داروي گياهي ويتاگنوس و اختلالات هورموني زنان


نوشته: دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 


خانم‌ها در طول زندگي، دوره‌هاي متفاوتي را تجربه مي‌كنند كه مهم‌ترين آنها دوره قبل از بلوغ، دوران بلوغ، قائدگي،‌ ازدواج، حاملگي، زايمان و يائسگي است. اين مراحل به صورت زنجيري به هم متصل هستند و سلامت جسمي و روحي هر زن به آنها ارتباط دارد. در هر كدام از دوره‌هاي ذكرشده، تغييرات هورموني قابل توجهي ايجاد مي‌شود و در اين ميان، تعادل هورموني نقش مهمي را در سلامت شخص ايفا مي‌كند. مسلم است كه اختلال در تعادل هورمون‌هاي زنانه در هر مرحله عوارض مشخصي را ايجاد مي‌كند كه ممكن است اين عوارض ضعيف، متوسط و يا حاد باشند. در صورتي كه عوارض به وجود آمده جزئي باشد، ممكن است براي شخص ناراحتي‌هاي قابل توجهي ايجاد نكرده و در غير اين صورت عوارض آن قابل احساس و باعث رنجش مي‌شود.
يكي از مهم‌ترين داروهاي گياهي برطرف‌كننده اختلالات هورموني خانم‌ها، دارويي است كه از گياهي به نام «گياه زنان» تهيه مي‌شود.
تحقيقات نشان داد گياهي با نام علمي VITEX AGNUS-CASTUS كه نام عمومي آن در جهان به «گياه زنان» مشهور است، يكي از بهترين داروهاي زنان بوده و قدمت مصرف آن به حدود دو هزار سال مي‌رسد.
موارد استفاده «ويتاگنوس» براي درمان بي‌نظمي قاعدگي، قطع قاعدگي، ناباروري كيست‌هاي تخمدان، مشكلات قبل از قاعدگي، آكنه (جوش صورت)، چاقي‌هاي هورموني و مخصوصا از بين بردن عوارض ناشي از يائسگي است.
از نكات قابل توجه در مورد «ويتاگنوس» دير اثر بودن آن است و در ماه اول مصرف نبايد انتظار اثر چنداني را داشت. اثر دارو اصولا سه تا چهار هفته پس از مصرف آن شروع مي‌شود و بعد از دو تا سه ماه به حداكثر مي‌رسد. از آنجا كه دارو داراي مزه مطلوبي نيست و از طرفي چون نمي‌توان با مواد فرعي آن را خوشمزه كرد، بنابراين هنگام مصرف، مي‌توان آن را با آب، آبميوه، شير و يا هر ماده ديگري مخلوط كرد و بعد مصرف نمود.
مصرف دارو با معده خالي، در بعضي افراد ايجاد دل‌آشوب مي‌كند كه در اين صورت بهتر است همراه با غذا استفاده شود.
در مورد اثر دارو در كاهش وزن و چاقي مي‌توان گفت در صورتي كه چاقي مربوط به اختلالات هورموني باشد مصرف مداوم و طولاني ويتاگنوس تأثيرگذار خواهد بود، زيرا با كنترل اختلالات هورموني مي‌توان افزايش وزن و چاقي را تا حدي مهار كرد. 



منبع: دنیای تغذیه  ش 100
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر