شيرين اما بدون قـند و شكر!



نوشته  : تحریریه دنیای تغذیه 
افرادي كه به دنبال کاهش وزن مي‌باشند بايد سعي كنند در ميان وعده‌ها و وعده‌هاي اصلي غذايي خود، مواد غذايي را بگنجانند كه كمترين تغييرات و دستكاري بر روي آنها انجام گرفته باشد و حاوي مواد نگهدارنده، مواد افزودني و يا ساير تركيبات شيميايي نباشند و بطور كلي فرآوري شده نباشند و تا جايي كه ممكن است به شكل و فرم طبيعي خود نزديك باشند. شكر سفيد تصفيه شده براي تمامي افراد كاملاً مضر مي‌باشد زيرا به خودي‌خود فاقد هر گونه ارزش غذايي بوده و از طرفي بدن براي تجزيه اين ماده، بسياري از مواد مغذي خود را نيز از دست مي‌دهد.


اگر چه مصرف بسيار كم آن، صدمه زيادي به بدن نمي‌رساند اما با كاهش مصرف قند و شكر در رژيم غذايي روزانه، پيشرفت چشمگيري در سلامت بدن حاصل مي‌شود.
آسيب‌هايي كه در اثر مصرف زياد شكر حاصل مي‌شود:

 افزايش وزن و چاقي
 بيش فعالي، اضطراب و نگراني، پوسيدگي دندان‌ها، تحريك‌پذير شدن افراد و اختلال در تمركز
 تضعيف كردن سيستم ايمني بدن، زمينه را براي رشد سلول‌هاي سرطاني آماده مي‌كند.
 بروز چين و چروك زود رس در پوست 
 كاهش بينايي چشم، بروز بيماري ديابت، ايجاد سنگ كليه و آماس آپانديس
 ايجاد احساس افسردگي پس از افزايش مصرف قند و سپس افت آن در خون

انجيـر:
قبل از اينكه شكر به‌عنوان ماده شيرين‌كننده شناخته شود از انجير به‌عنوان شيرين‌كننده استفاده مي‌كردند. انجير حاوي بيش از 50% قند مي‌باشد.
از انجير به‌عنوان يك ماده ملين و مسهل طبيعي استفاده مي‌كنند. انجير حاوي آهن فراوان مي‌باشد. انجير را مي‌توان به صورت پخته شده مصرف نمود و هم‌چنين مي‌توان انجير خشك را خيسانده و سپس مصرف نمود. 

عــسل:
عسل از مواد غذايي مي‌باشد كه حاوي برخي مواد مغذي مي‌باشد. عسل از شكر سفيد شيرين‌تر است بنابراين هنگام جايگزين نمودن عسل به جاي شكر در غذاها، مراقب اين نكته باشيد.
براي شيرين كردن انواع سس‌ها و نوشيدني‌ها مي‌توانيد از عسل استفاده نماييد. سعي كنيد در پخت و پز از عسل استفاده نكنيد زيرا حرارت سبب ايجاد تركيبات سمي در عسل مي‌شود.

ميوه‌ها:
مي‌توان از ميوه‌ها با كمي تفت دادن در روغن زيتون همراه با انواع مغزها از قبيل گردو، بادام، فندق و هم‌چنين همراه با آناناس، به‌عنوان دسر استفاده كرد.

آلو بخارا و سيب:
آلوبخارا و انواع سيب (زرد، قرمز و سبز) بسيار مناسب براي اضافه كردن رنگ، بافت و مزه به انواع دسرها و سالادها مي‌باشند. 

خرما:
خرما حاوي بيش از 60 درصد قند مي‌باشد و خرماي خشك حاوي قند بيشتري مي‌باشد زيرا رطوبت آن از بين رفته و حاوي قند فراوان‌تري است. شهد خرما هم گزينه مناسبي مي‌باشد. مي‌توانيد از آن در پخت و پز نيز استفاده نماييد.
شهد خرما بسيار شيرين‌تر از شكر سفيد و يا شكر قهوه‌اي مي‌باشد بنابراين به جاي استفاده از يك فنجان شكر مي‌توانيد از نصف فنجان شهد خرما استفاده كنيد.

كشمش:
كشمش نيز يكي از موادي است كه مي‌توان از آن به‌عنوان يك شيرين‌كننده طبيعي استفاده كرد. كشمش را مي‌توان به صورت پخته شده نيز مصرف نمود.

 منبعَ : دنیای تغذیه  ش ۱۱۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر