غذاهای مفيد و مضر براي كودكان بيش‌فعال


نوشته  : دكتر نگار بهروز 
اختلالات توجه يا attention deficit disorder) ADD) يكي از مشكلات رفتاري كودكان مي‌باشد كه متأسفانه در سال‌هاي اخير بر تعداد آن به طور چشم‌گيري افزوده شده است.
غذاهاي مفيد:
 كنجد، تخم كدو تنبل و تخم گل آفتابگردان، منابع خوب اسيدهاي چرب امگا 6
هستند. ثابت شده است كه بيش‌فعالي با افزايش مصرف اسيدهاي چرب ضروري بهبود مي‌يابد.
 ماهي تن، قزل‌آلا، ساردين و ماهي كولي و نيز تخم كتان همگي تأمين‌كننده اسيدهاي چرب امگا- 3 هستند. مصرف دو عدد ماهي در هفته براي اين كودكان توصيه مي‌شود.
 فرآورده‌هاي غلات كه با صبحانه مصرف مي‌شوند، نان جو، برنج و سيب‌زميني از دسته غذاهاي نشاسته‌اي هستند كه اثرات سوئي ندارند و مي‌توانند مصرف شوند.



غذاهايي كه بايد از خوردن آنها اجتناب كرد:
 قند و مواد غذايي حاوي قند مانند بيسكويت، كيك، شيريني، شكلات و نوشابه‌هاي شيرين مي‌توانند موجب افزايش سريع قند خون و بروز بيش‌فعالي در بعضي از كودكان شوند.
 بادام، سيب، زردآلو، كشمش، هلو، آلو، آلوبخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگي و خيار حاوي ساليسيلات طبيعي هستند كه ماده‌اي شبيه به آسپرين مي‌باشد و لازم است از رژيم‌هاي غذايي كودكان بيش‌فعال تا حد ممكن كاسته و گاهي اوقات حذف شود (اين ماده به ويژه در بادام، سيب و زردآلو زياد است).
 تارترازين (Tarterazine): رنگ غذايي نارنجي رنگي است كه به صورت رنگ غذايي افزودني مصرف مي‌شود. تارترازين ممكن است در بيش‌فعالي موثر باشد، تارترازين بيش از همه در موارد زير وجود دارد: غذاهاي آماده بسته‌بندي‌شده، آدامس، شكلات، افشره ليمو، سس‌ها و افزودني‌هايي كه بيشتر جهت تزئين روي دسرها مصرف مي‌شوند.
ميوه‌هاي كنسروشده، كنسرو نخودفرنگي، بادام ساييده‌شده، نوشيدني‌هاي كربنات‌دار و كيك‌هايي كه به صورت بسته‌بندي‌شده به فروش مي‌رسند، حاوي تارترازين هستند.
 اسيد بنزوئيك نيز ماده‌اي افزودني است كه ممكن است در ايجاد بيش‌فعالي موثر باشد. از اين ماده به منظور محافظت و سالم نگه داشتن مواد غذايي آماده استفاده مي‌شود و در بسياري از غذاهاي آماده مانند مرباها، سس‌ها، دسرها، شربت‌هاي طعم‌دهنده غذا، پوره ميوه‌ها، آبميوه‌ها و ماهي‌هاي كنسروي خوابانده شده در سركه، نمك و ترشي‌ها يافت مي‌شود.
 نوشابه‌هاي گازدار، به دليل دارا بودن مقادير زيادي فسفر، و قهوه، چاي، كولا و ساير نوشيدني‌ها به علت داشتن كافئين، ممكن است علايم بيماري را تشديد كنند.



منبع:  دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر