غذاهاي مناسب در پيشگيري و درمان سنگ‌هاي صفراوي


نوشته  : آرزو رضازاده 
كيسه صفرا، اندامي گلابي شكل واقع در قسمت تحتاني كبد است كه نقش آن ذخيره صفرا مي‌باشد. زماني كه غذاي نيمه هضم‌شده از معده وارد روده مي‌شود، اين اندام، صفرا را به داخل روده ترشح مي‌كند تا به هضم مواد غذايي به ويژه چربي كمك كند. صفرا حاوي ميزان بالايي كلسترول است كه به شكل محلول در صفرا وجود دارد. زمانيكه ميزان كلسترول به حد فوق اشباع برسد، صفراي اضافي، تشكيل كريستال‌هاي ريز مي‌دهد كه به مرور زمان اين كريستال‌ها تجمع مي‌يابند و منجر به تشكيل سنگ‌هايي مي‌شوند كه به تدريج بزرگ‌تر شده و در مجاري صفراوي ايجاد انسداد مي‌كنند.
غذاهایی که برای پیشگیری و درمان باید محدود شوند، عبارتند از:
محدودیت دریافت منابع غنی از کلسترول نظیر محصولات حیوانی به ویژه تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب و همچنين پرهیز یا کاهش مصرف غذاهای افزایش دهنده اسید نظیر چای، قهوه، غذاهای فراوری شده و حاوی نگهدارنده (نظیر سوسیس و کالباس)، عصاره گوشت غلیظ، ذرت، عدس و مغزها (گردو، فندق و بادام زمینی)، غذاهای سرخکرده و پرچرب و پاک کردن کامل چربی‌های قابل رویت از گوشت‌ها، نوشیدنی‌های کربناته و پرهیز از دریافت وعده‌های حجیم قبل از خواب.

رژیم درمانی توصیه شده:
در زمان وقوع دردهای حاد، باید به بیمار صرفا رژیم مایعات و آبمیوه و غذاهای بدون چربی و سرشار از سبزیجات آبدار (نظیر کاهو و خیار) و میوه‌های آبدار (نظیر هندوانه) و سوپ سبزیجات رقیق تجویز کرد. سبزیجات مفید در کاهش درد و درمان سنگ‌های صفراوی شامل هویج، چغندر، گوجه فرنگی، براکلی و اسفناج و میوه‌های مفید شامل گلابی، لیمو، سیب و انگور می‌باشد. بعضی از انواع چاشنی‌ها نظیر سیر، زنجبیل (کمک به هضم چربی) و زردچوبه (افزایش دادن جریان صفرا) به رژيم غذايي روزانه اضافه شوند. مصرف روزانه 10 الی 12 لیوان آب توصيه مي‌گردد. دریافت ويتامين C (به ویژه از منبع مرکبات) افزايش يابد. از چربی‌های گیاهی و غیراشباع به ویژه روغن زیتون به جای چربی‌های حیوانی (همه انواع چربی‌های گیاهی فاقد کلسترول هستند) استفاده شود. غذاهای غنی از فیبر نظیر غلات کامل، جو، چاودار، سبوس و نان‌های سبوس دار در رژیم غذایی این افراد گنجانده شوند. بهتر است دریافت پروتئین بیشتر از منابع گیاهی (مانند سویا) باشد. در صورت مصرف پروتئین حیوانی، باید از گوشت‌های دارای کلسترول کم نظیر گوشت ماهی و بوقلمون استفاده شود. مصرف ویتامین‌های گروه B به ویژه B6، اسیدفولیک و B12  و نیز ویتامین E،  نقش مهمی در حذف چربی‌ها از بدن بازی می‌کند.



منبع: دنیای تغذیه  ش100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر