كاهش وزن سريع با رژيم‌هاي لاغري نامتعادل (رژيم دكتر اتكينز)


نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
از جمله برنامه‌هاي غذايي به كار برده شده جهت كاهش سريع وزن، روش دكتر اتكينز مي‌باشد كه به علت عدم احساس گرسنگي و كاهش سريع وزن بدن، اين روش بسيار مورد توجه و استقبال افراد عجول و كم‌حوصله بوده و بدون توجه به پيامدهاي زيانبار آن به‌طور گسترده‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين برنامه  غذايي با حذف كامل يا كاهش شديد مواد حاوي قندهاي ساده و مركب و گنجاندن بدون محدوديت پروتئين‌ها و چربي‌ها، از يك طرف، رضايت رژيم‌گيرندگان به علت امكان خوردن غذا به مقدار دلخواه فراهم مي‌شود و از طرف ديگر به علت عدم احساس گرسنگي ناشي از تجمع مواد كتوني يا ستوني رضايت آنها جلب مي‌شود.




مكانيسم اثر و خطرات و صدمات احتمالي رژيم دكتر اتكينز:
به علت عدم تكافوي مواد قندي دريافتي و سوخت ناقص چربي‌هاي فراوان مصرفي، مولكول‌هاي كتوني در بدن انباشته مي‌شوند كه از يك طرف، به علت تأثيرگذاري بر روي مركز اشتها، موجبات بي‌ميلي و عدم رغبت شديد به غذا خوردن را در رژيم‌گيرندگان فراهم مي‌آورند و از طرف ديگر كليه‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند و دفع اسيد اوريك حاصل از تجزيه مواد پروتئيني حاوي پورين را مهار مي‌كنند.  بدين ترتيب حجم اسيد اوريك در خون و مايعات بدن افزايش مي‌يابد و در افراد مستعد و داراي پيش‌زمينه، به ايجاد نقرس يا حمله شديد آن منجر مي‌شود. مصرف بدون محدوديت انواع روغن‌ها و چربي‌هاي حاوي اسيدهاي چرب اشباع‌شده، هيپرليپيدمي ايجاد مي‌كند و سطح تري‌گليسيريدها و كلسترول به ويژه كلسترول بد (LDL) را افزايش و سطح كلسترول خوب (HDL) را كاهش مي‌دهد كه خود زمينه‌ساز و ايجادكننده تصلب شرايين، افزايش فشار خون، بيماري‌هاي قلبي، كليوي و سكته‌هاي مغزي مي‌باشد.
 از عوارض ديگري كه مي‌توان در قبال پيروي از اين روش كاهش وزن يا رژيم‌هاي مشابه ذكر كرد، يبوست شديد، هموروييد، بدبويي نفس، ريزش مو، آزردگي كبد، عصبانيت شديد، عدم تحمل ديگران و ده‌ها عارضه و صدمات ديگر مي‌باشد. در ضمن رژيم‌گيرندگان كه به موازات ادامه چنين برنامه نامتعادل مكمل‌هاي ويتاميني و مينرال را دريافت ندارند، به گرسنگي‌هاي پنهاني و سلولي و تبعات ناشي از تخليه كامل ذخيره بدن از اين مواد حياتي و بيماري‌هاي ناشي از آن دچار خواهند شد.



منبع: دنیای تغیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر