گل ساعتي، آرام‌بخش گياهي


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
گياه‌شناسي:
گل ساعتي گياهي است علفي، پايا، داراي ساقه‌هاي رونده و پيچك‌دار با برگ‌هاي متناوب و لب‌دار، به تعداد 5-3 لب.
اثرات مهم:
مصرف اصلي آن در مشكلات خواب از جمله بدخوابي و بي‌خوابي است. گل ساعتي بر حسب مقدار مصرف گياه و يا فرآورده‌هاي حاصل از آن داراي آثار مختلفي بر روي سيستم مركزي عصبي (CNS) از جمله به عنوان محرك و يا ضدافسردگي مي‌باشد. همچنين داراي اثرات آرام‌بخش و ضداضطراب است. گل ساعتي يكي از معمولي‌ترين و پرمصرف‌ترين آرام‌بخش‌هاي گياهي مي‌باشد. پژوهشگران اين اثر را به وجود فلاونوئيدها و آلكالوئيدهاي آن نسبت مي‌دهند.

طريقه و مقدار مصرف:
به 3-2 گرم از خردشده گياه 1 ليوان آب جوش بيفزاييد و 10-5 دقيقه صبر كنيد. بهتر است در ظرف بسته باشد. سپس صاف نموده و ميل كنيد. در صورتي كه به منظور رفع بدخوابي بخواهيد مصرف كنيد، بهترين زمان قبل از خواب است. مي‌توان مصرف اين مقدار را 3-2 بار در روز تكرار كرد.
همچنين بسته‌بندي‌هايي به صورت تي‌بگ (چاي) حاوي 2 گرم از پودر گل گياه وجود دارد كه مي‌توان هركدام را در يك ليوان آب جوش قرار داد و پس از حدود 5 دقيقه مصرف نمود. اين فرآورده همانند مصرف شيوه سنتي گياه است. فرآورد‌ه‌هاي صنعتي زيادي به اشكال قرص، كپسول و قطره در جهان توليد مي‌شود. فقط در انگلستان بيش از 40 فرآورده دارويي از آن وجود دارد. از آنجا كه مقدار مصرف اين فرآورده‌ها بر حسب ميزان ماده موثر آنها ممكن است متفاوت باشد، بايد به راهنماي هر دارو مراجعه كرد و ميزان، دفعات و ساير توضيحات ارائه‌شده را مدنظر قرار داد.
احتياط:
هرچند هيچ‌گونه عارضه جانبي در ازاي مصرف معمول از اين گياه گزارش نشده است، ولي از مصرف زياد آن بايد خودداري كرد. به هر حال توصيه مي‌شود از مصرف بيش از 8 گرم گياه خشك در روز خودداري شود. استفاده از داروهاي گل ساعتي ممكن است با داروهاي مونوآمينواكسيداز تداخل نمايد. مصرف مقادير زياد از اين گياه ممكن است باعث عوارض كبدي، لوزالمعده و افسردگي شود.
اثرات جديد گزارش‌شده:
ضد درد، ضد باكتري، ضد ورم، ضد عفوني‌كننده، ضد اسپاسم، ضد اضطراب، مقوي قلب، محرك سيستم مركزي اعصاب (CNS)، هضم‌كننده، قارچ‌كش، خواب‌آور، كاهش‌دهنده پرفشاري خون، محرك تنفسي، آرام‌بخش و مقوي رحم. 



منبع: دنیای تغذیه  ش 100
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر