يك كاسه گيلاس يك شاخه آلبالو


نوشته  : ندا پيله‌ور 
گيلاس:
بر طبق آخرين و بهترين اخبار به دست آمده مشخص گرديده كه گيلاس‌ها منبع غني آنتي‌اكسيدان‌ها هستند.
براي اينكه ارزش اين گياه را بدانيم كافي است بگوييم تمام قسمت‌هاي اين ميوه يعني گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه آن در طب و صنعت استعمال دارد. همه ما از مصرف گيلاس تازه در يك روز گرم تابستاني لذت مي‌بريم. اين ميوه داراي چربي كم و فيبر زياد است و اگر شما درمان گياهي را قبول داشته باشيد، بدانيد كه گواتر مزمن با خوردن گيلاس تا حد زيادي كنترل مي‌شود و همچنين مانند يك عامل تخليه و زهكشي در مجاري ادرار و لوله‌هاي هاضمه كار مي‌كند و سنگ‌ها را از بين مي‌برد و مصرف آن (در حد مناسب) به مبتلايان به ديابت و ورم مفاصل توصيه مي‌شود، زيرا ميوه‌اي است كه نشاسته كمي دارد و قندش براي افراد ديابتي زيان‌بار نيست (البته اگر به ميزان توصيه‌شده توسط متخصص تغذيه مصرف شود). گيلاس همچنين مسكن اعصاب بوده، ملين است، خون را پاك و معده را تميز مي‌كند. جوشانده دم گيلاس نيز براي دفع سنگ‌هاي مثانه و تميز كردن مجاري ادرار در طب تجربي مصرف مي‌شود.

گيلاس كلسترول ندارد (مانند ساير گياهان)، سديم ندارد، فيبر خوراكي بالايي دارد و از ويتامين C بالايي برخوردار است.

آلبالو:
آلبالو قدرت ضدعفوني‌كننده قوي روده‌ها را دارا بوده و به درمان كم‌خوني، تصلب شرايين، خستگي، ديابت، نارسايي كبد، آرتريت (درد و التهاب مفاصل)، نقرس و حالت تهوع كمك مي‌كند. آلبالو و دم آن ادرار را زياد كرده، عطش را كاهش مي‌دهد، اشتها را زياد مي‌كند و براي معده نيز مفيد است، مصرف آن براي دفع سنگ كليه و مثانه و رفع مشكل سنگ كيسه صفرا توصيه مي‌شود.
آلبالو خواص گيلاس را دارد و مصرف آن اعصاب را آرامش مي‌دهد و ملين خوبي است، هر چند مفيدتر از گيلاس است، اما نبايد در مصرف آن زياده‌روي كرد. شربت يا مرباي آلبالو در معالجه بيماري‌هاي تب‌دار مؤثر است. آب آلبالو منبع غني از آهن مي‌باشد.

آلبالو ميوه آنتي‌اكسيدان:
آلبالو از جمله غذاهايي است كه داراي 3 ماده مغذي بتاكاروتن، ويتامين C و ويتامين E است كه اغلب به عنوان آنتي‌اكسيدان به كار مي‌روند. غذاهاي حاوي آنتي‌اكسيدان، با سرطان مقابله مي‌كنند. همچنين در زنان، مصرف غذاهاي با آنتي‌اكسيدان بالا باعث مي‌گردد كه خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم به نصف كاهش پيدا كند. همين طور آنتي‌اكسيدان‌ها در جلوگيري از به هم چسبيدن گلبول‌هاي قرمز كه باعث به وجود آمدن گرفتگي عروق قلب مي‌گردد، نقش مؤثري دارند.

كاهش دردهاي عضلاني با نوشيدن آب آلبالو:
نوشيدن آب آلبالو پس از ورزش كردن مي‌تواند درد حاصل از كشيدگي ماهيچه‌ها را تسكين دهد؛ طي تحقيقي معلوم شد در ميان افرادي كه پس از ورزش آب آلبالو مصرف مي‌كردند، تنها 4 درصد دچار ضعف عضلاني شدند. 



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر