن شباهت عجيب و بهانه‌هاي غريب مشابه يكديگر دارند. اگر به گذشته خود مراجعه كنيد به ياد مي‌آوريد كه تا به امروز چندين بار اين مسائل را با خود گفته و مرور نموده‌ايد: 1- اين كار عملي نمي‌شود. 2- من توان انجام توصيه‌ها را ندارم. 3- چه كسي مي‌تواند اين همه زمان طولاني دوام بياورد كه من يكي از آنها باشم؟ 4- من حوصله، صبر و تحمل ندارم كه مدت‌ها خود را محدود و مقيد نمايم. 5- قول مي‌دهم در اولين فرصت يك اقدام اساسي را شروع نمايم. 6- فعلاً به اين دلايل كه اين چند روز مهمان دارم يا در مسافرت خواهم بود يا مراسمي است كه براي انجام آن بايد تدارك ببينم و صدها بهانه ديگر، از آغاز تصميمات خود سرباز زده و اجتناب خواهم كرد.

راهكارهاي حواله به وقت ديگر:
قول مي‌دهم كه در اولين فرصت جهت چاره‌جويي و كاهش چربي‌هاي انباشته شده‌ام و         بيماري شروع شده اقدام نمايم، ولي كِي و چه وقت؟
الف- بعد از جشن تولدهاي خودم و خودت و اين و آن.
ب- بعد از نامزدي، عقد و عروسي ايكس و ايگرك.
ج- بعد از تعطيلات عيد يا اتمام ماه رمضان يا ماه‌هاي محرم و صفر.
د- بعد از آغاز تعطيلي مدارس بچه‌ها.
ه‍- بعد از اتمام تعطيلات مدارس بچه‌ها.
و- پس از برگشت از مسافرت تابستاني، زمستاني، عيد و ... .
ز- بعد از پايان فصل گرما، بعد از پايان فصل سرما، از پس فردا، هفته ديگر، ماه ديگر و يا از آغاز سال جديد.
ملاحظه فرماييد چه آسان با استفاده از راهكارهاي مختلف براي عدم اجراي برنامه‌هاي خود براي دستيابي به سلامتي‌تان شانه خالي مي‌كنيد و مرتباً به فرصت‌سوزي خود ادامه مي‌دهيد. سونامي دهشت بار اضافه وزن و چاقي و بيماري‌هاي وابسته به آنها به خروش آمده و به صورت تصاعدي هر لحظه بيش از پيش به سرعت آنها افزوده مي‌شود، لذا به قول معروف:
 اي كه دستت مي‌رسد كاري بكن
پيش از آن كز تو نيايد هيچ كار
در نظر آوريد كه دوستداران لذت آني به تلخ‌كامي‌ها و حسرت دايمي دچار گرديده‌اند. دوست و آشنا و وابستگان شاخه پدري و مادري را در خلوت و تنهايي خود بر صفحه خيال مجسم كنيد كه به سكته قلبي يا مغزي يا به ساير بيماري‌هاي استخواني و مفصلي دچار گرديده و به علت بيماري‌هاي مزمن بدخيم و خوش‌خيم توان از دست داده و به كنجي پناه آورده‌اند و ديگر هيچ آرزويي غير از دستيابي به سلامتي قبلي خود ندارند. براي اينكه از اين ناكامي‌هاي رنج‌آور و هستي‌سوز خودتان را وارهانيد، بايد به طور تدريجي ولي دايمي جهت زندگي خود را تغيير بدهيد. براي شروع و پيشرفت در راستاي دستيابي به اهداف ترسيمي خود، قدم‌هاي تأثيرگذاري را برداريد. هزاران نفر از افراد پي‌گير و با استقامت اين راه‌ها را پيموده‌اند و به فتح نوك قله موفقيت نايل آمده‌اند. شما نيز اگر بخواهيد مي‌توانيد. خواستن توانستن است.
 

چه افرادي موفق شده‌اند و يا خواهند شد؟
الف- آنهايي كه با آهستگي و اطمينان خاطر تغيير رفتار را آغاز مي‌‌كنند و نااميد نمي‌شوند.
ب- كساني كه با صبر، تحمل، تدبير و انديشه گره‌هاي ايجاد شده را با انگشت تدبير باز كرده و مي‌كنند و به بهانه واهي و يا خودساخته از اجراي نقشه ترسيمي سرباز نمي‌زنند.
ج- افرادي كه عوامل بازدارنده و موانع پيش‌بيني شده و بهانه‌هاي ناشي از شانه خالي كردن از اجراي برنامه روزانه را با يك راهكار و استراتژي جايگزين ادامه داده‌اند، مثلا در جهت رسيدن به محدوده اهداف تعيين شده لازم ديده‌اند ساعت پنج بعدازظهر دقايقي را به پياده‌روي و يا انجام حركات سبك بدني بپردازند و هر شب سالاد فصل ميل نمايند و چند صباحي است كه اين كارها را انجام مي‌دادند و اينك به علل مختلف و پيشامدهاي گوناگون خلل و وقفه‌اي كوتاه در برنامه‌شان پيدا شده، لازم است راه چاره ديگري پيدا نمايند و رشته از هم گسيخته برنامه خود را گره زده و به اجراي ادامه تصميمات از پيش تعيين شده خود بپردازند.

راهكارهاي قابل اجرا:


در قبال خورد و خوراك

الف- در برابر هوس ويارگونه به خوردن شكلات و شيريني، به جاي يك تخته شكلات و يا چند عدد شيريني دانماركي و رولت فقط به تكه‌اي از آنها قناعت خواهم نمود يا با چند عدد نخودچي و كشمش هوس ايجاد شده را برطرف خواهم كرد. اگر در قبال هر هوس ويارگونه‌اي، بين 5 تا 7 دقيقه، خودتان را به انجام كاري مشغول داريد، در پايان اين مدت، ميل شما به شيريني، شكلات و ... فروكش خواهد كرد. 


ب- اگر در يك مهماني پر زرق و برق در مقابل سفره گسترده‌اي حاوي انواع خورد و خوراك قرار گرفتم از سالادهاي گوناگون و سبزيجات خام و پخته استفاده كرده و از انباشته كردن معده خود با غذاهاي اشتها‌برانگيز ولي خانه خراب‌كن يا خودداري كرده و نخواهم خورد يا فقط خواهم چشيد.
ج- اگر حوصله پخت و پز نداشته باشم و يا اگر ميلي به اجراي برنامه غذايي توصيه‌شده‌ام را در بعضي از مواقع احساس نكنم به جاي غذاهاي آسان دسترس از لقمه‌هاي سالم و دلنشين خانگي استفاده خواهم كرد، چرا كه غذاهاي آسان دسترس عطر و بوي خوب ولي محتواي بيماري‌زا دارند.


در قبال عدم انجام برنامه‌هاي ورزشي


الف- اگر به علت نامساعد شدن هوا نتوانم پياده روي و حركات ورزشي آغاز شده‌ام را در پارك يا حياط خانه انجام بدهم آن را با شنا كردن در استخر و يا رقصيدن و يا انجام حركات كششي در اطاق جبران خواهم نمود.


ب- اگر حوصله و يا وقت شركت در برنامه‌هاي ورزشي دسته‌جمعي باشگاهي را نداشته باشم، به دوچرخه سواري يا پياده‌روي رو خواهم آورد و يا پاي پياده به ديدن عزيزي خواهم رفت.
ج- اگر مانعي در اجراي برنامه ورزشي روزانه‌ام در وقت تعيين شده پيدا كردم آن را در همين روز در ساعت ديگري به انجام خواهم رسانيد. 


د- عادت خواهم كرد كه در همه حال و همه‌جا شكم را تو كشيده و عضلات مختلف بدنم را به طور مرتب منبسط و منقبض كنم.

اثر انكارناپذير نظم و ترتيب:
در راستاي ترك عادات غلط و جايگزيني آنها با روش‌ها و آموزه‌هاي صحيح، دقيق و منظم لازم است هر اقدامي را در زمان معين و در مكان مشخص و با يك روش دقيق و تأثيرگذار به جا آوريد و با بهانه‌هاي واهي از ادامه راه آغازين و طي شده سرباز نزنيد و مطمئن باشيد در صورت اجراي دايمي و تكرار مكرر هر اقدام تأثيرگذاري مراحل زير طي مي‌گردد: الف- تغييرات خفيف ولي قابل درك در سيستم مغز و اعصاب شما به تدريج پديدار مي‌گردد.
ب- تحت تأثير تكرار به موقع و بجا از تأثيرات عوامل مخرب بيروني كاسته مي‌گردد و نهايتا اين كوره راه‌هاي پر نشيب و فراز به شاهراه‌هاي حركت به طرف اهداف ترسيمي‌تان ساخته و پرداخته خواهند شد. 


ج- اگر شما نيز از جمله افرادي مي‌باشيد كه يك كار عملي و يا حتي يك وسيله موسيقي را فرا گرفته‌ايد به ياد خواهيد آورد چه سان تحت تأثير تمرين و تكرار به موقع چنان مهارت و تسلطي پيدا كرده‌ايد كه اينك بدون صرف نيرو و انرژي بيشتر و مراجعه به يادداشت و يا نت‌هاي موسيقي يا پرسش از اين و يا آن مربي به طور طبيعي و با اطمينان كامل مراحل اجراي كارتان را بطور پي در پي و سيستماتيك به انجام مي‌رسانيد.



به علائم، اشارات و آژيرهاي خطر جسم و روح خود بها بدهيد:
قسمتي از علائم هشداردهنده متداول در تغيير مسير حركت در جاده سلامتي و سرحالي به شرح زير مي‌باشد:
 احساس خستگي و دلمردگي و خشكي پوست.
 زودرنجي و پرخاش‌جويي ناگهاني.


 اختلالات گوارشي.
 احساس سنگيني و بي‌رمقي در راه رفتن.
 كمبود نفس در سربالايي‌ها يا افزايش سرعت حركت.
 افزايش ضربان قلب و نفس نفس زدن در انجام حركات بدني يا در سربالايي‌ها و پله بالا رفتن‌ها.
 اختلالات مختلف در خواب رفتن.


 تعريق شديد.
 احساس تب و لرز، پرنوشي و پر ادراري.
 احساس خواب‌آلودگي بعد از ميل كردن غذا.
 احساس سنگيني سر و سردردهاي گاه و بيگاه توأم با حالت تهوع.
 گرفتگي درد آلود عضلات ساق پا در خواب و بيداري يا هنگام راه رفتن يا شنا كردن.
 احساس درد در مفاصل حركتي.
 كاهش ميزان و سرعت مناسب عكس‌العمل در موارد ضروري.



منبع: دنیای تغذیه  ش 114

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر