نقش تغذيه در درمان التهاب و زخم معده


نوشته  : دكتر احمدرضا درستي‌ 
التهاب معده :
التهاب و زخم معده (پپتيك) در اثر عفونت و يا ناهنجاري‌هاي عصبي و شيميايي كه مقاومت طبيعي مخاط معده را مختل مي‌كنند، به وجود مي‌آيد و شايع‌ترين علت آن عفونت هليكوباكترپيلوري است.
نقش تغذيه در درمان:
در افراد دچار التهاب معده آتروفيك، علاوه بر رعايت بهداشت، عدم مصرف غذاهاي محرك و آبكي، نخوردن حجم زياد غذا در يك وعده و خودداري از دريافت مقدار زيادي چربي، قند، قهوه، ادويه‌جات و مصرف الكل نيز توصيه مي‌گردد. در اين بيماران وضعيت ويتامين B12 مورد بررسي قرار مي‌گيرد، چرا كه فقدان فاكتور داخلي و اسيد معده باعث سوء جذب اين ويتامين مي‌شود.
زخم معده:
مخاط طبيعي معده و دوازدهه در برابر فعاليت‌هاي هضمي اسيد و پپسين، با ترشح طبيعي موكوس، توليد بي‌كربنات، برداشت اسيد اضافي از طريق جريان عادي خون، ترميم و تجديد سريع سلول‌هاي آسيب‌ديده اپيتليال، حفاظت مي‌گردد. زخم پپتيك، زخمي است كه در اثر شكست اين سدهاي دفاعي و مكانيسم‌هاي بازسازي طبيعي بدن به وجود مي‌آيد و عموما براي ايجاد و پيشرفت علايم بايد بيش از يكي از اين مكانيسم‌ها دچار اختلال عملكرد شود.

زخم پپتيك به طور طبيعي دو ناحيه بزرگ معده و دوازدهه را دربر مي‌گيرد. اين زخم، با شدت كم در يكي از دو ناحيه با علايمي شبيه به علايم سوءهاضمه و گاستريت مشاهده شده است. درد يا ناراحتي شكمي در زخم هر دو ناحيه معده و دوازدهه ديده مي‌شود، در حالي كه مشكلاتي مانند بي‌اشتهايي، كاهش وزن، تهوع، استفراغ و سوزش قلب تا حدودي در افراد مبتلا به زخم معده بيشتر اتفاق مي‌افتد. در بعضي بيماران، زخم پپتيك بدون نشانه مشخص وجود دارد. عوارضي مانند خونريزي و سوراخ‌شدگي در زخم پپتيك بر اهميت آن مي‌افزايند.
نقش تغذيه در درمان:
توصيه‌هاي تغذيه‌اي شامل آهسته خوردن، كامل جويدن و عدم افراط در خوردن و نوشيدن و همچنين كاهش استرس مي‌باشد. در افراد دچار زخم معده نيز، همچون ساير بيماري‌هاي گوارشي، عدم مصرف غذاهاي محرك و آبكي، نخوردن حجم زياد غذا در يك وعده و خودداري از دريافت مقدار زيادي چربي، قند، قهوه و ادويه‌جات توصيه مي‌گردد. در اين بيماران وضعيت ويتامين B12 نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرد، چرا كه كمي ترشح فاكتور داخلي و تغيير در مقدار ترشح اسيد معده مي‌تواند موجب سوء جذب اين ويتامين شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر