وسواس‌هاي غذايي


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
در اين مقاله توجه خوانندگان عزيز  را به تعدادي از وسواس‌هاي غذايي جلب مي‌كنيم:
 يكي از دغدغه‌هاي بي‌مورد برخي افراد ترس از كمبود ويتامين‌ها و مواد معدني و پناه بردن به منابع دارويي براي جبران آنهاست، ولي لازم به ذكر است كه خاصيت مهم اين دسته از مواد مغذي در صورتي است كه توسط غذا به بدن انسان برسند؛ مصرف بيش از حد لزوم اين مواد مغذي مي‌تواند سلامت شخص را به طور جدي به خطر اندازد. منابع دارويي معمولا داراي عوارض جانبي در بدن هستند و مصرف قرص و دارو فقط در موارد ضروري و با دستور پزشك مجاز است و براي بهره‌گيري هر چه بيشتر از خواص تغذيه‌اي مواد مغذي، بايد منابع غذايي اين مواد را مورد مصرف قرار داد.
‌ در مواردي كه برخي بيماري‌هاي عفوني در منطقه‌اي شيوع دارند، بعضي از افراد در مورد مصرف ميوه و سبزي دچار وسواس مي‌شوند و به طور كلي از مصرف سبزي، سالاد و ميوه امتناع مي‌ورزند و اين وضع ممكن است به مدت طولاني ادامه يابد، اما مصرف اين مواد غذايي به دلايل زير براي همه افراد ضروري است و فقط بايد افراد در شست و شو و ضدعفوني كردن سبزي‌ها و ميوه‌ها (يعني ميكروب‌زدايي و نيز انگل‌زدايي) دقت بيشتري داشته باشند.

‌ بعضي از افراد به علت ترس از آلودگي، از خوردن ميوه با پوست امتناع مي‌كنند. شست‌وشو و ضدعفوني كردن ميوه‌ها مي‌تواند آلودگي پوست آنها را از بين ببرد، زيرا پوست ميوه‌ها به علت داشتن مقدار زيادي فيبر غذايي، براي سلامت انسان مفيد است. ضمنا بخشي از مواد مغذي موجود در ميوه‌ها در زير پوست آنها وجود دارد كه باجدا كردن پوست، ارزش تغذيه‌اي ميوه كاهش مي‌يابد.
‌ يكي از وسواس‌هاي مهم كه بسياري از افراد، به خصوص خانم‌ها به آن مبتلا مي‌باشند، عدم مصرف يا دريافت ناكافي مواد نشاسته‌اي از قبيل نان، برنج، ماكاروني و حبوبات، به علت ترس از افزايش وزن و چاقي است.
اين دسته از افراد بايد توجه داشته باشند كه مهم‌ترين منبع تأمين انرژي بدن، مواد نشاسته‌اي است. مواد نشاسته‌اي از منابع غني انرژي محسوب شده و از نظر قيمت نسبت به ساير منابع انرژي مناسب‌ترند.
همچنين، حاوي مواد مغذي مفيدي از قبيل ويتامين‌هاي گروه B، پروتئين‌هاي گياهي، روي، مقداري آهن و كلسيم هستند كه در سلامت انسان نقش مهم و موثري دارند.
 يكي از باورهاي غلط غذايي كه امروزه رواج پيدا كرده و تقريبا به صورت يك وسواس در كشورمان درآمده، عدم مصرف تخم مرغ به علت ترس از افزايش كلسترول خون، به خصوص در افراد ميانسال و سالمند است، حتي در برخي موارد شاهد عدم مصرف اين ماده غذايي در بين جوانان هستيم.
اما بايد به اين نكته توجه داشت كه تخم مرغ يكي از مواد غذايي بسيار مفيد و حتي ضروري براي بدن و يكي از منابع بسيار خوب ويتامين A است. البته كساني كه مبتلا به افزايش چربي‌هاي خون و يا بيماري‌هاي قلبي- عروقي هستند، نبايد در مصرف آن افراط كنند و هفته‌اي يك تا دو عدد تخم مرغ به صورت پخته و سفت براي اين دسته از افراد توصيه مي‌شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر