توصيه‌هاي غذايي بعد از جراحي دندان

نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه
درد مزمن دندان و يا درد حاصل از يك اُرتودنسي و يا درد ناشي از عمل جراحي در ناحيه دهان مي‌تواند غذا خوردن را با مشكل مواجه سازد، زيرا فرد نمي‌تواند عمل جويدن را به خوبي انجام دهد و در نتيجه غذا خوردن براي او مشكل مي‌شود و نمي‌تواند هر ماده غذايي را كه دوست دارد بخورد.
هرگز منتظر نشويد تا درد كاملاً از بين برود و سپس شروع به خوردن موادغذايي كنيد، بلكه سعي كنيد خوردن موادغذايي و مايعاتي را كه مي‌توانيد عليرغم داشتن درد، ميل كنيد شروع نماييد، زيرا خوردن مواد غذايي مناسب مي‌تواند سبب تقويت بنيه بدن شده و ميزان انرژي لازم را تامين نمايد و روند بهبودي و كاهش درد را در شما تسريع كند.

رژيم غذايي قبل و بعد از عمل جراحي:
مقدار ماده بي‌حس كننده كه براي جراحي‌هاي دهاني در نظر گرفته مي‌شود با توجه به سختي و مدت زمان عمل جراحي متفاوت مي‌باشد. اگر بي‌حسي موضعي در نظر گرفته مي‌شود معمولاً نيازي به محدوديت غذايي خاص غير از عمل جراحي نمي‌باشد، اما اگر بيهوشي عمومي در نظر گرفته مي‌شود، جراح توصيه مي‌كند از نيمه شب قبل چيزي خورده نشود.

نوشيدني‌هاي مغذي:
در حاليكه درد دنداني و يا به‌طور كلي درد در ناحيه دهان براي شما در خوردن مواد غذايي جامد محدوديت ايجاد مي‌كند اما خوردن آب و در كنار آن ساير مايعات مي‌تواند مايعات و مواد مغذي مورد نياز بدن را تامين كند. مايعاتي مانند آبميوه‌ها و يا آب سبزيجات طبيعي و تازه، دوغ و اسموتي ميوه‌جات تازه مي‌توانند تامين كننده مواد مغذي بدن باشند. تا جايي كه امكان دارد آبميوه‌ها را به‌طور طبيعي و تازه تهيه كنيد تا آبميوه‌هاي آماده و مصنوعي، كه چندان مفيد نمي‌باشند و مواد مغذي بدن را تامين نمي‌كنند. محصولات لبني مانند شير، بستني، ماست و دوغ مي‌توانند منابع خوبي از كلسيم و پروتئين براي بدن باشند. بعد از كشيدن دندان، براي مصرف نوشيدني‌ها از ني استفاده نكنيد، زيرا ممكن است باعث عفونت در محل دندان كشيده شده شود.
 

غذاهاي نرم :
پس از چند روز و زماني كه احساس مي‌كنيد مي‌توانيد عمل جويدن را از سر بگيريد، در ابتدا مواد غذايي نرم را وارد رژيم غذايي خود كنيد. ماست، انواع پودينگ‌ها و بستني مي‌توانند مناسب باشند. البته براي به دست آوردن مواد مغذي بيشتر مي‌توانيد از ساير مواد غذايي نرم نيز استفاده كنيد. موز اسلايس شده، سيب‌زميني پوره شده و برنج خوب پخته و نرم شده از گزينه‌هاي مناسب براي افرادي هستند كه نمي‌توانند عمل جويدن را به خوبي انجام دهند. البته مي‌توان سبزيجات دلخواه خود را پخته و به صورت پوره درآورد و ميل نمود.
 

سوپ‌ها:
انواع سوپ‌هاي رقيق و سبك و آب گوشت‌ها مي‌توانند غذاي گرم و مناسبي باشند. از سوپ‌هايي استفاده كنيد كه نياز به عمل جويدن ندارند، مانند سوپ‌هاي گوجه‌فرنگي و يا سوپ‌هايي كه تمام مواد آن به شكل پوره شده باشند. سوپ قارچ و سوپ‌هايي كه در آن از ماست و يا خامه استفاده مي‌كنند نيز مناسب مي‌باشد.


پس از عمل جراحي:
يكي از مهم‌ترين مواد غذايي كه بلافاصله بعد از عمل براي بدن لازم مي‌باشد، نوشيدن آب است. نوشيدن 6 تا 8 ليوان آب و ساير مايعات در روز لازم است؛ از آنجايي كه مصرف نوشيدني‌هاي داغ ممكن است خونريزي بعد از عمل را طولاني كند، لذا از مصرف آنها در 24 ساعت اوليه بعد از عمل خودداري كنيد و تا جايي كه مي‌توانيد از نوشيدني‌هاي خنك و سرد استفاده نماييد.
پس از عمل جراحي فك و در دوره نقاهت سعي كنيد چند روز اول پس از عمل تمام مواد غذايي را به صورت مايعات مصرف كنيد و براي تامين مواد مغذي بدن و بهبودي سريع‌تر و رسانيدن پروتئين و ويتامين لازم به بدن از مكمل‌هاي مايع حاوي كالري بالا و پروتئين استفاده نماييد. پس از چند روز اوليه، با توصيه پزشك مي‌توانيد از رژيم غذايي نيمه جامد استفاده كنيد كه نياز چنداني به جويدن ندارد، مانند املت، انواع پن كيك و يا پاستا كه به خوبي پخته و نرم باشد.
در مواردي كه مجبور به كشيدن دندان مي‌شويد، رژيم غذايي نرم مانند انوع آبميوه‌هاي طبيعي، آب سبزيجات، نان نرم، سبزيجات پخته شده و نرم مناسب مي‌باشد. خوردن غذاهاي تند اصلاً مناسب نيست، زيرا ممكن است سبب التهاب در محل دندان كشيده شده شوند.
از خوردن مواد غذايي كه نياز به جويدن زياد دارند و يا چسبندگي زيادي دارند، مانند هويج، سيب و يا آب‌نبات و شكلات اجتناب كنيد.



آب:
اگر چه آب رفع گرسنگي نمي‌كند، اما حداقل بدن را از كم آبي حفظ نموده و همين آبرساني به بدن كمك مي‌كند تا بدن هر چه سريع‌تر به بهبودي بعد از عمل جراحي برسد. به خاطر داشته باشيد كه حتماً آب بنوشيد، حتي اگر احساس تشنگي نمي‌كنيد. كارشناسان توصيه مي‌كنند روزانه حداقل 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 114

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر