آنتي اكسيداني با قابليت‌هاي فراوان

نوشته  : منيره نوري‌فرد 
اسيدآلفا ليپوئيك كه به آن LA نيز مي‌گويند در بدن انسان ساخته مي‌شود و به مقدار بسيار كم در گياهان و حيوانات نيز ديده شده است. LA در هر سلولي از بدن انسان وجود دارد و در تبديل نمودن گلوكز به انرژي نقش مهمي دارد. منابع غذايي كه حاوي LA مي‌باشند عبارتند از گوشت قرمز، مخمر جو و ... . همچنين مي‌توان در مواردي كه جنبه درماني دارند از مكمل‌هاي LA استفاده نمود. ميزان LA موجود در مكمل‌ها بسيار بيشتر از LA موجود در مواد غذايي مي‌باشد.
آنتي‌اكسيدان فعال:
اسيدآلفاليپوئيك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي و فعال بوده و با راديكال‌هاي آزاد كه براي بدن بسيار مضر مي‌باشند، مبارزه مي‌كند. بسياري از آنتي‌اكسيدان‌ها محلول در آب مي‌باشند، بدين معني كه فقط در آب فعال هستند و برخي از آنها محلول در چربي مي‌باشند و فقط در بافت‌هاي چربي فعاليت مي‌كنند، اما LA محلول در هر دو محيط (آب و چربي) مي‌باشد، لذا در تمام بافت‌ها و قسمت‌هاي بدن وجود داشته و قادر به فعاليت مي‌باشد.

شواهد حاكي از آن است كه اين اسيد همچنين مي‌تواند ساير آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در بدن را كه توسط راديكال‌هاي آزاد از كار افتاده‌اند، احيا كرده تا آنها مجدداً فعال شوند.
فعاليت اين آنتي‌اكسيدان در بدن به پاكسازي و سم‌زدايي از بدن كمك كرده و آن را سرعت مي‌بخشد، از طرفي از سلول‌ها محافظت نموده و از تخريب بافت‌ها و اندام‌هاي بدن جلوگيري مي‌كند. همچنين بدن را در برابر ميكروب و آلودگي محافظت مي‌نمايد و در صورت ورود ميكروب‌ها به بدن، با آنها مبارزه مي‌كند.
كارشناسان معتقدند اين اسيد همچنين مي‌تواند از تجمع بيش از اندازه فلزات در بدن مانند آهن و مس جلوگيري كرده و سبب خروج آنها از بدن شود و در نتيجه در كاهش مواد سرطان‌زا از بدن موثر مي‌باشد.
 

مفيد براي ديابتي‌ها:
به گفته كارشناسان، از اسيد آلفاليپوئيك براي كمك به درمان ديابت سال‌هاست كه در اروپا استفاده مي‌شود. اين نوع اسيد در پايين آوردن قند خون موثر بوده و با توجه به توانايي آن در مبارزه با راديكال‌هاي آزاد، مي‌تواند در كاهش درد، سوزش، خارش و بي‌حسي‌هاي ناشي از ديابت كه بر اثر آسيب ديدن عصب‌هاي مربوطه رخ مي‌دهد، بسيار موثر باشد. اين اسيد همچنين مي‌تواند بر روي عصب‌هاي مرتبط با قلب كه ممكن است بر اثر ديابت دچار آسيب شده باشند، تاثير مثبتي داشته باشد.

تقويت مغز:
LA مي‌تواند به راحتي وارد سلو‌ل‌هاي مغزي شود و اثر حفاظتي بر روي سلول‌هاي مغز و بافت عصبي آن دارد. بر همين اساس تحقيقاتي در مورد LA و نقش آن در درمان و يا پيشگيري از سكته‌ و ساير آسيب‌هاي مغزي انجام شده است. تحقيقات نشان مي‌دهند حيواناتي كه اسيد آلفا ليپوئيك اسيد را دريافت مي‌كردند، كمتر دچار آسيب‌هاي مغزي مي‌شدند و شانس زنده ماندن در آنها 4 برابر بيشتر از حيواناتي بود كه LA را دريافت نمي‌كردند.

بيماران مبتلا به ايدز:
مكمل LA در درمان ايدز مي‌تواند مفيد واقع شود. با تحقيقات انجام شده در آزمايشگاه محققان دريافتند، LA مي‌تواند رشد ويروس HIV را كند و يا متوقف سازد.

كاهش كلسترول بد خون (LDL):
طبق تحقيقات انجام شده، اسيد آلفاليپوئيك مي‌تواند از اكسيداسيون چربي بد خون (LDL) جلوگيري نمايد. اين اسيد همچنين سبب افزايش ميزان پروتئين‌هاي تنظيم كننده كلسترول خون مي‌شود.

بيماري آلزايمر:
تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهند اثرات آنتي‌اكسيداني حاصل از LA مي‌تواند براي بيماران آلزايمري مفيد باشد. افراد مبتلا به آلزايمر كه روزانه از اين اسيد مصرف مي‌كردند عملكرد ذهني- شناختي آنها بهتر شده و از تخريب بيشتر سلول‌هاي مغزي آنها نيز جلوگيري شده بود. در تحقيق ديگري كه انجام شد و به مدت 48 ماه طول كشيد بيماراني كه دچار فراموشي مختصر بودند و LA مصرف مي‌كردند پيشرفت بيماري در آنها بسيار كند شده بود.

سلامت كبد:
اسيد آلفاليپوئيك در سلامت كبد موثر بوده و مي‌تواند در درمان بيماري‌هاي كبدي مفيد واقع شود. تحقيقات اوليه نشان مي‌دهند كه مصرف مكمل‌هاي LA مي‌تواند در درمان برخي بيماري‌هاي مرتبط با كبد از جمله آسيب كبدي در اثر مصرف الكل، آسيب كبد در اثر مصرف قارچ سمي و ساير التهابات كبدي موثر باشد. مصرف LA ممكن است با برخي داروها تداخل داشته باشد، لذا توصيه مي‌شود حتماً با تجويز پزشك آن را مصرف نماييد تا از عوارض جانبي آن نيز مصون باشيد.
 

پوست:
مصرف موضعي لوسيون و يا كرم‌هاي حاوي LA مي‌تواند بروز پيري و چين و چروك پوست را به تاخير اندازد. اسيد آلفاليپوئيك به علت دارا بودن اثر آنتي‌اكسيداني مي‌تواند پيري پوست را در اثر تابش نور خورشيد به تاخير اندازد و همچنين سبب بهبودي آسيب‌هاي وارده به پوست شود و با كاهش چين و چروك‌هاي پوست، ظاهري جوان‌تر و شاداب‌تر به پوست بدهد.

مواد غذايي حاوي اسيد آلفاليپوئيك:
LA نوعي آنتي‌اكسيدان مي‌باشد كه داراي فوايد زيادي در سلامت انسان مي‌باشد و با راندن راديكال‌هاي آزاد از بدن، مانع آسيب ديدن سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌هاي بدن مي‌شود. اين اسيد همچنين مي‌تواند از بروز عفونت و آلودگي به بدن جلوگيري نمايد. اسيد آلفاليپوئيك مي‌تواند احتمال بروز بيماري‌هاي كبد، ديابت و سكته را كاهش دهد. ميوه‌ها و سبزيجات زيادي وجود دارند كه حاوي LA مي‌باشند.

گوجه‌فرنگي:
گوجه‌فرنگي حاوي مقادير چشمگيري LA مي‌باشد. ميزان آنتي‌اكسيدان موجود در گوجه‌فرنگي تقريباً با مركبات (پرتقال، ليموترش و ... ) برابري مي‌كند.

سبزيجات:
سبزيجات برگ پهن و سبز رنگ مانند اسفناج و كلم براكلي بالاترين ميزان LA را دارا مي‌باشند. اين اسيد در ساير سبزيجات مانند نخودفرنگي و كلم بروكسل نيز وجود دارد، اما بيشترين ميزان LA در اسفناج و براكلي ديده مي‌شود.

مركبات:
ميوه‌هايي مانند پرتقال، گريپ فروت، ليموترش و نارنگي حاوي مقادير قابل توجهي LA مي‌باشند. اين ميوه‌ها همچنين سرشار از ويتامين C، فلاوونوئيدها و ساير آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌باشند.

ساير مواد غذايي:
علاوه بر ميوه‌ها و سبزيجات نام برده شده برخي از مواد غذايي ديگر نيز حاوي LA مي‌باشند. گوشت قرمز و بعضي از اندام‌هاي حيواني مانند دل و جگر و قلوه منبع خوبي از اسيد آلفاليپوئيك مي‌باشند. مخمر كه براي پخت نان و كيك از آن استفاده مي‌شود نيز حاوي مقادير قابل توجهي اسيد آلفاليپوئيك مي‌باشد.


منبع: دنیای تغذیه  ش 114

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر