با رژيم پرفيبر، كمتر غذا بخوريد


نوشته  : آذين صحابي 
وجود فيبر در رژيم غذايي بسيار مهم است، چرا كه به پايين آوردن سطوح كلسترول خون كمك مي‌كند و باعث مي‌شود فرآيند هضم غذا آسان‌تر صورت گيرد. فيبرها خطر بروز سرطان روده را نيز كاهش مي‌دهند و باعث مي‌شوند كه معده فوراً از غذا پر شود و ديگر غذاهاي پركالري را روانه معده نكنيم و به اين ترتيب، با القاي حس سيري به ما كمك مي‌كند، كمتر غذا بخوريم تا لاغر شويم. افزون بر اين مصرف غذاهاي حاوي فيبر به تنظيم قند خون هم كمك مي‌كند. در اينجا فهرستي از غذاهايي كه داراي فيبر فراوان هستند را مي‌خوانيد:
ميوه‌هاي پر فيبر: سيب، گريپ فروت، موز، ميوه‌هاي خشك شده، گلابي و آلو خشك.
سبزي‌هاي پر فيبر: آواكادو، هويج، ذرت، نخود، كلم، سيب‌زميني، اسفناج، لوبياي قرمز، عدس و دانه‌هاي سويا.
غلات: برنج، جوي دوسر و سبوس.
با استفاده از اين موادغذايي مي‌توان غذاهاي متنوع درست كرد كه انواع سالادها و نان‌هاي غلات كامل از اين دسته‌اند. همچنين دقت كنيد كه ميوه‌ها را با پوست بخوريد، چرا كه پوست ميوه منبع اصلي فيبر آن است.
كاهش وزن يكي از پيامدهاي طبيعي پيروي از يك رژيم غذايي پرفيبر است، چرا كه معده را با مواد غذايي كم كالري پر مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه پرخوري كنيم. اگر ميزان كالري‌هاي دريافتي بدن كاهش يابد، وزن نيز به تبع آن كاهش خواهد يافت.
هنگام پيروي از رژيم به اين نكات دقت كنيد:
 هرگز يكباره  به سمت يك رژيم غذايي پر فيبر نرويد بلكه به بدنتان فرصت دهيد تا به اين رِژيم عادت كند. براي همين به تدريج غذاهاي پر فيبر را در رژيم غذايي‌تان وارد كنيد و يادتان باشد كه آب فراواني بنوشيد. در ضمن لازم است ميزان فيبر دريافتي‌تان را هم حساب كنيد و هر روز ثبت كنيد كه چه ميزان غذاي حاوي فيبر خورده‌ايد، چرا كه مصرف بيش از اندازه فيبر هم مشكلاتي به همراه مي‌آورد كه اسهال و درد شكم از آن جمله است.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر